Gå til innhold
Arkivverket

[#53247] S&F: Mads Olsson Årset f. ca 1755, Førde


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mads var gift med Anna Larsdtr f. ca 1762 (de var forfedre til mine barnebarn) På FS har jeg funnet at de gifta seg 12 januar 1789, men dette har jeg ikke fått sjekket noen steder.Jeg har funnet fölgende barn: Anna Maria f. 1791, Oline f. 1792 (formor til mine barnebarn og gift med Lars Giertsen Ålen), Lars 1795 og Judith 1800.Det er mulig at de fikk flere barn, men jeg har ikke funnet noen.Her er de i ft 1801: LenkeVet heller ikke om det var han eller hun som kom fra Årset da jeg ikke har funnet noe om verken han eller henne.Takknemlig for hjelp.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge bygdeboken for Askvoll bind nr.3, var Anne fra Ålen indre. Hun var datter av Lars Olsson og Marte Karstensdtr.Hun var født i 1763.Som merknad i boken står det at hun ble gift med Mads Årset.Lars Olsson døde i 1783, 59 år gammel. Marte var fra Russenes og døde i 1785, 55 år gammel. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg tror dette kan være Lars sin dåp på Ålen i 1724. Jeg kan ikke se at bygdeboken har ført noe om Lars sine foreldre annet enn at det nevnes at han trolik kom fra Ålen indre. Der er to par som kan passe i følge bygdeboken. Ole Olsson og Mari Monsdtr. fikk barn der i 1720. Og Ole Andersen og Gjertrud Monsdtr. fikk i følge bygdeboken fem barn. Men ingen Lars er oppført som barn av disse. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom Mads kom fra Helle var han kanskje sönn til Ole Annaniasson Helle og Anne Madsdtr Gryten/Gryta. Det passer jo og med oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Bygdeboken for Askvoll bind 3 kan til tider virke noe forvirrende. På Ålen ytre finnes familien Ole Olsen og Pernille Ingvaldsdtr. Ole var fra Ålen indre og sønn av Ole Andersen og Gjertrud Madsdtr. Ole og Pernille fikk ifølge boken sønnen Mads på Ålen ytre i 1754. Dette passer jo bra med det du skriver i overskriften for denne debatten. Men denne Mads Olsen ble gift med Katrine Andersdtr. De fikk barna Kassi i 1783 og Helle Kassi i 1785. Så skriver forfatteren av bygdeboken at Mads døde i 1786/87 hvorpå Katrine giftet seg om igjen med Erik Olsen Ålen ytre.Det er da også skifte etter denne Mads Olsen. Det er derfor nærliggende å tro at din Mads kanskje kom fra Årset.Bygdeboken som omhandler den gården har jeg dessverre ikke. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk igjen, Rune-:) Jeg får se hva som står i skiftene, tror nok at han var fra Helle ettersom det var det det stod ved vigselen du fant.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja jeg mente selvsagt Helle. Jeg hadde nok tankene et annet sted da jeg skrev innlegget.Vi får se hva Yngve Nedrebø kan komme med av opplysninger. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.