Gå til innhold
Arkivverket

[#53200] Mangelfull kirkebok for Korskirken i Bergen?


Gjest Knut Johannes Erstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Johannes Erstad

Jeg prøver å finne Lorentia Bachus blant døde i de scannede kirkebøkene. Har funnet henne i databasene blant døde i Bergen 1668-1815: Lenke Her står det at hun er gravalgd 21. juni i Korskirkens sogn. Men når jeg slår opp i scanna kirkebok for døde i Korskirkens sogn 1793, så finner jeg bare de som er gravlagt på St. Martinskirkens gravplass og som i databasen er registrert med 'StM' i rubrikken Prestegjeld. De som er registrert med 'KK' finner jeg ikke i de scannede kirkebøker. Har noen en forklaring på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror kirkeboka er indeksert på en uheldig måte. Det ser ut til at det er egne avdelinger for de to kirkegårdene, men det er ikke skilt mellom dem i indekseringa, der bare årstall er brukt. På innholdssiden vises alltid laveste sidetall me f.eks. 'begravede 1793', og siden St. Martinskirkens gravplass står først i boka, er det alltid den som du kommer til når du går inn fra innholdssida.Lorentia Bachus finner du på side 167 (Lenke), men den sida er ikke lett å finne ved hjelp av innholdssida som er generert ved hjelp av indekseringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.