Gå til innhold
Arkivverket

[#53205] Farskap


Gjest Alf Ingmar Kolstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Her kommer et vanskelig spørsmål.Kan man finne, eller er det noen som har forsket i kilder som viser hvem som er den riktige biologiske far til et barn. 'Sjømannen Ole Olsen' tok nok ofte på seg farskapet. Jeg begrenser meg til byen Bergen. Mvh. Alf Kolstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har samlet stoff om 'de uektefødte barns fedre' i Bergen fra 1600-tallet og fram til midten av 1800-tallet, og min konklusjon var at mer enn 40% av de oppgitte barnefedrene virker fiktive. En annen konklusjon var at dette syntes å være en svært god tilpasning til rettsreglene som spesielt strengt ville håndtere gifte menns utenomekteskaplige forhold. Et utdrag av artikkelen er her: http://home.online.no/~fndbred/barnef.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Ingmar Kolstad

Takker for god respons og god informasjon, Yngve. Tar kontakt om min 'lille' mistanke senere i høst, på Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.