Gå til innhold
Arkivverket

[#53265] Beret Kirstina Hansdatter, f. 1794 -1799, død 27/6 1877, Bø/Øksnes, Nordland


Gjest Gunn Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Hagen

Beret Kirstina Hansdatter giftet seg i 1822 med Niels Christophersen. De bodde forskjellige steder i Øksnes kommune, Nordland. Berets far er opgitt å være Hans Hansen. i 1801 tellingen for Bøe finner jeg kun en Beret Hansdatter (4 år) men da med far Hans Pedersen.Fødselsåret på 'min' Beret varierer fra 1794 ( oppgitt ved hennes død) til 1798 i 1875 tellingen for Øksnes. Det er da oppgitt at hun var født i Malnæs sogn, Bø pr.gj. I Gård og slekt i Øksnes er fødselsåret ca 1799, født i Bø/NO. Kan det muligens finnes noe om henne i bygdebøker for Bø? Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Finner bare en Berit Kristina Hansdatter som passer med denne i Bø Slektshistorie. Denne Berit er nok den som du har funnet i Ft.1801. Hun er f. 1795 på Asterset, Bø i V. (Asterset ligger i Malnes sogn). Foreldre: Hans Pedersen, f. 1765 og Inger Povelsdtr. Paret g. 1793. Deres foreldre er ikke oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg vurderte denne Berit Kristina da jeg skreiv bygdeboka for Øksnes, men to forhold skapte vansker. For det første skreiv presten ved vigselen i 1822 at faren hennes het Hans Hanssen, Det var faktisk Bø-presten som gjorde det (Øksnes var uten prest fra 1817 til 1830), og han burde vite hva faren til Berit het.Det andre forholdet er at Hans Pedersen og Inger Paulsdtr (Povelsdtr) med familie forsvinner etter 1804, i hvert fall om man skal stole på Bø-bøkene til Rolv Straume. Jeg gjetter at Hans døde kort etter 1804.Sjøl om Straume ikke nevner det, kan Hans og Inger godt være samiske. Jeg har en mistanke om at Inger var datter til det samiske paret Paul Amundsen og Maren Pedersdtr, som kom til Bø fra Melfjorden i Hadsel i 1769. Denne Inger Paulsdtr bodde på Oksebøl (nabogård til Rise og Asterset) da hun gifta seg ned samen Peder Nilssen i 1808, antakelig som enke. De slo seg ned på Rygge i Øksnes.Folketellingene i 1865 og 1875 nevner ingenting om samisk identitet når det gjelder Berit Kristine. Det finnes heller ingen tradisjon i den svært store etterslekta hennes om samiske aner. Men ingenting er sikkert i denne saka!PS: Jeg har ikke finlest konfirmantlistene for Bø. Kanskje ligger svaret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Mange takk til Johan I.Borgos for utfyllende svar. Jeg er vel som du fremdeles like usikker på opphavet til Beret Kirstina.De oppgitte fødselsårene som varierer mellom 1794 og 1799 gjør det vel enda vanskeligere. I f.tell. i 1875 oppgies f.år til 1798 og to år senere ved hennes død til 1794, men dette kan jo være litt avhengig av hvem som har gitt opplysningene. Hvis det er 'min' Beret jeg finner i f.tell. for 1865 for Øksnes som logerende på Grødseth gård er hun 70 år og skulle da være født ca 1795. Jeg har leitet endel rundt i nærliggende kommuner uten å ha kommet noe nærmere. Den eneste jeg har funnet er en Beret uten etternavn i 1875 tell.for Bø bosatt hos datteren Hanna Bredesdatter på/i Strømsjøen. Denne Beret er født i 1799 i Malvik sogn, Bø pr.gj. Men Beret var jo ikke noe uvanlig navn på denne tiden... Så inntil videre får Beret stå med litt usikkert opphav. Kanskje dukker det opp noen gamle kirkebøker fra Bø under 'Skanna kyrkjebøker' etter hvert..? Mvh Gunn Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Den Berit som bor hos datter Hanna het Berit Lucie Hartvigsdatter, f. 1798 i Hovden, BØ, d. 1878 i Skårvågen, BØ, g. 1823 med Brede Plate Larsen fra Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk for den opplysningen. Hadde vel ikke regnet med at hun hadde noe med denne saken å gjøre. Men ettersom hun var uten etternavn i f.tell. og fødselsåret kunne passe, så var det greitt å få henne 'ut av saken'. Hvem vet, kanskje noen i den store etterslekten etter Beret Kirstina Hansdatter og Niels Christophersen kan ha noen opplysninger om foreldrene til Beret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Hagen

Minesterialboka for Bø 1759 -1820 er nå skannet. På side 366 finner jeg noen opplysninger om Hans Pedersen, Aasand(?) og Inger Povelsdatter, Bøe. Muligens forlovelse eller giftermål. På side 398 (1795) finner jeg dåpen til Berethe Kirstina med far Hans Pedersen. I f.tell. 1801 er hun oppført som Beret. Er det noen som kan tyde dåpsdatoen til Bereth Kirstina, fadre og evt. navn på de to personene som er opgitt under forlovelsen (?) til Hans Pedersen og Inger Povelsdatter. Kanskje kommer vi nærmere løsningen med disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Berit Kirstina blei døpt 12. april 1795. De personene som nevnes i samband med troloving og dåp sier ikke meg noe om hvem Inger var, men kanskje Hans: Den siste fadderen, Adrianna Hansdtr, var gift med Ivar Pedersen, og han hadde en bror som het Hans, f. i 1768. Foreldrene var det norske paret Peder Hanssen og Kirsten Sjursdtr. Hvis Hans Pedersen var sønnen deres, er det imidlertid merkelig at Rolv Straume ikke oppdaga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Hagen

Takk til Johan I. Borgos.Jeg holder det for nokså sannsynlig at dette er 'min' Berit Kirstina. Har leitet en del år rundt 1795 i kirkeboken, men ikke funnet noen andre Berit Kirstina Hansdatter. Fant denne Hans født 1768 som du henviser til i innlegget, sønn av Peder Hansen, Jemstad(?).Antakelig samme Peder døper en sønn Peder i 1765. Finner felles fadre også hos Niels Hansen, Anders Hansen og Anders Enochsen som døper barn i årene rundt l765. En oversiktlig kirkebok å lete i også for en som er lite trent i å tyde datidens skrivemåte. Litt spesielt å lese at presten skriver i 1764: Døbt min lille datter Ingebor Margrethe.. Får lete litt videre i kirkeboken for å se om jeg finner noe som kan hjelpe meg videre. I 1801 tellingen er det også en annen Hans Pedersen 34 år som bor i Guevaag. Det kan jo være han som er født i 1768...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.