Gå til innhold
Arkivverket

[#53264] Henrik i Løten. Muligens lille Løken og Korilstad.


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har problemer med Erik Henriksen g 20 jun 1752 i Løten med Eva Marie Karlsdatter. Denne Eva må vel være den samme som kaller Henriksdatter på lille Løken-eie i 1801? Hvem er foreldrene til Erik og Eva?I tillegg er det en Henrik Larsen som gifter seg i Løten 25 okt 1775 med Siri Eriksdatter. Denne Henrik Larsen skal ha bodd på Løken. Henrik Larsen kan være sønn av Lars Henriksen muligens fra Korilstad. Hvem var Sigri Eriksdatter sine foreldre.Jeg antar at de av disse som lever på 1700-tallet er husmannsslekterEr det noen som kan bidra i denne floken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser ved foreldresök på SF at de får flere barn, de har du kanskje?Carl 1753: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100274623231&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeKaren 1754: LenkeHenrik 1757: LenkeCarl 1760: LenkeMichel 1763: LenkeMaria 1766: LenkeMarthe 1770: LenkeEva Maria 1778:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det ser ut for at de og fikk en Eva Marie i 1774 og da bodde de på Engehoug: Högre side, 6 nov: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 3 (1773-1800), Fødte og døpte 1774, side 15-16. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9094&idx_id=9094&uid=ny&idx_side=-10>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nederst på venstre side har du Marthes dåp da synest jeg det står Engelhougstuen: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 2 (1731-1772), Fødte og døpte 1771, side 250-251. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9093&idx_id=9093&uid=ny&idx_side=-119>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er vigselen til Henrik Larsen og Siri Eriksdtr kopulert den 21/10-1775: högre side: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 3 (1773-1800), Fødte og døpte 1775, Trolovede 1775, side 27-28. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9094&idx_id=9094&uid=ny&idx_side=-15>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er konfirmasjonen til Eric Henriksen Lille Finstad i 17 april 1746, han var da 16 1/2 år (högre side): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Ministerialbok nr. 2 (1731-1772), Konfirmerte 1744-1747, side 226-227. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9093&idx_id=9093&uid=ny&idx_side=-108>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kjellaug: Dette var særdeles grundig og fyldig. Når det gjelder Erik startet jeg den rekken i dag og derfor hadde jeg ikke så mange etterkommere. Bare Eva Marie som finnes på velt Løken i 1801 sammen med mann og mor. Vi finner henne igjen i 1815 på Grimset-eie med familie. Da var nok mora gått bort. Men det er spesielt Eriks foreldre jeg funderer på. Samt Henrik Larsens foreldre. Henrik har nok også men tilhørlighet til velt Løken. Ellers ser jeg at slektskretsen Balke/Tofsrud brukes som faddere til Henrik Larsens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ettersom han/Erik bodde på Lille Finstad både ved konfirmasjonog giftermål, så skulle jeg tro at foreldra er å finne der. Ha må være födt i 1729, men den kirkeboka ligger ikke ute på nettet.Nå kan du jo anta at han har andre sôsken, så dersom du finkjemmer kirkebökene så skulle muligheten være der - også at denne Henrik Lille Finstad er fadder.Dernest ser vi at de har kalla opp fedrene Henrik og Carl, da er det stor sannsynlighet for at mödrene og er blitt oppkalt og at de heter Karen og Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er flere velt Finstad garder og jeg trodde jeg hadde rimelig oversikt, men når jeg har trodd det, så har jeg nesten hver gang måttet lære omatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja,jeg såg det i ft 1801 at det var tre garder ihvertfall. Men det skulle nå være rart om det var Henrik på alle tre! Men hvem vet...Lykke til i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg finner ingen Henrik ifb m Finstad, men det betyr ikke at det ikke er. Det som gjorde at jwg tenkte velt Løken var at Eva da kalt Henriksdatter og hennes datter med ektemann bodde på Løken i 1801. I 1801 kalles hun Henriksdatter og ikke Karlsdatter. Henrik Larsen var også på velt Løken en periode. Jeg tror ikke at det behøver å være slektsforbindelse mellom disse. Jeg har i mente at disse kunne være av finneslekt, men har ingen bevis for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg kikket på döpte barn i de 10 åra framover fra den förste skanna kirkeboka, men fant heller ingen barn med en far Henrik på Lille Finstad. Kanskje Erik var den yngste - eller og at de ikke fikke flere barn.Synd det ikke er skanna kirkebok for 1829!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En kan jo stirre seg blind på navnet Henrik selvsagt og alle behøver ikke å være i slekt. Henrik Pedersen giftet seg i 1775 m Kjersti Eriksdatter. Det kan være en tiløfeldighet at deres datter heter Siri, men Siri kan være oppkalt etter ei potensiell tante. Denne tenta kan være Siri Eriksdatter gift med Henrik Larsen, nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Eg har no flytta denne debatten inn under Hedmark. I liknande tilfelle kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no og be oss rette det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har sett en del på Erik Henriksen og Eva Marie Karlsdatter. Erik sin avstamming blir vel avklaret i den kirkeboka som ikke er skannet enda. Ved gjennomgang av faddere, peker Ommang seg ut, men jeg finner ingen slektsforbindelse dit på tross av Henrik som fellesnevner. Ellers er fadderene plukket herifra og derifra på de nærmeste gardene. Erik og Eva flyttet ofte, men innenfor et lite område. En fadder skiller seg ut. Blandt fadderene til Marte døpt 26/11 1770 er Erik Kristensen Ilseng fra Vang. Jeg finner ingen direkte forbindelse, men han hadde en bror på Kjells-Rustad og ei kone som var fra Kjells-Rustad, så han hadde forbindelser til Løten. Eller er Eva Marie Karlsdatter spennende. For det ene var det omtrent bare de kondisjonerte som brukte 2 fornavn på denne tida. For det andre finner jeg ingen i listene over konfirmerte som har en far som heter Karl i den passende tida. Hun står ikke oppført med adresse da de gifter seg, så jeg tror ikke hun er fra Løten. En siste raritet er at ved Karl døpt 11/6 1753 og ved Mikkel døpt 20/3 1763 sin dåp ser det ut til at hun er blitt tilføyd et etternavn som jeg leser som Gaase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kan det være deres datter Karen vi finner her i ft 1801? LenkeJeg fant heller ingen Carl i de 10 åra jeg gikk igjennom.Jeg har og funnet et par Gaasö, kan det være det samme navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For Henrik Larsen så er det min oppfatning at han er sønn av Lars Henriksen Korilstad (Kørilstad, men dette kan jeg ikke bevise. Lars Henriksen er døpt 23 sep 1708. Henrik Larsen må være f rundt 1740? Kanskje hadde han en bror Ole Larsen f ca 1743?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hvor Eva Marie kom fra aner jeg ikke, men når en ser på navnene til barna ser en at fedrene Karl og Henrik blir oppkalt først. Det er da naturlig å anta at Karen og Maria er oppkalt etter mødrene til Eva Marie og Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant et par Eva Marie Carlsdtr födt i det aktuelle tidsrommet i Sverige nemlig, men dessverre stod ikke morens navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.