Gå til innhold
Arkivverket

[#53224] Svensk tippoldefar


Gjest Bjørn Løtveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Løtveit

Har søkt gjennom det meste av materialet som er tilgjengelig på digitalarkivet, og har besøkt statsarkivet og byarkivet i Bergen. Men jeg kommer ikke noe nærmere hvem denne personen var. Alt jeg vet er at han het Karl/Carl Ludvig Malmstrøm, født i Søndermanlan i Sverige i 1855. Han er ikke med på noen av folketellingene. Han befant seg i Bergen på 1880-tallet. Usikker på hvor lenge. Noen som vet hvor Søndermanlan er? Kan det kanskje være et län? Noen som kan gi meg noen gode råd hvor jeg kan søke informasjon i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vær oppmerksom på at lenet 'Södermanlands län' og landskapet 'Södermanland' ikke er helt sammenfallende (länet er vesentlig mindre). Trolig var det dengang snakk om landskapet (kalles like gjerne idag Sörmland). Landskapets østre del ligger idag i Stockholms län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Løtveit

Hei, takk for den oppklaringen. Hadde en mistanke om at det ikke var helt enkelt. Overført til norske forhold, så er altså landskap som fylker, mens län blir mer som kommuner?Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dessverre, ikke så enkelt. Landskapsnavnene er svært gamle og har ikke administrativ opprinnelse. De har ingen tilknytning til adel selv om det svenske kongehuset idag har titler som kan tilsi noe annet. Småland, for å ta et av de mer kjente landskap i Norge, er ikke län i det hele tatt. Svensker selv føler ofte(st) en næærmere tilknytning til landskapet enn et län eller en kommun. En del län har fått navn etter landskapene, men har ikke sammenfallende grenser. Unntakene er Skåne, Blekinge og Gotland, men disse områdene ble da heller ikke svenske før på 1600-tallet (Hallands län og landskapet Halland følger ikke helt samme grense),Når det står Södermanland i en kirkebok kan du nesten med sikkerhet gå ut fra at det er landskapet vedkommende refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Løtveit

Hei, takker for svar. Har sett den personen du viser til, Berit. Men har ikke ansett han som rett person. Med så ulikt fornavn så er det vel ikke så sansynlig. Den jeg refererer til finner du her Lenke Er den eneste sikre kilden jeg har forruten kirkeboken der han er oppført som far til min oldemor. Takk for linken, Jarl. Skal undersøke den nærmere.Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.