Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Berit Knudsen

[#53269] Hva døde denne mannen av ?

Recommended Posts

Guest Berit Knudsen

Er det noen som kan fortelle meg hva avskjediget major og veimester Johan Mangelsen Brun døde av ? Nr.20 Lenke

Guest Finn Oldervik

Det måtte vel være 'Steensmerter', som nok betyr at han døde av nyresten.

Guest Berit Knudsen

Takk for raskt svar. Muligheten for gallesten er også der, men jeg får holde meg til det kirkeboka sier.

Guest Helge R. Naess

Hei Berit, - det ser da faktisk ut som om ref. til steensmerter gjelder majoren i linjen ovenfor ?

Guest Berit Knudsen

Hei Helge. Ja det ser nok ut som det var det han døde av, stakkars mann.

Guest Kjell H Myhre

En alternativ fortolkning av oppgitt dødsårsak kan være at den avskjedigede major og veimester simpelthen hadde pådratt seg en betent pung .. presumptivt som følge av et lyskespark vi ikke kjenner bakgrumnnen for at han ble påført .. .. (he-he) Men huff ja, Berit .. stakkars mann (!!)

Guest Terje Hatvik

Til (6): Eg trur som Finn og Helge at den gode majoren truleg døydde av nyrestein. For om uttrykket 'steensmerter' her refererer til pungen (med tilhøyrande innhald), så saknar eg eit forklarande tillegg i kyrkjeboka, eksempelvis 'steensmerter i scrotum'; evt. berre 'testicelsmerter'. Ei heilt anna sak er at menn faktisk har falle død om etter kraftige spark/slag mot pungen/underlivet. - Nifst!

Guest Kjell H Myhre

Jeg må nesten koste på meg et beskjedent smil. Min anførsel i innlegg (6) var strengt tatt ikke å anse som annet enn en spøk .. .. jeg mente ikke seriøst å antyde at den fordums major Brun hadde trukket sitt siste sukk som følge av hverken lyskespark eller pungbrokk .. (he-he) Det var utelukkende alt dette snakket om sten som kom til å lede min fantasi i retning av underlivet .. :-))Det er utvilsomt dramatisk om menn har omkommet som konsekvens av velrettede angrep mot scrotum .. .. fyren nedenunder f.eks. .. later til å ha pådratt seg alvorlige men som følge av mishandlingen .. .. La det for ordens skyld være poengtert at det er usikkert hvorvidt denne herren har hatt tilknytning til hverken forsvaret eller samferdselsforvaltningen .. .. :-))Mvh. Kjell M.

bilete3640.jpg

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.