Gå til innhold
Arkivverket

[#53272] Mor til Lars Israelsen Nergrøbben født i Rana ca 1699


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Lars Israelsen og kona Ane Andersdatter Berg er mine aner gjennom 2 av sine barn. Som far til Lars har jeg Israel Eliassen som var bruker i Ner-Grøbben fra ca 1690 og til han døde i 1726. Hvem var kona til Israel? Jeg har funnet en aktuell kandidat: Ane Olsdatter Nergrøbben er oppgitt å være 96 år da hun ble gravlagt på Moo kirkegård fasteprediken 1760(altså født ca 1664 hvis alderen stemmer). Jeg merker meg at Israel har en datter som heter Ane og er født i 1707. Som far til Israel Eliassen har jeg Elias Eriksen født ca 1620 og død ca 1689, men kilden til dette er kun 'en hjemmeside på internett'.Det jeg har på Israel Eliassen med famile. Han var gift 1 med ukjent kone(som kan være Ane Olsdatter ca 1664-1760). Barn:a)Elias Israelsen som var 12 år i 1701, og født ca 1701. Har notert at en Elias Israelsen var i Storalteren, men er ikke sikker på om dette er den Elias det gjelder her.b)Joen Israelsen som var 6 år i 1701.c)Lars Israelsen født ca 1699, og 2 år i 1701. Han ble gift 13.01.1724 med Ane Andersdatter Berg. Det ser ut som om hun tidligere var gift med en Jens Karlsen i Villen, og de får sønnen Anders døpt 15.06.1720. Lars og Ane var brukere i Villen. Ane var født ca 1692, og var datter av Anders Andersen Berg og Marithe. Lars og Ane er blant mine aner gjennom datteren Ane født 1731 og Elias født 1734.d)Jens Israelsen har jeg bare navnet på, og vet ikke hvor opplysningen er hentet fra.e)Ane Israelsdatter født 1707 og gravlagt 21.11.1727. Hun rakk å gifte seg før hun døde, og ble gift i 1726 med Lars Henriksen Mo født ca 1699. Han var bruker av Nordigarden i Nergrøbben.Ane her kan jo være oppkalt etter første kona til Israel Eliassen, og da passer jo den nevnte Ane Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har kommet på at forslaget om den Ane Olsdatter som døde i 1760 som mulig mor til Lars Israelsen ikke var helt gjennomtenkt, for faren Israel Eliassen ble jo gift 2 den 29.09.1707 i Hemnes kirke med Kirsten Langstrand, og derfor må jo Israels kone og Lars sin mor være død før 1707. Siden Israel og Kirsten kaller sin eneste datter Ane i 1707 så kan jo likevel første kona til Israel ha hatt navnet Ane. Jeg vet jeg spør etter noe som er vanskelig å svare på når jeg stiller slike spørsmål som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Glemte å få med barna til Israel og Kirsten:1)Ane født 1708, og døpt i Hemnes kirke 01.07.1708. Nå ser jeg jo at hun ikke var eneste datter likevel. Er også litt usikker på om det er denne Ane som i 1726 ble gift med Lars Henriksen Mo i 1726, og som døde i 1727?2)Marithe Israelsdatter døpt 05.07.1711 i Hemnes kirke, og død ca 1794. Det var skifte på henne i Storlien i Rana i 1794. Hun var ikke gift og hadde ikke barn som levde til hun døde, så hennes søsken som alle var døde før henne hadde 'arvelodd'. Arven gikk jo da videre til disses barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.