Gå til innhold
Arkivverket

[#53280] Hvor er Rolfsplads i Trøndelag?


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Ved søk i skannede kirkebøker etter min ane Juliane Marie`s dåp, kommer det frem at hennes far fulle navn var Gulbrand Andersen Rolfsplads. Dåpen var oppført under Lade sogn, men hadde merknad at dåpen fant sted i Bakke.Hvor er Rolfsplads? Er dette mulig å finne i bygdebøker e.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I S-Tröndelag er det Rolsplads i Strinda og Selbu.Ellers finner jeg Rolfsplads i Kvikne i Hedemark!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dette er kanskje mer sannsynlig. Rolvsplass i 1801 under Rotvold gård:LenkeRotvold gård i det tidligere Strinda nå Trondheim ligger øst for bykjernen og nær Trondheimsfjorden. Rotvold vil du finne på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Rolvsplass er ikke nevnt i Trondheim Byleksikon. Strinda bygdebok inneholder gårdshistorie og en del om dem som eide gårdene. Slektshistorie er det lite av.Men siden din ane ble døpt i Bakke kirke, må plassen ha ligget i nåværende østlige bydeler. Jeg kunne spørre en tidligere kollega av meg som er 'innfødt' og aktiv i Strinda historielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Min kollega visste tydeligvis ingenting om Rolvsplass. Jeg kikket selv i Strinda bygdebok under Rotvoll uten å se en eneste husmannsplass nevnt der.Jeg foreslår at du skriver til den person som er nevnt under Strinda historielag i denne oversikten over historielag i Trondheim: LenkeMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.