Gå til innhold
Arkivverket

[#53246] Sør-Trøndelag, Byneset, Brå


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg er på leting etter Amund Isaksen Brå og kona Gjertrud Rasmusdt., f. ca. 1723.I 1793 opholder enken Gjertrud Rasmusdt. seg på Orkdalsøra hos Ole Reithaugen, hos sin brordatter.Den eneste opplysningen jeg har om hennes mann er at han heter Amund Isaksen Brå og lurte derfor på om han kunne være fra Byneset. Har noen kjennskap til disse folka ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Vet ikke så mye om det du spør om, men etter en rask kikk i Maurits Fugelsøy bok 'Byneset' bind 2 side 31, har jeg funnet en Isak Brå nevnt i 1756. Det kan jo være faren til den Amund du lurer på. Har ikke greid å finne navnet senere, men det kan vel være mulig ved nøyere ettersyn. Tipper at det er noen 'der ute' som har rede på gamle dager på Byneset. Lykke til. Mvh, Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Olsen

Inger spør om en litt myteomspunnet Øra-slekt kjent som Reithaugen på Nerviksøra (delen av Orkdalsøra, dagens Orkanger, som lå i Strinda). De flyttet mye på seg og er således vanskelig materie. Dette fant jeg ut med litt systematisering:Amund Isaksen og Jertrud Rasmusdatter var et barnløst strandsitterpar som bodde på Nerviksøra fra ca. 1755. De nevnes også som boende på Orkdalsøra ved ekstraskatten i 1762.Jeg har systematisert dem som faddere i kirkebøkene i Orkdal og Strinda i perioden. Alle innførslene gjaldt dåp hos strandsittere på Nerviksøra i Strinda: 1755 - Amund Ørens kvinne i dåpen til Erik Rasmusen Sundbrus sønn Anders. 1757 – Amund Øren i dåpen til Ole Jonsen Sjødreng datter Malene. 1759 – Amund Øren i dåpen til Anders Rasmusen Sundbrus tvillingsønn Anders. 1760 – Amund Øren i dåpen til Erik Rasmusen Sundbru datter Lisbet. 1764 – Jertrud Rasmusdatter i dåpen til Ingebrikt Hermosen Elis datter Karen. 1764 – Jertrud Rasmusdatter i dåpen til Lars Jonsen Liakleivs datter Elen. 1768 – Amund Isaksen i dåpen til Ingebrikt Hermosen Elis sønn Hans. 1769 – Amund Øren i dåpen til Lars Jonsen Liakleivs sønn Jon. 1771 - Amund Øren i dåpen til Erik Rasmusen Sundbrus sønn Sivert. 1776 – Amund Øren i dåpen til Lars Olsen Rye og pike Kirsten Kristofferssdatter Øø. uekte sønn Kristoffer.Jertrud Rasmusdatter var søster av Anders Rasmusen Sundbru og Erik Rasmusen Sundbru. Begge disse brødrene ble i den tidlige tiden i Strinda kalt Knubben, uten at jeg vet mer.REITHAUGEN PÅ NERVIKSØRA:Jertru Andersdatter Sundbru (1759-18??) var født på Nerviksøra. (Jertrud Rasmusdatter var altså tanten hennes) Hun var datter av Anders Rasmusen Sundbru (også kalt Knubben) og Ane Toresdatter (død 1769, 48 år). Far gift II i 1770 med Marit Ingebriktsdatter Østhus på Småøran. Faren kjøpte i 1752 Nilsgård (Nils Mikkelsen Brems’ hus) av enken Berit Mortensdatter. Nilsgård ble solgt og paret flyttet fra Orkdalsøra.Jertrud Andersdatter Sundbru ble på Nerviksøra gift i Strinda i 1790 med Ole Olsen Reithaugen (1752-1821), begge bodde på Nerviksøra, men de hadde ikke bodd her i mange år da de giftet seg. Ole Olsen Reithaugens fødested og familie er ukjent.De fikk fire barn og bodde i Reithaugenhusene i Fjordgata (stoff med foto i Hoff, Orkangerboka, side 222-224).Den yngste sønnen, Amund Olsen Reithaugen (1798-1855), var i barneårene kompis med Jacob Thode Ræder (1798-1853), som bodde i Nervika. Ræder skrev siden ned sine memoarer og mintes vel vennen Amund Reithaugen og hans far Ole Olsen Reithaug med familie. (Kilde: Jacob Thode Ræders barndoms- og ungdomserindringer, Memoirer og Breve XVI, August Bangs forlag, København 1912 og Håkon Hoff, Orkangerboka, side 73-74).Amund Reithaugen var trolig oppkalt etter Amund Isaksen, det her spørres om.Ble du noe klokere, Inger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha, Bjørn, nå ble jeg virkelig glad. Dette var kjempemessig.Hvor stammer forresten navnet Sundbru fra ?I skiftet etter Johan Andersen Mørk i 1793, søskenbarnet til Gjertrud Rasmusdt., sto Erik Rasmusen nevnt som Knubben. Hvor kommer dette navnet fra ?I tema 55405 her på WebDebatt har jeg etterlyst ei dame som kan være kona til denne Johan Andersen Mørk uten at jeg på noe vis kan være sikker på det.Her er grunnlaget for den spekulasjonen:I k.boka for Svorkmo fant jeg denne begravelsen 19.2.1758 : 'Begraven Johan Andersens hustrue .. Benedicta Dorthea Leth udj hendes alders 47 aar paa kirkegaarden der ringet og holdt liigpræken over hende'.Denne slekta som blir nevnt i skiftet etter Johan A. Mørk i 1793 er veldig spennende. Den har forresten sitt utspring i Rennebu. Den har også løst en del slektshull jeg har hatt tidligere. Derfor er alt dette spesielt interessant for meg.Igjen tusen takk for alle opplysningene.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!Etter Geitastrandboka fra side 67 bodde Anders Rasmussen Sundbru på plassen Melandsøra (Småøran) på Geitastranda etter å ha bodd på en plass på Gjølesøra. Her døde han i 1787 ca 67 år gammel.Etter Per O.Rød kom han hit ca. 1772. 10 av hans barn er nevnt i boka.Det er ikke langt herfra til Reithaugen, en plass mellom Reitan og Rove som opprinnelig kanskje var et kårbruk under Reitan fra ca. 1770. (fra side 86).Fra stua mi her på Gjølme ser jeg ned på Melandsøra og Gjølmesøra!Ellers finner du Isak Nilsen Berg (ca.1707 - 1776) som eier av garden Naustan i Børsa mellom 1744 - 1766. Han er fra Byneset og har riktig fornavn som et lite spor....Byneset har fått nye bygdebøker som jeg har hatt mye glede av i jakta på min ane Hans Iversen Stenshyllen (1743-1814). Er innom bl.a Brå Øvre Østre, men har ikke notert noen Isak.Lykke til!Mvh John Tore Kvernmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha, John Tore. Dette var flott. Skal låne Geitastrandboka for å se mer om denne familien.I hvilken kirkebok finner man opplysninger om disse ? Har ikke så stor kjennskap til dette området slik.Er Sandbru et plassnavn fra Geitastranda ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei igjen!Geitastrandboka bør du kjøpe så full av Rennebu-slekter som den er!Geitastranda dekkes av Byneset-Børsa, mens Gjølmesøra dekkes av Orkdal. Sandbru er ikke kjent hos oss.Tror du også må ta en titt på Småhåggån under Husdal (side 192) og Aunet på side 439 også. -Isak Jakobsen Aunet 1729 - 1770 ble gift med Berit Eriksdatter Småhagen. Kanskje finnes tråder her også. Berits morfar het Amund.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

SUNDBRUJa, Sundbru-navnet er et mysterium. Det rare er at det kun knyttes til disse brødrene Anders Rasmusen og Erik Rasmusen Sundbru. Med dem forsant også navnet på Orkdalsøra.Disse brødrene fikk en mengde barn på Øra. Av dåpsføringene finnes det ikke annet mønster enn at de hadde gode kontakter til Viggja og Børsa, som jeg tolker det.Jeg har lett etter Sundbruene i lokalhistorisk litteratur i 30 år, uten hell. Men Inger vet hvor langt inn det kan sitte med for eksempel Solligård på Orkdalsøra, som hadde ett av sine utspring i Meldal.KNUBBENKnubben er en gård i Orkdal ved Søvatnet. Denne gården kjøpte Erik Rasmusen Sundbru for 60 riksdaler i 1740. (Kilde: Skrondal, Orkdalsboka IV, side 144).Erik Rasmusen Sundbru var snekker og gift I i 1746 med Karen Jonsdatter Lilleaune (1720-1752), datteren til korporal Jon Olsen Lilleaune og Elen Eriksdatter på plassen under Nervik.Erik Rasmus Sundbru ble gift II i 1754 med Gunhild Olsdatter, datter av strandsitter Ole Nilsen (1704-1765, 61 år) og Lisbet Nilsdatter (død 1757, 55 år – skifte) på Nerviksøra. Disse var av en gammel Øra-slekt.Erik Rasmusen Sundbru ble gift III i 1771 med Ingeborg Andersdatter Espås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Skulle gjerne kjøpt Geitastrandboka jeg, John Tore, men jeg innbilte meg at den ikke var å få tak i lenger. Eller er den det ?Ellers skal dere ha mye takk begge to for informasjon. Jeg nyter hvert et ord.Har forresten sett litt i kirkebøkene og jeg synes faktisk det står SUNDBER isteden for Sundbru. Gir det navnen noen aha opplevelse for noen av dere ?Her er link til 13.p. Trin. 1755: Erik Sundbers søn Anders [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071120610212.jpg>Lenke Her til 1. adv. 1765: Erik Sundbers datter Olava LenkeHer til 2.p. Pasche 1765: Ole Pedersen Ørchedaløren sin søn Jens (s. 70). Her er Erik fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ser at en av forloverne til Anders Rasmusen og Marit Ingebrigtsdt. i 1770 er Arnt Dybli. Har også sett flere barn av Hans Jørgen Dybli døpt i kirkeboka for Byneset, Børsa. Dette er bror til Arnt. Har Dybli-familien forbindelse med Marit Ingebrigtsdatter ?Her er forlovelsen og vielsen til Anders og Marit:Forlovet 2.p. Pasche 1770, Børsa: enkemand Anders Rasmusen Ørchedalsøren med Maritte Ingebigtsd. Gjølme. Forlovere: Arent Dyblie og Amund Ørchedalsøren.Har noen av dere opplysninger om foreldrene til Erik og Anders Rasmussønner, eller i det hele tatt om denne familien ?Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette hjelper sikkert ikke stort, men står det Sundber, så er det nok sannsynlig at det er forkortelse for '-berg' (slik var det i hvertfall i dagligtale der jeg kommer fra i N-Trlag).Det eneste aktuelle jeg finner i Norsk Stedsfortegnelse, er Sundberg i Åfjord, med postadresse Stokkøy i Fosna (i 1972).Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei igjen!Hvis vi holder fast ved Sundbru for brødrene Erik og Anders Rasmussønner, kan kanskje navnet knyttes til Sundlibruen i Orkdal. Jeg har tidligere lekt med tanken gjennom min stamfar Rasmus Eriksen Sundlibruen (1702 - 1786) fra Voll,Moan i Rennebu (se tema 52843). Hans sønn Ole ble g.m. enka etter Peder Eriksen Bruen, død 1772. Jeg kjenner heller ikke Peder Eriksens opprinnelse, men mener å ha sett en Erich Bruen død uten at jeg finner notatet nå.At Rasmus Eriksen Voll selger sin gardpart av Voll Moan til Hans Bull i 1759 og flytter til Sundlia som husmann kan virke underlig. Kanskje hadde han slekt eller kjente på garden fra før? Men forklaringen kan også være major Hans Bull's sine engasjement. Han var sjef for Det Renneboiske Compagnie, eier av Rennebu kirke og fått bevilgning på sagbruksdrift på sin gard Sundlia. Kanskje hadde han bruk for arbeidskraft?Jeg skal vokte meg vel for å dra navnelikheten for langt (se tema 44542) Men inspireres også av løsningen på Solligårdfolkets opphav. Det var mange rennbygger som dro nedover til områdene rundt Orkedalsøra på den tida og nevner i fleng noen i samme aldersgruppe. Dukker noen av disse opp blant faddere etc. de mange gangene Erik og Rasmus nevnes i kirkebøkene, kan det være et spor:Peder Andersen Sælie (ca.1717 - 1785) som i 1751 bygsler Kvernmo på Geitastrand da han ble gift med enka der, Marit Pedersdatter.Broren,Ole Andersen bodde på Viggja i 1742, og søstra, Marit Andersdatter (ca.1723 - 1801) g.m. Peder Joensen Aunlien (ca.1725 - 1813) kjøpte i 1783 Hukkelås på Geitaastranda.I 1754 bygslet Hans Joensen Seaas, i 1750 g.m. Ane Gundersdatter Voll,Moan, garden Isdal på Geitastranda.Johans Arntsen Meaas (1707 - 1761) g.m. Aagot Olsdatter fra Innset (ca.1726 - 1797) kom i denne tida til Gjølme. Hans kjøpte i 1759 garden Halsen på Geitastranda.Ole Engelsen Hamrun, d.e. (1721 - 1799), g.m.Gjertrud Evensdatter Gorset (ca.1725 - 18099 og Ole Engelsen d.y. (1726 - 1811) g.m. Kari Eriksdatter Sølberg,Sørgård, f.1732 kjøpte i 1755 garden Follo i Orkdal. Deres bror,Joen Engelsen, f.1722, g.m. Sigrid Tellevsdatter Berg,Søgård, f. 1724, bygslet samtidig garden Blåsmoen i Orkdal. Disse fikk svært stor etterslekt, spesiellt i Børsa/Geitastrand.Ole Trondsen Meslo (ca.1723 - 1805), g.I m. Jodda Joensdatter Meslo (ca.1720 - 1772), g.II m. Marit Olsdatter Kosberg (ca. 1729 - 1805) fikk i 1761 skjøte på Einan i Børsa.Ole Joensen Bierchaas d.e. (1727 - 1801) g.I m. Lucie Ellevsdatter fra Innset, (skifte etter henne på Eikli 8.3.1774), g.II m. Kirsten Ellevsdatter, f. ca. 1739, Ole kom til Orkedalsøra i 1762. Klokkemaker og smed. Alle hans 6 brødre kom etterhvert til Eiklia i Orkdal.Torgeir Einarsen Voll, Vollan (1722 - 1766) i 1753 g..m. Kari Gundersdatter Voll,Moan, f.ca. 1718 bodde på Hovsøra,skinnfellmaker og skomaker. Da Torgeir døde flyttet Kari til Innset der hun ble gift igjen.Rasmus Arntsen Gisnås (1729 - 1771) g.m. Gjertrud Andersdatter Slettet (1722 - 1803) kjøpte i 1770 Oppstu Viggja.Senere kom flere andre rennbygger til dette distriktet, men nevner bare Løden Andersen Gunnes, f.1744 g.m. Gjertrud Knutsdatter Rokkones, f. 1748 som i 1783 kjøpte Søvasslia!Siden hverken Gjertrud,Anders eller Erik finnes døpt i Orkdal, er min teori at vi skal til Rennebu, f.eks. Vollagrenda. Her synes jeg det er vanskelig å finne fram. Etter storbrannen 5.november 1706 ser det ut til at grenda i mange 10-år fikk uoversiktelig struktur. En eller annen Erich tar med seg familien og flytter til Orkdal og Sundlia hvor de får en plass, Bruen. Bruen blir deres familienavn, og når Anders og Erik flytter til Orkedalsøra, får de hengt på Sund i navnet. Sundlibruen som familienavn blir brukt etter at Ole Rasmussen Sundlimoen bygsler plassen i 1773. Gjertrud,Erik,Anders og Rasmus er ikke uvanlige navn på denne tida, men det er veldig gode rennbyggnavn!Jeg er kanskje på villspor, men noe interessant finner du vel i dette, Inger.Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, her var det mye interessant. Vet om at en del av disse fra Rennebu dro ut, mens andre er nye opplysninger. Hans Jonsen Seås har jeg at slo seg ned på Fjærem i Klæbu. Står det noe om hvor lenge han var på Isdal ?Torgeir Einarsen Voll, Vollan er faktisk i slekt med Gjertrud, Anders og Erik (de hadde også ei søster, Berit, som ble gift til Rosmo, Bratsberg). Torgeir er søskenbarn til disse fire. Hans mor Gjertrud Sivertsdt. er halvsøster til Brynhild Sivertsdt. g.m. Rasmus. Jeg har prøvd å finne dem døpt i Rennebu/Meldal, men har ikke klart det ennå. Nå er imidlertid kirkebøkene veldig ufullstendige på den tida (først på 1700-tallet). Det finnes ikke noen kirkebok mellom 1698 og 1705. Fra 1705 til 1736 er den imidlertid veldig mangelfull og de kan godt være født her uten at de er oppført. Skal imidlertid ta en sjekk til. De er litt krevende å få oversikt over også. Jeg holder imidlertid på å skrive dem av slik at det skal bli lettere å orintere seg i dem etterhvert.En annen 'teori' jeg har lekt med, er hvis navnet ikke var Sandbru/Sundber at det kunne ha vært Sandbek, men jeg har ikke klart å få det til å stemme med kirkeboka for Børsa og de oppførelsene jeg har det.Sandbek er imidlertid et navn som forekommer i Rennebu, i nærheten av Voll. Det er også en liten forbindelse til denne slekta.En Engel Eriksen Sandbek (f. Meås) ca. 1702, hadde ei søster Berit Eriksdt. f. ca. 1696. Hun var 1739 gift med Ole Bjørnsen Moen, f. 1695. Oles bror, Peder Bjørnsen Moen, var gift med Marit Sivertsdt. Gorset, søster til Gjertrud Sivertsdt. (helsøster) og Halvsøster til førnevnte Brynhild Sivertsdt., g.m. Rasmus. (de hadde også en bror/Halvbror, Anders Sivertsen Hjulmaker, som var far til Johan Andersen Mørch som jeg nevnte i et tidligere innlegg).Anders og Brynhild Sivertsen/datter, som var helsøsken (foreldre: Sivert Andersen Myren og hans første kone Gjertrud Ellefsdt.) ser ut til å ha havnet i Orkdal. Marit og Gjertrud ble gift og bosatt i Rennebu.Det hadde vært interessant å funnet mer ut om skjebnen til Anders og Brynhild. Har ikke funnet dem død i kirkeboka for Børsa. Begge er død før 1793 da skiftet etter Johan Andersen Mørch ble foretatt ved Løkken Kobberverk. Han har jeg heller ikke funne dødsfallet på, hverken i Meldal/Rennebu eller Orkdal/Børsa.Her er det mye å ta tak i. Har noen av dere tilgang til skifteregister for de som bodde på Øra ? Jeg har register og skifter for Orkdal sorenskriveri, men ikke for det som dengang hørte til Byneset, Børsa.Sundber-navnet kan som du sier, Arnstein, godt komme av Sundberg. Vet at det i alle fall litt seinere kom en del Sundberg til områdene rundt Trondheim. Disse var av svensk herkomst. Det kan jo tenkes at de kunne ha vært her så tidlig som i midten av 1700-tallet. Alle muligheter må holdes åpne hvis man skal finne en løsning.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Hva Sundbru angår, bør man ikke bruke energi på selve navnet. Sundbru er brukt om to brødre i uttallige kilder: Kirkebøker, skattelister, manntall og rettsprotokoller. Den stødigste historiefortelleren her omkring i forrige århundre, Per O. Rød, gjenga navnet på trykk. Jeg er en åpen sjel, men akkurat her er jeg ganske sikker i sak.Inger nevner (i innlegg 11) to brødre Dybli fra Svorkmo. Den ene, Hans Jørgen Dybli, er grei. Han giftet seg med kroholder Ole Larsen Steens datter Ane Katrine Olsdatter Steen og flyttet til Trondhjem.Den andre, Arnt, er et mysterium på Øra, hvor også et bruk ble kalt Dyblien i mange generasjoner. Én Arnt Fredriksen kalles av og til Dybli, men han gikk også under navnet Gjølme og Tungen. Blant fadderne på Øra i 1760- og 1770-årene går Arnt Dybli og Lisbet Dybli igjen.Har noen mer info? Og hvor passer disse brødrene Dybli fra Svorkmo inn i denne sammenhengen?Jeg har stor sans for John Tores teori om Rennebu. Men jeg får en overraskelse når jeg sjekker Torgeir Einersen Rennbygg. Ham ble det ble skiftet etter på Hovsøra 28. mai 1766 (Kilde: Orkdal skifteprotokoll 6, side 3b ff). Der står det at Torgeir hadde en bror Peder Einersen Rennbygg, boende på Øra og en søster Ingeborg Einersdatter, gift med Peder Jonsen på Øra. Torgeir Einersens kone het Mille Knutsdatter. Hun var trolig enke etter Jermund Larsen Almli, død 1742. (Kilde: Per O. Rød, Geitastrandboka side 233).Dette stemmer dårlig med hva John Tore oppgir i innlegg 13 og som sikkert er hentet fra Rennebuboka I, side 432 om gården Voll i Rennebu. Her er Torgeir nevnt, men ingen av søsknene. Og kona er en helt annen.Er jeg på ville veier, eller finnes det flere Torgeir Einersen i Rennebu?Ja, Inger, jeg har de fleste skifteforretningene for Nerviksøra i Strinda 1705-1830.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, det finnes flere Torgeir Einersen fra Rennebu. Jeg tror at den riktige personen her er en Torgeir Einersen Sandbachen, døpt 7.4.1720, Rennebu. Tror hans far heter Einar Pedersen Sandbach og ble gift i7.11.1717, Rennebu. Konas navn er ikke nevnt. Tror det er denne Einer Pedersen Som i 1701 bor på Herrem, er 21 år og skriver seg Stafne. (Sandbach-navnet tror jeg kommer fra Stavne-området). Ser at jeg også har en Peder Einarsen Sandbakken, døpt 27.9. 1722, Rennebu. Det stemmer jo bra. Ingeborg Einersdt. har jeg ikke notert opp som døpt.Antar at skifteforretningene for Nerviksøra er ganske mange. Har du en oversikt over hvem de forskjellige skiftene vedrører ?Synes det er veldig spennende med folket som bodde på Øra. Har ikke rukket å se mere på de personene som John Tore nevnte. Er interessert i alle som kommer fra 'mitt' nærområde (Meldal/Rennebu).Når det gjelder Dybli-slekta så er Fredrik Arntsen (1695-1777)far til disse karene. Han var gift med Kirsten Andersdt., og jeg har 6 barn av dette paret.1) Anders/Andreas, f. 1731, død før 17852) Arnt, f. 1733, 1. 1759 g.m. Marit Iversdt., 2.1765, g.m. Berit Olsdt. Øren.3) Simen, f. 1736, død før 17854) Lisbet, f. 1739, 1767, g.m. Ole Knutsen Smed, f. 1734 (i alla fall 1 barn)5) Hans Jørgen, f. 1742, 1 barn utenfor ekteskap, Catharina, f. 1760, Ordkal, med Marit Jørgensdt. Herme, gift (jeg har ikke navnet, men det hadde du, Bjørn), og i allefall 3 barn født på Øra.6) Jonas, f. og død 1750Det skal bli spennende å se om det går an å finne ut noe mere om disse Sundbru/Sundber- folka sin forbindelse til Rennebu. Det finnes vel ingen Rasmus eller Brynhild i skifteregistret for Øra vil jeg tro. Da hadde du vel kjent til det allerede, ikke sant Bjørn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Dette begynner å bli virkelig interessant!Hans Joensen Seaas solgte Isdalen allerede i 1760. Paret fikk 3 sønner der, Lars i 1755, Ole i 1758 og Hans i 1760.Brønhild (Brynhild) kobler jeg til Gangås-slekta i Orkdal. Samuel Olsen Gangaas (ca.1650 - 1720), hadde i 2. ekteskap ei datter Brønhild g.m. Jørn Vaavasslien (ca.1668 - 1741). Samuels sønn, Ingebrigt Samuelsen var g.m. Brønhild Ingebrigtsdatter (ca.1711 - 1766). Fra disse kommer Brønhildnavnet til Reitan. På Rove finner vi Brønhild Kolbanusdatter f.1741, datter til Kolbanus Olsen Gjølmeslien g.m. Guru Kristensdatter. Brønhild ble g.m.Ole Larsen Rove (1735 - 1785). De overtok garden, men da Ole døde, flyttet Brønhild til Nærviksøra med sine 5 barn. -Men dette vet Bjørn alt om!Ole Joensen Bierchaas d.e. døper sitt 4 -av for meg kjente 7 barn- for Brønhild, f. ca. 1768.Når Peder Erichsen Bruen og Anne Christophersdatter forlover seg i 1768, er Knud Bruen og Erich Øiagierdet forlovingsmenn. Dette er nok Erich Biørnsen Øiagierdet som dør i Orkdal 7.12.1784, 87 år gammel. Kan han være en bror av Peder Biørnsen Moen som du nevner, Inger? Erich Christophersen f.ca. 1737, ganske sikker en bror av Anne, ble g.m. Brønhild Erichsdatter f. ca. 1739. De bodde på en plass under Eiklia i 1801. Brønhild knyttes gjennom kirkelige handlinger til Erich Øiagjerdet.I oversikten over tidlige innflyttere fra Rennebu til dette området, glemte jeg Erich Olsen Vederskar (1731 - 1771), g.m.Ane Fredriksdatter Asbøl/Mesøra (1734 - 1818) som kom til Orkedalsøra ca. 1760. Disse er mine 4-tippoldeforeldre. Stor takk til dere som bidro her!Sønnen Ole Erichsen knyttes til rennbygger som det kan være på sin plass å nevne her. -Knut Olsen Aas (ca.1736 - 1802), g.I.m. Marit Halvorsdatter Gravaksel, (1741 - 1783), g.II m. Gjertrud Olsdatter, Ca. 1746 - 1813). Knut bygslet i 1772 Søgard Ree i Meldal, men kjøpte i 1780 Nord-Eggen i Orkdal. Her døde Marit 11.10.1783 etter å ha født sønnen Halvor. Gutten døde noen dager senere. Knut ble g.II 18-6-1785. Han mistet garden muligens etter et odelskrav, og flyttet snart til Kvernmo i Husdalen,Geitastrand. i 1789 kjøpte han så Tostengarden på Viggja.. Hans datter, Kari (1780 - 1857), ble 23.6.1802 g.m. overnevne Ole Eriksen Solligård.En annen interessant forbindelse er Marit Haagensdatter Ner-Hol i Rennebu som blir g.m. Tor Ingebrigtsen Sundli. Marits foreldre var Haagen Sjursen f.1681 g.m. Gjertrud Olsdatter Ramsem f.1683 (R.b. bd.IV side 187)-Det skal bli spennende å følge dette videre!Hilsen John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg er lite kjent med Nerviksøra, og har dessverre ikke noe å komme med når det gjelder befolkningen der. Jeg visste heller ikke at det var et bruk som het Dybli der. Jeg tror imidlertid at denne Dybliefamilien må ha navnet fra en av gårdene Djupli i Sæterdalen (Meldal bygdebok, Gard og ætt I s 422 ff).I kommunikantlistene for Grutseter har jeg sett Arnt Dyblie og kone gå til alters 1725-30. Denne Arnt Dyblie tror jeg er identisk med smelter Arnt Jonsen som det var skifte etter på gården Grutseter i 1742. Jeg har så smått sett litt på skiftet (Arnt Stavnes hjemmeside), og der står det noe om gården Dybli.Barn:1 Lodvig Arntsen boende på gården Grutseter. (Lovis Arntsen Dyblie gifter seg på Grutseter i 1728 med Ermegaard Alexandersdt.)2 Fredrik Arntsen myndig og boende på hytteplassen Svorkmo. (Han gifter seg på Svorkmo 1731 med Kirsten Andersdt. Hennes opphav er ukjent for meg.)3 Kirsten Arntsdater gift med Peder Anfindsen Seter. (Gift på Grutseter 1722.)Kona til smelteren Arnt Jonsen har antakelig, ut fra oppkalling, hett Lisbeth, og da er hun vel den Lisbeth Jørgensdatter som blir gift med Aren Jonsen på Grutseter 5/12 1697 iflg FS. Bygdeboka har at hun først var gift med Lovis Grutseter. Ved MT 1701 har vi Arnt Jonsen med 4 stesønner og sin eldste sønn Ludvig/Lovis her: LenkeHar bruket Dybli kanskje fått navn etter Arnt Fredriksen, hvis det er slik at han var fast bosatt på Øra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

SKIFTEFORRETNINGENE PÅ ØRASkifteforretningene på Orkdalsøra utgjør et sted mellom 150 og 200 skifter. Det inkluderer Hovsøra, Nerviksøra, gårdene Hov, Nervik og Rømme, med strandsittere og husmannsplasser.Skiftene fra Nerviksøra/Strinda er i antall 80-90. Jeg har dem hovedsakelig i foliokopier i fire digre permer. I tillegg ligger noe på CD og mikrofilm.Litt er digitalisert, men med fremdriften prosjektet har hatt vil det nok gå 20 nye år før alt er på plass. (Mitt store prosjekt i det siste har vært å kartlegge justisprotokollene i Strinda fra 1670-1800 fra mikrofilm, men også dette går tregt fordi det er så tungvindt og døll).Å snekre et forståelig digitalt personregister basert på skifteforretningene på Orkdalsøra vil kanskje ta meg et halvt års tid. Men siden min hovedinteresse ikke ligger i selve slektshistorien, men i utviklingstrekkene her, synes jeg livet blir for kort til å gå på enda et register.Jeg har brukt år på å digitalisere kirkebøkene, manntallene, folketellingene, skattelister, eierskifte, millitærruller, osv. fra Orkdalsøra. Men det er liten interesse for stoffet, dessverre.Da blar jeg heller litt i kopiene. Personlig har god bruk av et skifteregister fra hovedoppgaven min fra 1982. Registret er vel uforståelig for andre og har vel knapt interesse for noen, men jeg finner greit fram i skifteforretningene ved registertets hjelp.Inger får heller sette opp en liste over mennesker hun søker, så skal jeg alltids prøve å hjelpe til.Det er korrekt at det finnes mange interessante rennebygg på Orkdalsøra, både i skiftene og ellers. For eksempel mine forfedre i Nervika som var Mikkel Stenersen Skjerve (født 1801), gift med Ingeborg Olsdatter Gunnes (født 1802), se Rennebuboka II, side 143.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk alle sammen, dette er virkelig spennende. Har ikke rukket å studere alt så mye ennå, men skal gjøre det så fort jeg kan. Det kan nok bli en del spørsmål til dere etterhvert. Du har jammen gjort en masse registreringer, Bjørn. Det kommer helt sikkert til å komme til nytte for flere etterhvert. Skal bli spennende å se mere på de utflyttede Rennbyggene og meddalingene også.Til Randi: Jeg har de samme opplysningene som deg om denne familien, men jeg hadde ikke giftermålet til Arnt Jonsen. Det var interesant. Plassnavnet Dybli på Øra kommer nok helt sikkert fra i Sæterdalen. Skiftet etter Arnt Jonsen i 1742 bekrefter at han er identisk med Arnt Jonsen Smelter. Der nevnes det også en Rasmus Dybli som har krav i boet. Dette er vel sikkert identisk med Rasmus Jonsen Dybli. Han er det skifte etter i 1774. Gift med Marit Jonsdt. og har en datter Randi, 22 år.Vedr. Rasmus og Brynhild:Tror faktisk jeg har funnet denne familien i Meldal på Morrtjønna (Myrkiøn, Morken). Den ligger på høydene mellom Laksøybygda og Rindalsgrensa iflg. Meldal bygdebok.Ref. s. 401, bind 3, gard og ætt, Meldal, Morrtjønna (Morken): Rasmus Morrtjønn vart i 1720 gift med ei som heitte Brynhild. De hadde Desse borna: 1) Sjur, f. 1725, 2) Berit, f. 1727, Ellev, f. 1729 (En annen familie bodde her i 1769)I kirkeboka fant jeg dette: Trolovet24. p. Trin. 1720, Meldal: Rasmus Maarkiøn, Brønild Siursdt. Gift 29.12.1720, Meldal: Rasmus Maarkiøn, Ragnild Siursd.Døpt 20.6. (4.p. Trin. 1723, Meldal: Rasmus Myrkiøns datter !! Døpt 18.2.1725 (D. Invocavit), Meldal: Rasmus Myrkiøns SiurDøpt 2. p. Epiph. 1727: Rasmus og Brynild Myrkiøns datter Beret. Faddrene: Lensmd. Ole Fossen, Kari Laxøyen, Ann Olsd. Løchen, Beret Jonsd. Fossen.Døpt Fer. 3. Pentec. 1729: Ellef Rasmuss. Myrkiøn. Faddere: Tollef Berg, Rasm. Løchen, Gunder Brechen, Randi Haldosdatter, Ingeborg Giedsten.Har ikke rukket å sjekke videre utover, men det mangler dessverre kirkebøker for 1733-1736. Det er bare ført til D. Sexag. i 1733. De er ganske mangelfulle de som er ført også. Skal imidlertid sjekke mere av dette. Må prøve å finne opphavet til Rasmus også. Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant en dåpsinnførsel i Børsa 16.p. Trin. 1784 (andre kolonne, venstre side). Mener det står Jon Sundbers (Sundbru) s. Joen. Kjenner noen av dere til denne familien ?LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

Nå har du sporet av, Inger.I kirkeboka på angitte dato står det da: ”Jon Snedkers s: Jon. Testatorer (altså faddere): Ole og Ingeborg Handberg, Peder og Anders Øver Rian og Randi Eggan”. Dette er tykkeste Børsa og Børsabok II. Jeg vet ikke hvem Jon Snekker var. Kanskje en håndverker på Børsøra. Det var en ikke ubetydelig bosetning, lik Orkdalsøra, der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Ja, så sannelig. Det er godt at noen kan få meg på sporet igjen. Ser det når du sier det, men det tar litt tid å venne seg til denne skrifta. Noen ekspert er jeg så langt i fra ellers heller. Det er derfor godt at vi kan samarbeide. Det bruker det å komme mye godt ut av.Har ellers sett på de utflytta Rennbyggene som John Tore har nevnt.Et par av de i innlegg 13 var ukjent for meg. Det er ellers godt å få bekreftet opplysninger man har også.Erik Bjørnsen Øyagjerdet visste jeg skulle være i Orkdal, under Øyen (iflg. et skifte i 1739 var han forresten oppgitt som husmann under Røåsen, Orkdal, men vet et skifte i 1784 er han nevnt boende under Øyen). Han er bror til Peder Bjørnsen Moen, som du nevner John Tore.Er det feil farsnavn som står på Brynhild i 1801 (kona til Erik Christophersen) ? Der står det Ingebrigtsdt.. Fant ei Brønil Ingebrigtsdt. Lefstadøfne døpt S. e.Midfaste 1739 (Schylanders avskrift), men jeg fant ingen Eriksdt.. Hvilken forbindelse mener du hun har til Erik Bjørnsen ? Hvis Erisdt. er riktig, kan hun da være datter av Erik Bjørnsen ?Du nevner også Marit Haagensdt. Ner-Hoel fra Rennebu. Du vet det kanskje fra før, men hun var 1. g.m. Gunder Evensen Sundli. De hadde 3 barn. Så ble hun gift med Tore Ingebrigtsen. Han var imidlertid fra Skamfær i Rennebu.Hvis noen av dere er interessert i det jeg har i basen min om noen av dissse folka, er det bare å si ifra. Jeg deler gjerne med dere.Har ennå ikke klart å finne ut noe mer om Rasmus og Brynild Myrkiøn.Nevnte vel i et tidligere innlegg at Erik og Anders Rasmussønner i tillegg til søsteren Gjertrud også hadde ei søster Berit. Disse 4 søskena er nevnt i skiftet etter Johan Andersen Mørch i 1793.Har tidligere lurt på hvorfor det ikke var en som het Sivert, oppkaldt etter sin bestefar. Brynhild Sivertsdatters mor het Gjertrud Ellefsdt. og hennes far var Sivert Andersen.Kanskje kan Rasmus sin far vært en Erik, men selvsagt kan det være Ellef. Her er det imidlertid mange hvis. Det behøver jo ikke være noen sammenheng mellom disse folka, men det er vel verdt å sjekke ut.Denne familien har i alle fall forlatt Myrkiøn i 1769. Får prøve å se om det går an å finne ut hvor det ble av dem.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Fant dette i kirkeboka for Meldal:Ras. Myrkions barn, begravet D. Spetuagesima 1731Døpt D. Lætare 1731: Anders Rasmusen Myrkiøn Faddere: Ole Damli, Arn Dragset, Per Aas, Marit Laxøien og Magnhild Hove.Introd. D. 3-p. Trin. 1731: Brynn. Myrkiøn.Skal prøve å se om jeg kan finne noe om dem senere. Kanskje Rasmus eller Brynhild kan være begravet i Meldal ? Er i farten ikke sikker på når de første konfirmasjonslistene foreligger. Skal sjekke om noen av disse kan finnes i slike.Beste hilsen Inger Har dessuten sjekket teindemanntall og funnet Rasmus Morken (et annet navn for Myrkiøn) oppført både 1730-1735 og 1736-1741. (ikke noe beløp ført opp, men han var i alle fall på plassen i 1736 ettersom han er oppført på nytt. I manntallet for 1751 var ikke plassen nevnt.Det ser ut som om dette er den riktige familien likevel. Erik Rasmusen er antagelig født etter 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.