Gå til innhold
Arkivverket

[#53240] Toller Steensgaard


Gjest Roger Loen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roger Loen

Jeg gir ikke opp, men prøver igjen. Jeg søker etter mer opplysninger om: Steensgaard, Lars Mogensen, født 1736. Forpaktningssocietetsvisitør i Slependen og Christiania i 10 år. Undertollbetjent sammesteds 1777, tollbetjent i Son 15. feb. 1779. Død før 5. jan. 1781. Har fått hjelp til å finne gravleggingen i kirkeboken: Lenke =ny&idx_side=-14Hans far var Mogens Steensgaard som også var toller. Men der stopper mine opplysninger. Hvor kommer Steensgaard i fra?Lars ble gift i Drammen med Hedvig/Helvig Christensdatter Gad (1733-1809) som er datter av skredder Christen Erichsen Gad og Barbra Anthonisdatter Holst.Primært søker jeg opplysninger om Steensgaard men all informasjon mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er en god del småfeil i artikkelen fra Vålerenga Historielag, eksempelvis at Christen Schmidt tok teologisk embetseksamen i 'Kristiania' (som selvfølgelig skal være København), at Ingeborg Catharina Birchenbuschs onkel var Mogens Thorsen (Ingeborgs påståtte mormor og morfar giftet seg i begges første ekteskap året etter at hennes mor døde) osv. - nå var ikke kildehenvisningene spesielt imponerende heller.Mht. Steensgaard som er en familie av dansk opprinnelse, har jeg noen små detaljer utover barn (jeg kjenner de som er døpt i Bragernes og Christiania) som jeg må komme tilbake til, men jeg husker at jeg har hull om slektens eldre historie i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

I temaet 31216: Kjøpmann Lars Steensgaard, Vaalerengen Hovedgaard, sier Geir Kamsvaag Berntsen:'Ingeborg Catharina Birkenbusch er født i Christiania snaut 2 år etter, døpt i vor Frelsers Kirke 06.04.1778, datter av kjøpmann Friderich Birchenbusch og hans andre kone Margaretha Paulina Bøhling (fra baker-familien).'Men i artikkelen fra Vålerenga Historielag sies:'Ingeborg Catharina (Birkenbusch) ble født 27.mars 1778. Hennes fars slekt kom fra Tisled i Danmark, antakelig fra Holstein, som da tilhørte Danmark. Hennes mor, Anna Sophie, døde i barselseng da Ingeborg ble født.Hennes far, kjøpmann Frederik Birkenbusch giftet seg igjen med jomfru Bølling. Hun ble en streng stemor for Ingeborg.'Så mitt spørsmål blir da, hvem var moren til Ingeborg Catharina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Moren er riktig (Anne Sophie Thordsen), men hun er ikke søster til Mogens Thorsen (Mogens Thoresen). Og det er sistnevnte som er sønn av Ole Balle Thoresen og Anna Knudsdatter Schmidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Loen

Takk for all bistand så langt. Det meste var riktignok kjent stoff, men noe var nytt. Til Geir. Jeg trodde at Anne Sophie var søster til Mogens Thorsen. Videre mottar jeg med takk all informasjon om Steensgaards danske opprinnelse, og gjerne de små detaljene du beskriver ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I all hast, Christopher Thordsen og Anna Ellevsdatter var foreldre til Ole Balle Thordsen/Thoresen (han er døpt 'Ole') og Anna Sophia Thordsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.