Gå til innhold
Arkivverket

[#53266] Hans Torstensen 'Bikien' f.ca. 1750- Modum ?


Gjest Finn H. Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H. Bakken

ønsker hjelp om hvor han er født og når samt hans foreldre: Hans Torstensen f. ca. 1750 - ble trolovet/gift febr./mars 1782 i Heggen Modum med: Goro Ingebrektsdt. f.1758 Modum - hennes foreldre var Engebret Pedersen Jelstad Modum og Marthe Reiersdt. Kopland Modum. Hans Torstensen -hadde også navnet Bikien-Bekion- og Goro fikk følgende barn: Ingebret f. 17. okt. 1785 Jelstad Modum. Anders f. 7. juli 1788 Jelstad. Marthe f. 9. mai 1791 Modum. Else f. 17.juni 1794 Modum. min ane Anne f. 25.jan 1797 de bodde da Nyerud Eiker. Svend f. 20, okt. 1799 de bodde da Reistad Lier og var med på folketellingen der i 1801.senere kom familien tilbake Jelstad/Jar Modum.Takknemlig for data og tipsmvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H.Bakken

til Gunn-takker for din hjelp - jeg har også vielsen i ditt første innlegg, og skal undersøke om ditt andre innlegg - muligens kan ha noe med stedet Bikjen i Kongsberg, men har ennu ikke klart finne noemvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Samme par får flere barn ser det ut til:Kaire dpt 1 mai 1746, Sandsvær , Efteløt Lenkeog en Peder f. 1774 i Sansvær.Kan hende det kan være lurt å undersøke denne familien nærmere. Ikke så langt mellom Sandsvær og Modum?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har flere ganger sett stedsnavnet Bikien blant folk tilknyttet Kongsberg sølvverk på 1700-tallet. På grunn av nedbemanningen ved sølvverket flyttet mange arbeidere til Blaafarveværket i Modum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Sannynligvis det som skrives Bikjenn på Kongsberg i dag. Ligger langs R40-Numedalsveien idet man forlater tettbebyggelsen. Bikjennsvingene er noen beryktede skarpe svinger på R40.Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da fant jeg et bilde og en forklaring på det merkelige navnet her jeg også: LenkeDa blir det vel å lete i Kongsbergkirkebøker etter opphvaet til Hans Torstensen da?Lykke til! Mvh. GUnn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette skiftet viser vel nettopp at det har vært god forbindelse mellom Kongsberg og Modum og Eikerbygdene. LenkeHer var en del Torstensennavn, men ingen Hans i dette skiftet i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nevnt Bikienplass ved skfte etter en bergmand: LenkeKan godt være at Hans Torstensen har bodd her en tid før han giftet seg. Litt arbeid å gå gjennom kirkebøkene for Kongsberg når du bare har ca fødselsår. Men kirkebøkene er digitalisert fra denne tiden i alle fall.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

Hei.Modumboka sier ikke noe om hvor Hans Torstensen kom fra, men han er nevnt på side 20 i bok nr.V: 'Engebret Pedersen delte sin part av eiendommen i tre. En part selger han til svigersønnen Ellef Hansen g.m.Berthe Iversdatter, en part selger han til en annen svigersønn:Hans Torstensen Bækion,mens en tredje datter, Randi Ingebretsdatter overtok den tredje delen.Hans Torstensen Bækion selger i 1797 sin part til Jacob Klem, hyttemester ved Blåfarveverket.'Bruket ble tatt tilbake på odel i 1803 av Ingebret Hansen Mørk.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H.Bakken

takker Gunn og Gro samt dere andre som har kommet med innlegg. det siste er jo veldig interessant og kan kanskje passe - har iallefall noe jobbe med - takknemlig også for flere innleggmvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei, jeg fant tilfeldigvis denne innføringen:Døpt 21.9.1755 - Tosten Svendsen Geilo e Bikien's s. Ole - Permanent sidelenke: LenkeTør ikke love at det er rette person, men mye kan tyde på det. En nøyere gjennomgang av kirkebøkene for dette tidsrommet er nok neste skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

til Bjørg - innlegg 17-takker så mye, men han jeg leter etter skal hete Hans, Ole muligens kan være en bror. jeg har føreløpig gjennomgått fra 1746 t.om.1752er nok muligens på rett spor ??mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Ved Ole sin dåp, trolig broren ja, så kommer det frem en viktig tillegsinformasjon, Tosten bruker også navnet 'Geilo'. Dette kan bety at han kommer fra Geilo.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H.Bakken

takker dere som har hatt innlegg i mitt tema.Torsten Svendsen kommer som det nevnes fra Hallingdal. Fant han i Hol bygdebok III og VII. Han 'utvandret' skriftelig derifra 1751 til gården Stengelsrud Kongsberg/Sandsvær. Sønnen Hans som ble døpt 1758 i Kongsberg kan nok være korrekt Hans som jeg leter etter. Det gjenstår da bare en 'bekreftelse' at han flyttet over til Modum hvor han giftet seg i 1782. Spør videre om noen kan hjelpe/bekrefte det.mvh Finn Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

det er vel noen andre som også har noen av disse forfedre som sine aner- håper på videre hjelp - men det er også som tidligere sagt vært veldig god hjelp så langt med de innlegg som har kommet.håper videre -mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Har du sjekka faddre ved barnas dåp. F.eks. siste fadder når Ingebret døpes tolker jeg til 'bergmand Anders Tostensen'. I 1801 finner vi 'Anders Bikiend' bergarbeider, også under Stengelsrud.Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei igjen, jeg har sjekket avskjedigelsesmanntallet fra 1805. Finner Ole Tostensen Bikiend, døpt. 21.9.1755 og Anders Tostensen Bikiend døpt 13.5.1872. Ingen passende Hans Torstensen eller Tosten Svendsen finnes i listene.Det kan være lurt å sjekke fadderne til barna til Anders og Ole. Og det kan være en ide å sjekke konfirmasjonslistene for å finne ut om den Hans vi fant døpt i 1758 vokste opp. Konfirmasjonslistene finnes i kommunikantprotpkollene, som finnes på Statsarkivet i Kongsberg.Har du funnet ut når Torsten Svendsen døde? Det kunne finnes et skifte etter ham, med opplysninger om arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

takker igjen til Bjørg og Gro og dere andre.Enkemann Torsten Svendsen, Bikien begravet Kongsberg 4. april 1801 - 79 år. Vel døpt i Hol -Nedremyr Hallingdal 1723. Så må vel da på statsarkivet for prøve finne et skifte.Ja, jeg sjekker faddere til barn, men så langt ikke kommet i mål- også alle 6 barna til Hans Torstensen. Har prøvd finne konfirmanter på Kongsberg tidligere uten hell.Da Hans giftet seg på Modum 1782 står det bergmann og ungkarl. Har sjekket med Blåfarveverket men de har ikke lister tilbake før 1822 så det må jeg da prøve finne på Riksarkivet i Oslo en gang. Er selvsagt takknemlig for videre innspil- det drar seg nok til forhåpentligvis.finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.