Gå til innhold
Arkivverket

[#53287] Engebret Hovin gm Marit Olsdatter Munk 1500 tallet Fåberg


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Hva vet en om etterslekta til dette paret? Hadde de kjent etterslekt i Fåberg, som kan følges inn på 1600 tallet, eventuelt i Gausdal og Øier?Er noe kjent om Engebret Hovin?Når det gjelder Marit olsdatter Munk, er vel hun datter av Ole Lauritsen Munk og Synnøve Simonsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Hvordan er denne forbindelsen for de første leddene?Hvilke kjente barn hadde Engebret Hovin? Jeg mener jeg har lest om Engebret før men husker ikke hvor. Mener å ha sett nevnt at han hadde flere barn, deriblant Ole Engebretsen Hovin og Sigvardt Engebretsen (Munk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Iflg de info jeg har fått fra Richard Fauskrud for mange år siden, så er rekka slik fra Marit. sønn, Jon olsen Hove. Ole Jonsen Borud,gm Kari Amundsdt Onsum. Anne Olsdtr Borud,gm Ole Halvorsen Ulevolden-Bjerke. Kari OLsdtr Bjerke,gm Amund Johansen Traaseth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Ifølge Aarønes ( link innlegg 5) hadde iallefall Engebret Hovin sønnene Ole Engebretsen Hovin, Ellef Engebretsen Skarset og Sivert Engebretsen Munk.Mantallet 1665 sier at Ole Engebretsen Hovin 90 år hadde sønnene Engebret Olsen 34, Sivert Olsen 26, John Olsen 25 og Laurits Olsen 20.Mantallet 1665 sier at Ellef Engebretsen Skarset er 70år gammel. Det er oppgitt to brukere til på Skarset nemlig Engebret Ellefsen 70år og Engebret Ellevsen 32år. I tillegg er sønnen Asbjørn Ellevsen 22år nevnt. Kan det være slik at Ellev er far til alle disse og at aldersoppgiften for Engebret Ellevsen 70 år er en feilskriving for foreksempel 40 år?Utifra dette er Ole Engebretsen Hovin f.ca.1575, Ellef Engebretsen Skarset f.ca.1595 og ifølge Aarønes (link innlegg 5) er Sivert Engebretsen f.ca.1610. Som en ser er det en aldersforskjell på 35 år mellom Ole og Sivert Engebretsønner. Hvis Marit var la oss si 20 år når hun fikk Ole Engebretsen ville hun være 55 år når hun fikk Sivert Engebretsen. Det er vel mest sannsynlig at Sivert Engebretsen er født tidligere slik at gapet mellom sønnene minskes. Kanskje var han 10 år gamlere?Det ville være rart om det ikke var flere enn tre barn av Engebret Hovin og Marit Olsdatter Munk nå en ser det store tidsrommet (kanskje opp mot 35 år) mellom eldste og yngste barn. Er det noen som har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Et bedre tips er at Ole Engebretsen Hovins alder er satt altfor høyt i 1665. Jfr 1574-brevet der Marit Olsdatter tydeligvis var mindreårig.Angående aldersangivelser i 1665-manntallet: Sjekk originalen - i Digitalarkivversjonen er det en del informasjon som har forskjøvet seg etc. Det er også typisk at alderen på eldre mennesker ble oppgitt i hele tiår - 60, 70, 80, 90 - og at disse angivelsene kan være ganske 'på viddene'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er endel informasjon på følgende slektsider:http://onshus.no/html/wc10/wc10_328.htmDer er det bare oppgitt en sønn Ole, så hvem kan de åtte andre barna ha vært (se innlegg 8)?Tre av disse 9 barna er jo allerede kjent: Ole Hovin, Ellef Skarsett og Sivert Munk, men hvem var de andre, og var denne Ole Hovin identisk med Ole Engebretsen Hovin?Er det kjent etterslekt etter Ellef Engebretsen Skarset?Det er sikkert mere fornuftig å anta at Ole Engebretsen Hovin var yngre enn 90 år i 1665 (innlegg 9).Er det oppgitt hva Engebrets Hovins barn eide av odelsgods i Odelsskattemantallet 1624?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr innlegg 5 ser det ut til at tingboka under datoen 21/6-1650 inneholder opplysninger som bekrefter at Ole Engebretsen Hovin var sønn av Marit Olsdatter, igjen datter av Ola Lauritsen på Blaker og Synnøve Simonsdatter.For å få sortert ut hva som er fakta i denne saken, ville jeg forholdt meg til primærkilder, eventuelt trykt litteratur, framfor diverse private nettsider.Tore H Vigerust har lagt ut odelsjordebøker for Gudbrandsdalen 1615 og 1624 (Lenke). I 1624:Marritte Hoffuin - J bemeldte Hoffuin 4 hudder. BöxelOluff Hoffuin med 8 sine sydschende - J Skaarsett 1 hud- J Bryn paa Fron 1 hud- J Faar Jbidem 1 hud- J Lund paa Lumb 3 skind- J Andword Jbidem 3 skind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Kurt Østbye

I likhet med Tom i innlegg 4 har jeg aner til Engebret og Marit men via deres andre sønn Ellev:Asbjørn Ellevsen StorhoveEllev Asbjørnsen SkårsetAsbjørn Ellevsen SkårsetRønnaug Asbjørnsdtr. Skårset g.m. Morten Olsen HovemoenChristen Mortensen HovemoenPernille Christensdtr. Hovemoen g.m. Petter Olsen Tråset Østbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

til Torkild Knudsen- jeg har Engebret Storhove og Marit Olufsdatter Munch som 13.ledd i min anerekke - jeg har da Sivert Engelbrektson Munch som deres sønn og født ca. 1590 - han var gift med Anna Jørgensdatter - det er som du ser mange ledd ned til meg og det blir for mye ta med her- mesteparten av mine aner går via Vestfold og til Øvre Eiker, Buskerud mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Finn, kunne jo vært interessant å se disse anene ned til f.eks. dine oldeforeldre.Jeg ser av Toms og mine aner at de en gang bodde på hhv. nordre og søndre Tråset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.