Gå til innhold
Arkivverket

[#53284] Lars Saksesen f ca 1679 på Lille Hof i Trøgstad og hustru Anne Jonsdatter


Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiLars Saksesen skal iflg FS ha giftet seg på Kavlien i Trøgstad, 10 januar 1712 med Anne Jonsdatter f ca 1682 på Lille Kavlien. Han er muligens født på Lille Hof i Trøgstad ca 1679. er han kanskje den samme som er nevnt på FS med foreldre Sakse Vindhus og Astrid, men denne Sakse er født i 1683.? Jeg finner også en Lars Saksesen som gifter seg 15 mars 1710 med en Inger Torersdatter.Finner ikke ut av Anne Jonsdatters evt. foreldre. De fikk bl.annet en datter Inger født i 1712 på FS står det at hun er født i Trøgstad, men jeg mener at hun er født i Høland?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Inger Sofie, jeg har notert følgende: Datteren Inger ble ifølge kirkebøkene døpt i Trøgstad 25.09.1712, ble gift med Halvor Jonsen fra Utveien i Trøgstad, og paret levde på Østby i Høland på 1740 og -50 tallet. Ingers far Lars Saksesen har jeg notert med begge ekteskapene du nevner over, og døpt Dom. Invoce. 1683 fra Vindhus under Aslerud, med foreldre Saxe Sivertsen fra Olberg, og Astrid Knutsdatter fra Gimsingrud. Lars ser ut til å ha bodd på Rud ved giftemålet i 1710, og være nevnt som soldat i capt. Eimhausens Compani v ektekap 1712. Anne Jonsdatter sin bakgrunn har jeg ikke funnet ut av. mvh Petter (trolig etterkommer av disse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei PetterTusen takk for svar, jeg har ikke klart å finne ut noe mer om disse 2.enn det jeg har funnet på FS. Det var også intr. det med Halvor Jonsen at han kom fra Trøgstad. Spennende det med mulig felles aner..mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei PetterJeg har en mulig teori, ang far til Saxe Sivertsen kanskje kan ha vært: Siffuer(Siver) Knutsen som døde på Olberg i Båstad i 1691. I flg FS var han mulig gift 3 ganger, Gonnor Asgjerdrud som første hustru. Siver fikk datteren Katrine f 1655 og som døde på Olberg 08 mai 1698, hun giftet seg 24 juni 1675 med Gulbrand Bergersen (Olberg) fra Ringstad 1648-1732 på Olberg. Kan Katrine ha vært hel eller halvsøster til Saxe? Jeg finner på FS at en Siver Kntsen giftet seg 2. gang 23 oktober 1653 med Aase Trugelsdatter, og at dette må være mor til Katrine? og at han mulig giftet seg 3. gang 05 august 1666 i Trøgstad med Karen Amundsdatter.Så er det Astrid Knutsdatter fra Gimsingrud, hun kan være datter av Knut Gimsingrud og Kiersten Reersdatter som giftet seg 25 desember 1660 i Trøgstad, Kierstens far kan ha vært; Dette har jeg kopiert fra Tore Nygaards sin hjemmeside på nett: 'Reer Aslachsen Agnes f ca 1631 var Aslachs og Tores eldste sønn. Han var første gang gift med en datter til Knut Mysen og Sidsel Jacobsdatter i Enebakk. Reer ble ca. 1670 gift annen gang med en datter til Hans Holmsen Østenbøl og Aase Halvorsdatter Tobøl. Han hadde i sine to ekteskap tre sønner og fem døtre.'Vet du noe mer om dette?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Hei Inger Sofie, først til Halvor Jonsen som ble døpt 06.04.1705; jeg tror han var sønn av Jon Jonsen døpt januar 1666 fra Rud østre i Trøgstad, og ble dømt til å fravike denne gård 15.6.1700. Gården ble overtatt av Frantz Amundsen (som kom fra Gangnes i Høland). Han var 'soldat' v. ekte. 1697 og var bosatt Lund i Høland 1701. Jon Jonsen har jeg notert forlovet seg i Trøgstad i desember 1696 med Berthe Olsdatter (kanskje fra Skofsrud i Trøgstad da begge forloverne var derfra).Angående Astrid Knutsdatter har jeg også antatt Knut Gimsingrud som far, og vil sjekke videre på det du nevner om hans mulige mor.Når det gjelder Saxe Sivertsen er jeg mere usikker på bakgrunn, men har jeg antatt Sivert Thomasen Olberg som hans far, som nevnes som '30 år' på Olberg i 1664 (Fogdenes mantall), som kan være sønn av Thomas Olberg som er innført i Lehnsskattelistene for 1618. Thomas var intet vanlig navn i dette område tror jeg, men det var en Thomas Sivertsen som giftet seg 1669 Trøgstad med Berthe Andersdatter Sneltorp. Og en Thomas Bertelsen nevnes i sogneprest Muus opptegnelser folio 10, 10.06.1655.mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei igjen PetterDet var veldig intr. det du skrev om Halvor Jonsen sine aner, samt det med Saxe Sivertsen.Vil du ta kontakt pr email så er min adr: iolberg@ online.nomvh Inger Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.