Gå til innhold
Arkivverket

[#53228] Forlis Celox, 1907


Gjest marit elisebet totland
 Del

Recommended Posts

Gjest marit elisebet totland

Jeg er på jakt etter mannskapsliste for stålbarken Celox som gikk ned med hele sitt mannskap da det forlot Hamburg på veg mot Laguna i 1907. Skipet er bygget i 1892 for Gunder Olsen m fl i Arendal. Solgt i 1904 til A/S Celox, H J Stangebye, Kristiania.Jeg finner skip og mannskap i Skipslistene for 1900-tellingen. Lurer på hvor stabilt mannskap slike skip hadde. Er det sannsynlig at det hadde samme besetning i 1907.Er det noen som kjenner historien omkrng dette forliset? Vil tro det finnes noe i lokalhistoriske skrifter på Sørlandet siden nesten hele mannskapet var fra Øiestad, Barbu.Er det noen som har slike bøker i sine hyller og kan slå oppp, evt gi meg kildehenvisninger, så ville jeg være takknemlig for det.Med hilsen Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg kan undersøke hva som eventuelt måtte finnes i arkivene til Aust-Agder kulturhistoriske senter, men jeg kan ikke love at jeg får tid med det aller første.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Det var nyttig. I den andre oversikten jeg hadde, stod det at skipte forsvant i 1907- Når jeg nå vet at den gikk ned i 1906, får jeg lete gjennom kirkebøkene en gang til for å finne ut vem som omkom. Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Har funnet en av mannskapet: Elling Ellingsen , ført i protokoll for Barbu. Dersom noen ved leilighet skulle komme over noen av de andre åtte som ble borte med skipet, ville jeg være takknemlig for å få vite om det.Aktuelle kirkebokområder: Hetland, Holt, Øiestad, Barbu, Svinør. Ser at de føres lenge etter forliset, antakelig fordi de ikke vet med sikkerhet hva som har skjedd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, det ser ut til at det kan være litt tvil om hvorvidt skuta forliste i 1906 eller 1907. Her fra www.skipet.no:79) Stålbark CELOX (HTVB)Bygd av Christianssands Mek. Verksted, Kristiansand (# 56)385 brt, 345 nrt149.1 x 27.4 x 12.21892: Febr.: Levert som CELOX for Gunder Olsen m.fl., Arendal.1902: Eier flyttet til Horten.1904: April: Solgt til A/S Celox (H. J. Stangebye), Kristiania1907: 03.08.: Forlot Hamburg for Laguna i ballast og forsvant med hele besetningen, 9 mannKjell Knudsen (innlegg 7) har kommet med et sjenerøst tilbud. Kanskje han kan finne mer konkret informasjon i arkivene til Aust-Agder kulturhistoriske senter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marit elisebet totland

Ja, takker gjerne ja til tilbudet fra K Knudsen. Tenkte jeg skulle se om noen satt klar med svaret før han startet letingen. Hvis noen andre som er aktive på forumet hadde slekt/naboer på skipet, regnet jeg med at de ville hatt opplysningene klare ganske snart. Jeg er selv oppvokst i en 'seilskuteby': Skudeneshavn, og slike forlis som dette er godt dokumentert i lokalhistorieke skrifter, ikke minst fra Sjømannsforeningen.Men det ser ikke ut som om det ble noe snarlig napp, så da er det flott om arkivene kan sjekkes.Marit E Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Jeg finner Celox nevnt tre ganger i Agder Assuranceforenings forhandlingsprotokoll nr. VIII. 1)14. september 1906: Bark Celox af Chr.ania. Stødning mod Vrag paa Reise Hamburg - Laguna d. A. Kr. 83,40. 2) 9. november 1906: Celox af Chr.ania. Stødning mod Vrag paa Reise Hamburg - Laguna i Marts d. A. Tillægserstatning Kr. 15,11. 3) 21. desember 1906: Celox af Chr.ania. forsvunden paa Reise Hamburg - Laguna i Ballast 1906. Kr. 12000,-.Dette viser at Celox må ha vært innom et eller annet sted paa reisen mellom Hamburg og Laguna (Kanariøyene?)der de har meldt fra om kollisjonen med et vrak som har ført til en erstatning for en minimal skade, etter forsikringsutbetalingen å dømme. Det er mulig det kan finnes noe materiale om dette, men det krever en del leting. Jeg har inntrykk av at det er mannskapet som er ditt anliggende, og det finnes det ikke noe om i det materialet som vi har.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen.Jeg glemte å ta med at vi har to fotografier av Celox. Ta en telefon til AAks 37073500 og snakk med fotografen dersom du er interessert.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.