Gå til innhold
Arkivverket

[#53212] Gammelt kart over Kråkrø i Ibestad


Gjest Johanne Eline Driveklepp
 Del

Recommended Posts

Gjest Johanne Eline Driveklepp

Jeg har vært så heldig å få tak i et gammelt kart over Kråkrø (Kragerø)i Ibestad. (Troms)Kartet er fra 1877 og alle eiendomsinndelingene er merket med bokstaver. Jeg har ingen fortegnelse over hvem som eier disse bokstavene. Er det noen som kan bidra med noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det er noe uklart hva du leter etter og da blir det også få som svarer. Prøver du å finne ut hvem som har bodd på stedet gjennom tidene eller er det beboere på en spesiell gårdpart du prøver å kartlegge?Jeg er interessert i stedet fordi ekteparet Jørgen Nilsen og Sophia Ottesdatter som bodde der i følge manntallet av 1769 (se tema 53104), er mine aner - og mange andres også. Hos Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/otte.html finner du en del etterkommer av Otte Jonassen som har bodd i området.Siden jeg aldri har besøkt Kråkerø, vet jeg heller ikke noe om hvor mange gårder det er snakk om.Hvis du gir noen flere opplysninger, tror jeg det kan gi liv til temaet.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johanne Eline Driveklepp

Jeg vet omtrent hvem som har bodd på denne gården. Gården var vel i utgangspunktet en gård som blei delt mellom sønner, slik at i dag er det mange gårder som har g.nr.114 men ulike br.nr. Det jeg er ute etter er hvem som satt på de forskjellige bokstavene i 1877( i dag er det br.nr.)Da må jeg vite hvor jeg skal henvende meg for å få forklaring på dette. Når det gjelder Otte Jonassen så ser jeg at han har bodd på Strokkenes I Salangen og at han skullevære kommet fra Lærdal i Sogn. (Dette ser jeg i Salangen bygdebok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Du kan ta skriftlig kontakt med Statsarkivet i Tromsø der vil du kunne få opplysninger eiendomsforholdene på dette gårdsnummeret.Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Hei,Det må da være et utskiftningskart over Kråkerø du har funnet? På den tida (2. halvdel av 1800-tallet) ble det foretatt utskiftning på de fleste gårdene i hele landet, og da var det regelen at det ble laget et kart over innmarka på gården. På dette kartet var gjerne husene tegnet inn, og også de forskjellige jordstykkene (teigene) – dessuten hvordan innmarka skulle samles og ordnes etter jordskiftet. Kartene er gjerne utstyrt med bokstaver og tall.Under utskiftningsforhandlingene ble det ført en nøye og omfattende protokoll, der kartet blir forklart og der du vil finne masse opplysninger om både eiendoms- og brukerforhold, stedsnavn og – hvis du er heldig – hvem som eide de forskjellige husene i gårdstunet. Protokollene for Ibestads del oppbevares på Statsarkivet i Tromsø, og du får en kopi ved henvendelse dit. Tips: I mange tilfelles kan man finne avskrifter av protokollen oppbevart på gården eller hos etterkommere, så spør litt rundt før du bestiller fra arkivet.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.