Gå til innhold
Arkivverket

[#53218] Notat på spansk 1895 - ønsker hjelp til oversetting


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Halvorsen

Blant papirene skipper Svend Svendsen - Holmestrand, etterlot seg, finnes et tosiders notat i spansk språkdrakt undertegnet av den norsk-svenske visekonsul i Pasages, Spania i april 1895. Svend Svendsen førte 'Gobi' fra 1891 og iflg skippersertifikatet, ble han avmønstret 23 april 1895. Fordi dateringen av notatet er i april samme år, kunne det vært interessant å finne ut innholdet av notatet. Min begrensede spansk-kunnskap strekker ikke til for å tyde/oversette dette. Kan noen hjelpe ?

bilete3594.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Karlsen

Ser ut som dokumentasjon på kostnadene ved en reparasjon, at spesifikasjonen inneholder ord som 'seil (velamen), kjeder (cadenas), tre (madura), stokker (palos)' og til slutt 'reparasjoner i ... (finner ikke casco i ordboka)' kan tyde på det. Agenten for engelske Lloyds forsikring nevnes også. Det var dengang pesetas'en var ved noe, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Bjørtuft

Reparaciones en el casco, tror jeg er reparasjon på skroget. Casco kan også være hjelm, skall, skrog, hestehov og pant.Her er en grei oversetter fra spansk til engelsk og tysk hvis det passer. Lenke mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk Nina. Da har jeg en forståelse av det generelle innholdet. Takk også til Anita for, etter hva jeg kan skjønne, er en riktig tyding av casco i denne sammenheng. Har sjekket ut den online oversetteren du linket til og tror nok jeg skal få til et noenlunde forståelig sammendrag etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.