Gå til innhold
Arkivverket

[#53253] Aner til Marit Ellendsdatter Wold (1710-1777) på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Søker aner til Marit Ellendsdatter Wold ( 1710-1777). Jeg vil gå ut i fra at hun var i fra Vintervollen (gnr 62/7-10-12) på Røros/Glåmos som det står i Rørosboka bind 5 side 246. Hennes far skal være en Ellend Ellendsen Wold 32 år i flg telling 1701 ( 1669-1742) Lurer på om noen vet om ektefelle og hvor evt disse kom i fra. Også hvor Ellend Ellendsen kom fra og evt foreldre til ham ( hvis det er noe opplysninger) Har disse koblinger til Nyplassen ( på Orvos)? Disse skulle vel egentlig het Vintervoll, men det er jo navnet Wold som er brukt. Kan noen bidra med noe? RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg vet ikke mer om Ellend Ellendsen Volds opprinnelse.Han var gift med Dorthe Ingebrigtsdatter. Det er muligens henne som blir begravet 2/3-1755 78 år som Ellend Iversens enke. I så fall har presten feil farsnavn på Ellend, så sikker på dette er jeg ikke.Jeg har en del second-hand opplysninger fra et tidligere nettsted angående kona:I 1702 var det et skifte/forlik mellom Ingebrigt Iversens enke (Anne Arentsdatter) og hennes barn som var følgende:Jochum Ingebrigtsen Nyplass Dorthe Ingebrigtsdatter, gift med Ellend Ellend Vold Birgitte Ingebrigtsdatter, enke etter Tarvald Tørresen. (Deres sønn tror jeg er den senere Tarvald Tarvaldsen Gullikstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hvem var din Marit Ellendsdatter gift med? Hvis det er henne som ble gift Ellef Clemmentsen f. eks, så hører hun hjemme et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

På side 246 i bind 5 under Vintervold:Barn nr 4) Marit, 5)Svend 6) Peder hører til blant barna til Ellend Svendsen Belgmager og Anne Sophia Olsdatter.Men, som sagt, du får først fortelle meg hvilken Marit Ellendsdatter du mener!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Den Marit jeg mener er er hun som står som nr 4 som ble gift i 1740 med Som du sier Ellef Clementsen Viken på side 246 bind 5.Det skal vel kanskje gjøre det lettere å finne noe på Marits mor da.Har vært fint å få et slags oppsett på dette hvis det er mulig da?.Det du sier hvis jeg forstår deg rett er at barn nr 4,5 og 6 ikke er barna til Ellend Ellendsen Wold som man kan tyde det til i boka her ( Bind 5 side 246) Da er det feil her også da som må rettes opp.Her trenger jeg virkelig hjelp!Mvh RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var skifte etter Ellend Svendsen 21/4-1749:Han etterlot seg følgende barn Og arvinger:Olle EllendsenSvend EllendsenJochum EllendsenPeder EllendsenMaritte Ellendsdatter, gift med Elluf Clementsen.Ellend Svendsen døde i 1749 67 år, og Anne Sophia Olsdatter Ellend Belgmagers hustru i 1740 56 år.Anne Sophia var datter av Ole Poulsen og Ingeborg Tørresdatter.Jeg vet at Ellend Belgmagers familie står et sted i bind 4, men jeg husker ikke helt hvor i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Takk skal du ha.Håper at de som har Rørosbok bind 5 som ser dette noterer seg at det er feil foreldre på Barn nr 4 til 6 på side 246.Jeg som har Bind 5 skal notere at det som står der er feil. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.