Gå til innhold
Arkivverket

[#53246] Sør-Trøndelag, Byneset, Brå


Gjest Inger Bjørnaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Olsen

Til Randi Broli: Innlegget 53246, svar nr. 18.Jeg sliter med Dybliene på Øra, og prøver heller et nytt innlegg en av dagene på Digitalarkivet ved navn Åsen og Dybli, mm. på Orkdalsøra.Tror, men vet ikke, om dette er litt på siden av innleggene fra Inger, John Tore og flere. Familien kom fra Grutsæter, flyttet til Svorkmo, kom så til Orkdalsøra og who knows. Tror vel på et lengre liv på forespørselen gjennom Åsen og Dybli.Uten sammenligning for øvrig: Henviser til slåsskampen på Øra om (med rettelse) Christiana Olsdatter Steen i tema 14885 (innlegg nr. 17): Tittel: Orkdal: Thore Jensen Kleven (f. ca 1772) g.m. Maren Nidros (f. ca 1771) - Rettelse går på at det var Christiana Olsdatter Steen, gift Nideros og ikke Anne Katrine Olsdatter Steen, Hans Petter Dyblis kone, man slåss om. Dessuten i innlegg 19730.Jeg foretrekker originaldokumenter. Men hvordan lager man lenke? Jeg er bare 53 år, dataraffinement er ikke min greie, men jeg forstår spørsmål og lærer lett, spesielt på kommando!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Fint at du vil opprette et nytt tema, Bjørn. Man finner nok en rekke forslag vedr det å lage lenke ved å søke på 'lenke' øverst på siden her. Men jeg kan f eks foreslå tema 29241 innlegg (4).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Anders Stenersen Skjerve (1796 - 1886) er min tipp-tipp oldefar både på far- og morsida. Han kjøpte i 1825 halve Kvammen i Orkdal. I 1832 kjøpte han så Sletvold på Geitastranda. -Da skjønner du sikkert hvorfor jeg er så interessert i Rennebu-slekter! Jeg vil helt sikkert komme tilbake til tilbudet, tusen takk! -Anders' bror Erik kjøpte i 1832 Skjølberg, broren Svend kjøpte i 1728 halve Gjønnes, han giftet seg til andre halvparten, men melder 1.7.1834 utflytting til Valset ved Jonsvatnet. Yngstebroren, Mikkel kjøpte rundt 1840 Nærvik og er blandt forfedrene til Bjørn Olsen som vi så. 4 brødre kom altså til Orkdal.Disse ligger nok utenfor temaet tidsmessig, men nevnes som av de siste av innflyttere fra Rennebu/Meldal i denne perioden.Jeg har nok en feil her. Det var skifte etter Erik Christopfersdatter Echlies,s (Steinshaugen) kone, Brønnel Ingebrigtsdatter i 1812. -Men den 6.8.1775 døper Erich Øyegierdet sin datter Brønnel Erichsdatter. Fadderene er Kristian Frølich,Ole Espen,Randi Folloløken,Ingeborg Kleven og Inger Forset. Barnets far er kanskje en sønn av Erich Biørnsen?Etter Ekstraskatte i 1762, er Erik Biørnsen og kona Anne Olsddatter kommet til Øyen, men ingen barn er nevnt.Jeg har tidligere nevnt Erich Olsen Vederskar, men det er også interessant at den forrige eieren av Nedgard Vålåskaret, Erik Jonsen Resell (1701 -1752) g.m. Randi Olsdatter Vålåskar (1708 - 1753)den 27.5.1743 fikk skjøte på garden Sølberget i Orkdal. Slekta sitter fremdeles på den garden.(Meldal bygdebok, Gard og Ætt bd.II side 324).Andre tilflyttere kan nevnes: -Anders Olsen Merkesbrekk, (1734 - 1781), g.m. Kjersti Jonasdatter Bjørgan (1744 - 1797) fra Kvikne som i 1783 kjøpte Bjørklihaugen i Orkdal.Broren til Anders, Hans Olsen Aas, g.m. Gjertrud Sivertsdatter Hol,Nørgård var en av formynderne i skiftet etter Anders. Hans Olsen var en kjent treskjærer som også skal ha arbeidet i Trondheim. Jeg vet ikke om Knut Olsen Aas som jeg nevnte tidligere var treskjærer, men han gikk under navnet Knut Snekkar, og skal også ha arbeidet i Trondheim. - I 1775 kjøper Ole Mikkelsen Grindal 18 marklag av garden Svorkdal, senere hele garden på 2 spann. Ole var søskenbarnet til Knut Olsen Aas, og hvis mine teorier er riktige, også til Bjerkåsbrødrene. Ole Mikkelsens brorsønn, Mikkel Nielsen Grendal, haugianeren, ble som kjent gift med Berit Mikkelsdatter Husdal på Geitastranda. (Geitastrandboka side 176). Jeg kan også nevne Erik Arntsen Storsten, f.1734, g.m.Marit Pettersdatter Ry, f.1743 (Gard og Ætt bd I side 466). I 1777 kjøpte de garden Eggan i Orkdal. Deres datter Ingeborg, f.1764 ble g.m. Anngrim Iversen Rekstad,Søgård f.1761 (G&Æ bd.II side 66).De overtok Eggan.Det var mye nytt for meg det du nevner om Sundlia. Jeg har sett Gunder nevnt, og tenkte i den forbindelse på en kobling til Rasmus Eriksen Vold,Moans 'samboer', Gunder Eriksen Voll. Tusen takk.Skulle noen være interessert, så er det Jon Jonsen Myren som i 1784 døper sin sønn, Jon. (Børsaboka bd.I side 187).Med hilsen John Tore Jeg knytter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Olsen

SKIPPEREN ERIK RASMUSEN SUNDBRU ELLER KNUBBEN. Kvakk litt i stolen da jeg leste skifteforretningen etter Erik Rasmusen Sundbrus kone II, Gunhild Olsdatter 15. desember 1768. (Orkdal skifteprotokoll nr. 6, side 143 ff).Skiftet viser at Erik Rasmusen Sundbru ikke bare var snekker. Han var skipper også. Og det var ikke småtterier: Familien eide ”en stor seilbåt på 5 lester (den kunne ta 72 tønners last), med master, seil og tau, samt to dregger og skibbåt vurdert til 100 rdr” (side 144).Erik hadde utestående 101 riksdaler til presten Ole Ross i Orkdal. Han skylte også Matias Friis i Trondheim 100 riksdaler.Beskrivelsen av farkostene og kreditorene minner forbausende mye om en annen strandsitter vi har vært innom: Erik Olsen Soligård.Videre leser jeg i skiftet etter Hans Horneman i årene 1764-68, i Trondhjem skifteprotokoll, 3 tome folioside 2033-34, der Erik Rasmusen snekker på Orkdalsøra nevnes.Opplysningene er interessante fordi de forteller litt om skippernes gjøremål her omkring.Eriks Rasmussen Snekker hadde lånt penger av Horneman i 1756. Gjelden var det Hans Hornemans sønn Gerrit Horneman som tok over etter farens død i 1764.På denne panteobligasjon var det påløp ni års rente, som utgjorde 13 rdr. 2 ort. Datidens rente var stort sett som dagens, rundt 5 prosent.Det hadde i perioden 1756 til 1765 vært en rettsprosess, Erik Rasmusen hadde lånt en båt og måtte betale grunnleie for den og Horneman hadde hatt utgifter til sortering av bord. På det meste var gjelden over 45 rdr. i 1759.Men i 1763 hadde Erik Rasmusen Sundbru solgt Horneman en båt, som sto hos Nils Beyer i Ila. Fartøyet var verd 11 riksdaler, som gikk til nedbetaling på gjelden. To år senere, ved årsskiftet 1765, hadde Erik betalt Horneman i cash: 19 riksdaler.Omtrent samtidig fikk Erik oppgjør for frakt av 50 tylfter bord innført fra Gulosen og ”lagret i Elfen”. 3 riksdaler ble trukket av fra gjelden.Det var Kristen Hveding som tok over panteobligasjonen etter Gerrit Horneman. Erik Rasmusen Sundbrus gjeld utgjorde da 15 riksdaler, 2 ort og 16 skilling.For øvrig kan nevnes at Erik Rasmusens andre kone Gunnhild Olsdatter kom, fra en gammel Øra-slekt. Broren hennes kalte seg Nils Olsen Balch, og om ham opplyses det at han i 1766 var etablert gullsmed i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Oppdaget en feil jeg har gjort i innleg nr. 14.Der skrev jeg: '....Gjertrud, Anders og Erik (de hadde også ei søster, Berit, som ble gift til Rosmo, Bratsberg'.Her blandet jeg med en slektning av dem. Søteren, Berit Rasmusdt. var nemlig gift med en Nils Furuhaugen fra Surendal.Dere er virkelig et oppkomme av spennende opplysninger. Har ikke rukket å sett nøyere på de nye Rennbyggene du nevner, John Tore. Skal gjøre det så snart jeg rekker det.Ellers var det et meget spennende skifte du viser til, Bjørn. Det hadde nesten vært artig å hatt en kopi av det skiftet.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

I tidligere innlegg (17) nevnte jeg Gangåsslekta. Det er sikkert interessant for deg å høre at Ingebrigt Samuelsen og Brynhild Ingebrigtsdatters sønn,Samuel Ingebrigtsen Gangaas, f. 1732 ble gift med Gjertrud Eriksdatter Sølberg f.1739. Alle hennes 5 kjente søsken var døde allerede i 1757. Samuel var odelgutt til Gangåsen, men flyttet til Sølberget.Det var skifte etter Erik Olsen Sølberg den 25.5.1752, og etter Randi Olsdatter den 24.5.1753.Jeg kjenner ikke opprinnelsa til Samuels mor,Brynhild Ingebrigtsdatter, men ser forbindelser til Tungen/Evjen.Det finnes eksempler på at noen dro andre veien også. John Simensen Nærvik, f.1708, var odelsgutt til Oppstuggu Lo i Meldal.Han overtok farsgarden året før han ble gift med Guru Larsdatter Almli, F.1710. John og Guru fikk ikke barn, og brorsønnen hans, Simen Simensen Lo overtok. Simens tredje kone var Guru Halvardsdatter Gravaksel, Knut Olsen Aas' svigerinne.Jeg er enig med Bjørn om at dette minner om Erik Olsen Solligårds historie.Lykke til videre,Inger!Mvh John Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Bjørn Olsen

Mer schlums fra min side. I innlegg 29 står det at Erik Rasmusen Knubben/Snekker/Sundbrus kone Gunhild Olsdatter ble skiftet etter i Orkdal. Det er feil. Skiftet står i Strinda og Selbu skifteprotokoll nr. 6. Side 143 ff. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.