Gå til innhold
Arkivverket

[#53289] Stangvik på Nordmøre- Ole Sivertsen Lian


Gjest Ellen Govertsen Trøgstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Ole Sivertsen Lian skal ha kommmet fra Stangevik på Nordmøre. Han får en sønn utenfor ekteskap - Esten 27/6-1823 på Vingelen i Tolga på Hedmark. Han gifter seg i 1825 med Gjertrud Olsdatter fra Vingelen og jeg antar og hun er mor til Esten. (ingen kirkebøker på nettet foreløpig).Finnes det noen gård i Stangevik eller i nærheten som heter Lian? Er det bygdebøker fra dette området?Kan noen hjelpe? mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Det finnes i alle fall en gård i Stangvik som skrives Lien. Kalles vel helst Lia i tale.Det finnes også bygdebøker for Stangvik og bygdene rundt. Og i hans Hyldbakks 'Heimar og ætter i Stangvik' bind 1 s. 71 nevnes en Ola Sivertson Lien som far til ei Lisabet Olsdotter Kvande, født 1824.Dette farsnavnet har Hylbakk funnet i ministerialbok for Stangvik for 1849-1867 fol. 310. Her finnes Lisabets ekteskapsinngåelse i 1855. Farsnavnet er der oppgitt.Det fremgår ikke om Lisabet var født i eller utenfor ekteskap og moras navn er heller ikke oppgitt.Ut over dette kan jeg ikke se at samme mann er nevnt flere steder i bygdebøkene. Og jeg har p.t. ingen gode kandidater til hvem han kan være. Og jeg aner selvfølgelig ikke om den nevnte Ola er identisk med den Ola som du leter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Mora heter vel Marit Hendriksdatter Qande, mens Ole er underoffiser. Det står noe foran underoffiser som jeg ikke klarer å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Kan det framfor underoffiser stå 'afskediget'? Denne dåpen finn vi også i klokkarboka:LenkeHer går det også fram at faren er underoffiser - i 'Trondhiem'?Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Summen av dei to kyrkjebøkene vert truleg: 1823- 24/12. f. Lisbet Olsdatter Quande, fader Ole Sivertsen Lien, afskediget underofficer fra Trondhiem (søevesnet -uforståeligt) Moder Maret Henriksdatter Quandegrov. Maret var f. 1799. I Stangvikboka, bind 1, s. 335, er det nemnt at ho hadde sonen Henrik, f. 1830, men Lisbet er ikkje nemnt der. Ho vart, som Lars Steinar Hansen seier i innlegg 2, gift med Peder Toreson Hyllbakk i Pellebakken ved Haugarabben. M.v.h. - endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Takk for hjelpen alle sammen.Jeg gjør et forsøk på å summere alle opplysningene.Dersom Ole Sivertsen Lian og Ole Sivertsen Lien er en og samme mann, må også ha forandret etternavnet fra Lien til Lian,og han må ha vært populær hos damene.Han må ha vært i Vingelen i juli 1822 og gjort Gertrud Olsdatter gravid. Esten er født 5/4 1823. Han var da løsarbeider.I mars 1823 må han ha vært på Stangevik og gjort Maret Henriksdatter gravid. Lisbeth Olsdatter er født 24/12 1823. Han var da avskjediget underoffiser.Ole Sivertsen Lian ble gift i Vingelen i 1825 med Gertrud Olsdatter og fikk 3 barn til.Alvin Andreassen skriver i sitt innlegg under Vingelen: Om Ole og syv andre søringer som var i et Qvalificered Slaagsmål med 3 kvener ved kobberverket i Alta. De fikk en saftig bot til Talvigs Præstegjelds Fattigkasse. Dette kan jo stå litt i stil til hans tidligere meritter.Men om det er samme mann, er ikke godt å si.Ole Sivertsen Lian skal vært født ca. 1793, men jeg kan ikke se at det er kommet noen kirkebok på nettet enda over Stangvik. Det kunne kanskje være til hjelp hvis man fant hans dåp eller konfirmasjon og navnet på foreldrene hans. Han kan jo muligens være innflytter til Stangvik. Kanskje han kom fra Trondhjem?Vennlig hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Spørsmålet i denne diskusjonen bør sammenholdes med delvis samme sak under nr. 53241 Vingelen. I Vingelens Kirkebøker er det anført to steder i 1823 at Ole Sivertsen Lian kom fra Stangviks Prestegjeld, og syv år senere at han var født der. Ole Sivertsen Lian fikk i Vingelen den uekte sønnen Esten 27/6-1823, og døpt 24/12 samme året. Esten må ha blitt unnfanget i september 1822. Da Esten ble døpt, tyder alt på at barnefaren Ole var i Vingelen. Men alle fadderne kom fra barnemorens side. Ole var gruvearbeider, og han giftet seg med barnemoren i 1825. Det står da ikke noe om at han var enkemann. Ole Sivertsen Lien fikk i Stangvik datteren Lisbeth 24/12-1823, (samme dag som Esten ble døpt!). Lisbeth må ha blitt unnfanget i mars i 1823. Så er det samme Ole, har han vært i Vingelen i september 1822 og i Stangvik i mars 1823, og noen måneder senere tilbake i Vingelen. I Ministerialboka for Stangvik står det at Lisbeth var uekte. I Klokkerboka står det: Faderen Dreng Ole etc. Alle fadderne kom fra barnemorens side. Det står vel 'afskjediget' om Ole. Det kan ganske enkelt bety at Ole hadde avtjent sine tjenesteår, som vel gjerne var 3 til 5 år. Noe hans alder kan tyde på. Ole gjorde tjeneste i sjøvernet Ole var 32 år gammel i 1825, så han var født omkring 1793. Spørsmålet må nå være om det var en Ole Sivertsen Lien/Lian som er født i Stangviks Prestegjeld på den tiden. Om ikke må Ole være født et annet sted. Han må så en tid ha oppholdt seg i Stangvik, og så derfra kommet over til Vingelen. Man vil gjerne tro at man har med en og samme person å gjøre. Kan Lien-navnet være fra Stangvik, men så blitt til Lian i Vingelen. Det kan se ut som man navnemessig ender på Byneset ved Trondhjem i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Denne Ole Sivertsen behøver ikke ha kommet fra Stangvika. Tjenestefolk tok vel også etternavn etter garden der de tjenestegjorde. Og siden han later til å ha hatt tilknytning til marinen, kan det like godt være denne:LenkeÅ bli innrullert som matros som elleveåring høres litt ekstremt ut. Men slik står det nå en gang. Kanskje noen med tilgang til kirkeboka for Stangvik har mulighet for å sjekke inn- og utflyttere? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Hei Torgeir Hvis det er andre som har lettere tilgang til disse kirkebøkene, ville jeg sette pris på det.Jeg kan imidlertid ta meg en tur til Riksarkivet på tirsdag eller torsdag i neste uke. Det var interessant det du skriver om 11 åringen. FT er ofte ganske unøyaktige når det gjelder alder. 'Vår Ole Sivertsen' skulle være født ca. 1793.Hei AlvinDet var hyggelig å få vite at afskediget ikke betyr at han hadde fått sparken, men at han var dimmitert/ferdig med sin militærtjeneste. Nå har jeg funnet nålevende etterkommerne etter Amund Olsen Lians yngste tvillingsønn Hilmar.mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Ole Sivertsen fra Bynes var også interessant.Jeg har lett i Klokkerboka for Byneset/Buvik 1816-47 over utflyttede, men der fant jeg ikke noe.Jeg fant imidlertid en konfirmant Ole Sivertsen Eggen under konfirmerte 1806 under Byneset i Byneset 1803-16 side 276. Jeg vet ikke om dette kan være han som er nevnt i FT 1801?mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Ellen,Ser du skriver at det ikke er kirkebøker på nett for Stangvik, men dette er ikke riktig. Det finns kirkebok for Stangvik for aktuell periode, noe av den er imidlertid ganske så vanskelig å tyde.Har etter beste evne skummet igjennom dåp for året 1793, men finner ingen Ole Sivertsen. Men det er godt mulig jeg har oversett noe. Da føler jeg meg sikrere på å ha fått med det meste i konfirmasjonslistene for Stangvik, har sett igjennom fra 1807 til 1812, men fortsatt ingen Ole Sivertsen konfirmert i Stangvik. Stangvik på denne tiden omfatter forøvrig gamle Stangvik kommune, store deler av Åsskard, gamle Halsa kommune og deler av nåværende Tingvoll kommune, så det favner ganske vidt.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Jeg har også sett gjennom Kirkeboka for Stangvik for 1792,93 og 94 samt konfirmasjonslistene for aktuelle perioder. Men har heller ikke funnet noen Ole Sivertsen. Hva sier bygdebøkene etc. om hvem som satt på gården Lien i den tiden Ole skal ha opphold seg i Stangvik. Jeg har også sett litt på Byneset, men kan ikke finne Ole Sivertsen der konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Til innlegg (16): Ja, dette er samme Ola, Ellen refererer også til dette i ett av sine inlegg (8).Til innlegg (15): Jeg mener å ha god oversikt over de som eide og bodde på de tre daværende gardene i Lia på den tid. Det er ingen der som jeg kan se passer inn. Jeg tviler derfor på at navnet stammer derfra, selv om en aldri kan utelukke helt at han har vært dreng der og tatt navnet derfra. Uti Stangvika var det en plass som het Røslia, der de delvis brukte Lien som etternavn, men heller ikke det passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Man bør se på innlegg nr. 53338. Der leter man etter Maria Sivertsdatter fra Stangvik. Hun kan være en søster av Ole Sivertsen. Opplysningen om at det hadde vært gruvedrift i Stangvik, er interessant. Når det gjelder Ole, må man håpe på eventuelle skifter som kan kaste lys over ham. Militære ruller, om sådanne finnes, vil gjerne opplyse om hvor han var født. Da han døde, kan det også stå hvor han var født. Men vi vet jo ikke når og hvor han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Er det snakk om gruvedrift i Stangvik da? Det var vel på Averøya det var slik gruvedrift en kortere periode i 1820/1830-åra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.