Gå til innhold
Arkivverket

[#53257] Hvem er anene til Ingebrikt Tomason Sørplasset f. ca. 1810 i Skålvoll i Steigen


Gjest Arne Kjell Øverland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg er på jakt etter anene til Ingebrikt Tomason Sørplasset f. ca. 1810 i Skåvoll i Steigen, og som i 1838 vistnok flyttet til Bergen og senere til Sønstebøvågen i Finnaas (i dag Bømlo i Hordaland) Ingebrikt var gift med Anna Kathrine Rasmusdatter Solberg (i Lofoten ?) som var født c. 1820 og døde i 1867. De fikk senere 6 barn hvor 2 av de første er født i Bergen.Er det noen som kan sjekke om Ingebrikt og Anna finnes i bygdeboka for Steigen ??Skanne kirkebok fra Steigen på den tida er ikke lagt ut på digital arkivet enda.Håper det er noen som kan hjelpe meg med denne saken.Med hilsen Arne Kjell Øverland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall det som står om Ingebrikt i B I, s. 661:'71) Ingebrikt Tomasson Sørplasset, f. 1810. G. m. 1. Anna Kathrine Rasmusdtr. Solberg frå Lofoten, f. ikr. 1820, d. ikr. 1867.Born: a. Rasmine Jørgine, f. 1839. b. Tomas Gjertin, f. 1844. c. Ingebrikt Andreas, f. 1847. d. Anna jette Helene, f. 1852, g. Løkling. e. Ole Tobias, f. 1854, d. 1877, sjømann. f. Martin Daniel, f. 1856. Ingebrikt g. oppatt m. Helga Rasmusdtr. Stokkvikjo, f. 1825. Ho hadde sonen Jakob Jakobson, som seinare kom til nera Nese, med seg. Ingebrikt og Helga hadde ikkje born. Ingebrikt kom frå Skåvoll i Lofoten i 1838 og budde i Sønstabøvågen. I 1858 bygsla han ei hustuft på Kannavikneset under bnr. 1, og sette opp ei stove. Han har truleg fått rydja litt i utmarka, so mykje at han i 1865 fostra 1 ku, og sådde 1/4 t. havre og 1. t. poteter. Ingebrikt flytte frå Sønstabøvågen med huslyden. Kva år han for frå Vågen, veit ein ikkje, men Helga kom att og døydde på nora Sele i 1903. Ingebrikt var sjømann.'Det er mulig du allerede hadde dette.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ellers så finner jeg Skåvoll/Skovold i Alstahaug og ikke i Steigen. I Steigen finner jeg Skolvold, men kanskje Steinsbö skrev feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

HeiHar søkt igjennom Steigenboken på gården Skålvold. Men det er ingen Ingebrigt Thomasen der. Selv i skifter i Salten fant jeg ingen akttuelle kanidater. Det finnes mange Ingebrigt i Ofoten, men de er for det meste blitt i Salten og bare 2 av dem heter Thomasen til etternavn. og de bodde i Lødingen, og på Strøm i Bodø(Bodin) d. ca 1862Trolig er det rett at Skålvold i Alstahaug er det rette.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Til innlegg 2 og 6Det som står om Ingebrikt i band I for Bømlo hadde jeg fra før. Har også funnet alle barnas fødsler og konfirmasjoner på Bømlo (Finnaas).Men hvor har Stensbø sine opplysninger om Ingebrikt fra da ?Får sjekke Alstahaug og se om jeg finner ham der. Skal også se om jeg finner hans 2 første barn som blir døpt i Bergen om det står noe mer om hvor han kommer fra.Tusen takk til Steinar for tipset om Alstahaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har sökt på FS for å finne en T(h)ommes T(h)ommesen gift fra 1790 til 1810 og en eneste jeg finner er denne gift med Malene Samsonsdtr den 26/5 - 1810 i Gildeskål: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100017339112&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDe fikk et dödfödt pikebarn för de gifta seg i 1810 (litt over midten på venstre side): Kildeinformasjon: Nordland fylke, Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A02 (1805-1826), Kronologisk liste 1810, side 45. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Han som jeg fant gift i kirkeboka het altså Ingebrigt Tomassen f. Helgeplads ca 1810 og det er på Bömlo. Kona er födt på Solberg.Men på Helgeplads finner jeg en Tomas Tomassen i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sett på ekteskap opplysningene lahgt ut på lenke her, Han er fra Helgeland og hun er nok fra Skrova i Vågan (Skraaven) rett utenfor Svolvær. Et område nesten uten kirkebøker for det året hun ble fødtSka sjeke litt mere senereSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, det er på Bremnes, her fant jeg vigselen på FS til Thomas Thomassen, han var enkemann: LenkeDu kan jo selv sjekke i kikreboka, den er litt kronglete, så skal jeg sjekke bygdeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Steinar, det står tydelig Helgeplads for han. Det må være kona som kom fra Nordland.Her er fra BI, s. 60: 'Tomas Tomasson nora Sele, 1. 1775, d. 1827. G. m. 1. Brita Monsdtr. Sjøvoll, f. 1759, d. 1798. Barnlause. Tomas vart g. att m. Malene Nilsdtr. nera Nese, f. 1773, d. 1807. Born: a. Nils, f. 1800, g. m. Stina Davidsdtr. nora Sele, b. p. Veøyno, Fitjar. b. Brita, f. 1803, d. 1804. c. Tomas, f. 1805, g. Klubbeplasset. Tomas vart g. for tredje gong m. Anna Ingebriktsdtr. Rubbestad, f. 1782, d. 1862. Born: d. Ingebrikt, f. og d. 1809. e. Ingebrikt, f. 1810, g. Sønstabøvågen. f. Ystein, f. 1814, d. 1815. g. Ola, f. 1822, g. Sørplasset. h. Marta Gurine, f. 1827, d. 1831. Anna vart oppattg. m. Lars O. Seiavågen, b. p. Sørplasset. Tomas bygsla garden i 1795, og var brukar til han døydde. I skiftet etter Brita i 1799 var Nettoeiga I rdl. Attåt dei husa som er nemnde i 1796 var kome eit stabbur. Då skiftet etter Malene vart halde i 1826, var Nettoeiga vorte 126 spd. Husa var i lovfør stand. I 1828 fostra Tomas 5 kyr, 1 stut, 1 kalv og 5 smaler. Han åtte då ei mortanot. Tomas var lagrettemann.'Her ser vi at Ingebrigt er f. 1810 på Helgeplads som det er skrevet i kirkeboka da han gifta seg.Steinsbö har nok ikke hatt det helt klart for seg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er altså Anna Ingebrigtsdtr Rubbestad som er mor til Ingebrigt Thommesen f. 1810Da har du mye om dem i bygdebökene. Anna kom faktisk fra samme slekt som meg for hun var vel datter til Ingebrigt Knutsson Rubbestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Jeg har ikke fått låne band I da den er utlånt på biblioteket. Kunne du lagt inn infoen fra band 1 på Tomas Tomasson nora Sele og Anna Ingebriktsdtr. Rubbestad, f. 1782 dersom du har dette for hånd.Eller kunne du sendt meg en GED fil med anene til Ingebrikt Knutsson Rubbestad siden han er i slekt med deg.AKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ikke noe problem, jeg skal strakts gjöre det. men her er dåpen til Ingebrigt (2. Ingebrigt på högre side) Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 4 (1804-1830), Kronologisk liste 1810, side 35. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8820&idx_id=8820&uid=ny&idx_side=-35>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

B I, s. 261: 'Bruk nr. 6. Gamal skyld: 18 mrk. smør, 18 mrk. fisk.Som før er nemnt vart bruk B delt i 2 like bruk i 1769. Bnr. 6 var då I pd. smør, 1 pd. fisk, men i 1835 vart fråselt 6 mrk. smør, 6 mrk. fisk som vart lagd til bnr. 4. 60 Tomas Tomasson Gåsland, f. ikr. 1745, d. 1828. G. m. Guri Monsdtr. indra Klubbo, f. 1750, d. 1808. Born: a. Haldor, f. 1769. b. Mons, f. 1770. c. Tomas, f. 1775, g. Sørplasset. d. Anna, f. 1779. e. Mons, f. 1780. f. Ola, f. 1782, g. nora Sele. g. Mons, f. 1784, g. nora Sele. Tomas kom frå Langøyno i Fitjar og bygsla bruket i 1769. Han var brukar til 1802. I 1802 sådde Tomas I t. havre, 1/8 t. poteter, avla 6 t. havre, 2 t. poteter. Fostra 4 naut.'B I, s. 401: Gåsland: '120 Tomas Ørjeson Landa, Fitjar tok over bruket etter Ola, og var brukar til 1756. Han var g. m. Alet Olsdtr. Born: a. Ola Langøy, Fitjar. b. Tomas nora Sele. c. Guro, g. Urong. d. Kristi, var 50 år i 1787, d. på Sele i 1812. e. Sofie, g. nora Sele. Ola flytte til Langøy, Fitjar.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

B I, s. 241: Rubbestad: '64) Ingebrikt Ysteinson Grov, Stord, f. 1738, d. 1807. G. m. Marta Isaksdtr. (ø. Eskeland, dotter til Isak Akselson og Brita Jørgensdtr. ?). Marta var f. 1739, d. 1814. Born: a. Malene, f. 1765, g. Rubbestad. b. Brita, f. 1767, d. liten. c. Brita, f. 1769, d. liten. d. Kristi, f. 1770, d. liten. e. Brita, f. 1772. f. Kristi, f. 1775, g. Fylkesnes. g. Marta, f. 1778, g. Nese, n. h. Anna, f. 1782, g. Sørplasset. Ingebrikt bygsla bruket i 1763 som ekkja Alis godviljugt sa opp mot at Ingebrikt gav henne 1 t. havre og fødde ei ku årleg i vilkår. Han var brukar til 1792, siste året saman med versonen skulle verta, Knut Jensson Ersland. Ingebrikt var lagrettemann.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

B I, s. 128: Klubbo: '3) Mons Ellingson Grønås. G. m. Anna Ådnesdtr. Born: a. Jokum, f. ikr. 1739, g. indra Klubbo. b. Mons, f. ikr. 1746, g. Ersland. c. Elling, f. 1747. d. Birgit, f. 1748. e. Guri, f. 1750, g. nora Sele. Mons var først brukar på Almås, Stord der han åtte bruket. Dette selde han i 1746 og flytte til Klubbo. Mons var truleg noko brå av seg. På Almås kom han i strid med grannen og vart stemnd for det. I 1742 er sagt at han « - talte som en Grødkjeft. » I 1755 vart Mons og kona stemnd av generaltoldforvaltaren og direktør for sukkerrafineriet i Bergen fordi der i deira sjöbu «blev attaqueret og til Confiscation anholdt samt til Toldboden indbragt -» 2 fustasjer sukker, 2 ditto med «Cafebønner og 1 do. med Vineddik, ialt for 88 rdl. 80 skill. Båe hadde meldt forfall på grunn av sjukdom.'Det står en god del mer om Mons i bygdeboka. men jeg kan vel ikke kopiere alt her-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjell Øverland

Hjertlig takk Kjellaug for det du har funnet så langt, da får jeg legge dette inn i første om gang og så se om jeg finner mer om kona til Ingebrikt fra Skraava i Lofoten.AKO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.