Gå til innhold
Arkivverket

[#53251] Bagn Prestegjeld? Karen Pedersen f. 1840


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

I folketelling for Kristiania 1875 finner vi Karen Pedersen f. 1840. Hun er født i 'Bang P', kanskje Bagn prestegjeld?Har noen informasjon eller kan hjelpe finne hennes data?LenkeMvh Lill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dersom du går til skanna kirkeböker vil du se at du ikke får noenting opp om du skriver Bang, så det er neppe et prestegjeld.Derimot sök for födested i ft 1865, gir Bang situert i Valdres (Oppland). Kanskje hun kom derfra?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en som var födt i Bang pr.gj Valdres, så der er visst et prestegjeld allikevel!Kan det være det samme som Bagn? Klippet på DIS: 'Aurdal var ett prestegjeld fram til 1805. Ved reskript 29.11.1805 og virkning fra samme dag, ble prestegjeldet delt i Nord-Aurdal prestegjeld og Sør-Aurdal prestegjeld. Sør-Aurdal prestegjeld skulle da bestå av Bagn sokn, Reinli, Bruflat og Hedalen annekssokn. Embetshandlinger før 29.11.1805 må derfor søkes i Aurdal sokneprestembete. Ved kgl. res. 30.12.1857 med virkning fra 1.7.1858 ble gardsnummer 143 og 144 overført fra Land til Bruflat sokn i Sør-Aurdal prestegjeld. Ved kgl. res. 21.12.1893 med virkning fra 1.1. 1894 ble Bruflat sokn i Sør-Aurdal prestegjeld og Nord-Etnedal sokn i Nord-Aurdal prestegjeld slått sammen til det nyopprettede Etnedal prestegjeld. (Kilde: Riksarkivet).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Kari Pedersdtr konfirmert, hun er födt i 1844 (n° 32):Kildeinformasjon: Oppland fylke, Bagn i Sør-Aurdal, Ministerialbok nr. 5 (1849-1876), Konfirmerte 1858, side 111. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8990&idx_id=8990&uid=ny&idx_side=-104>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Kari Steengrimsdtr 2 år i ft 1801, litt gammel til å få en datter i 1844, men ikke for gammel: Lenke Finner henne ikke igjen i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, jeg var helt på villspor her skjönner jeg, denne Karen var gift Pedersen.Jeg skjönner nå at det er samme folka som her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=49102&sok=Lill+Juelsen&startnr=&antall=&spraak=n&nr=15&antinnlegg=19#anker>LenkeDVS damen ble födt Hansen.Da finner jeg en Kari Hansdtr i 1841 i S-Aurdal: n° 67:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Som sagt til deg, det var ikke du som tøyset denne gangen, var nok for sliten. Men det er riktig, det er Karen Hansen det dreier seg om.Jeg finner en Karen Maria nr 153, antakelig tvillingsøster av Ole Andreas 152, men ikke tegn til noen 'Hans' til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kanskje du skulle sette opp nytt tema (med Bagn i Valdres i tittelen) og selvsagt vise linker det det du allerede har om denne familien. Det er mulig at bygdeböker fra området kan være til hjelp her. Du er sikker på at faren het Hans? Det kan jo da være den Kari Hansd jeg fant for Kari/Karen ble skrevet om hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Bygdebøkene i bokserien Valdres Bygdebok som omhandler Etnedal m/Bruflat inneholder kun en Kari Hansdatter i bind B, s. 73.Hun var f. 1841, det står ikke hvor. Var gift med Knut Eriksen ( 1826-1887 ), de var husmenn og bodde på Lysthaug ( 113.20 )under Langedale.De hadde barna: Åse f. 1872, Berte f. 1875 og Eline f. 1878.Har desverre ikke bøkene for Sør-Aurdal/Bagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest ann- mary engum

Vielsen ble sendt på lenke i et innlegg (14.10 i 2007) fra Kjellaug Robberstad i innlegg 53251:Kjellaug Robberstad Petit, Angers, 14.10.2007 09:21 (8) Ja, jeg var helt på villspor her skjönner jeg, denne Karen var gift Pedersen. Jeg skjönner nå at det er samme folka som her: LenkeLenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.