Gå til innhold
Arkivverket

[#53254] En 'faddernøtt' fra Eiker,Haug kirke den26.desember 1693


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei igjen alle Eiker-interesserte,jeg prøver meg igjen.Evig optimist på at noen der ute kanskje kunne dele litt info om denne mannen,hvis man har noenda,selvfølgelig!!.Det som skjer er følgende:kornett Hans Rasmussen Fyhn på Ødegården(Lille-Spæren)lar døpe sin 3.sønn Hans Jørgen.Både de mannlige samt de kvinnlige fadderne er 'distingverte'.Første kvinnlige:Annechen(Clausdtr.)Winther,høylærde Nilses(hr.Nils Christophersen Hoen),Maria (Christina) Winther(gift 1701 premierløytnant Lund),videre de mannlige:kornett Hans Thomassen (Hoffmann),så fasters(?)mann,Claus (Clausen)Winther sersjant,JØRGEN RASMUSSEN, og til sist(svoger?)Anders Olsen (Hæfta?).Mitt spørsmål blir:kjenner noen til hvor Jørgen har holdt hus?.Jeg har prøvd å finne ham på noen av de ovennevnte gårder,men jeg er usikker på om han i det hele tatt har bodd på Eiker.Han er nemlig fadder til sin brors barn(8 i alt)kun den ene gangen her.Han er ikke funnet død på Eiker,han kan være født omkring 1652-1655(muligens eldste sønn,oppkalt etter farfar som døde først ca.1674.)'Tradisjonell' oppkallingsskikk er nok ikke brukt her da,den var vel i ferd med å forandre seg i enkelte slekter.Noen som kan hjelpe?.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god søndag morgen!.Stor takk til deg ,Gunn for dette.Er veldig ny på dette skjønner du, og har ennå ikke lært meg noe så 'enkelt' som å legge ved en lenke!.Derfor prøver jeg så detaljert som mulig å legge inn de data jeg har manuelt.Noen som føler for å ta opp hansken?!.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Tusen takk til deg også,Berit!.Ser at det ser overkommlig ut dette her med lenker!.Med ønske om en fin søndagskveld til alle der ute.Med vennlig hilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.