Gå til innhold
Arkivverket

[#53294] Tønnes Osmundsen Læyre


Gjest Hans Jacob Brinchmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Er det noen som har opplysninger om Karen Marie Læyre, f.1841 og hennes foreldre Tønnes Osmundsen Læyre og Caroline Casparsdatter Hansen? De bodde trolig i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har i allefall funnet fire barn, alle døpt i Kristiansand:Cecilia Tønnesdatter Leire, f. 7.9.1809, døpt 8.10.1809 (se til høyre) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607320264.jpg>LenkeKaren Marie Tønnesdatter Leire, f. 3.8.1811, døpt 16.8.1811 (se til høyre) LenkeThomas Tønnesen Leire, f. 25.11.1813, døpt 17.12.1813 (tredje siste barn til venstre) LenkeConrad Andreas Tønnesen, f. 8.1.1827, døpt 8.4.1827 (nr 108)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Søstrene Cecilia og Karen Marie Leire ble konfirmert i Kristiansand i 1825 (nr. 38 og 39) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607360220.jpg>LenkeFinner en skipper Thønnes O. Lejre i Kristiansand i 1801. Han er gift med Zidsel Nilsdatter og har tre barn Lenke. Lurer på om ikke dette er den samme Tønnes som ble gift med Caroline. Kanskje han var enkemann da ekteskap nr. 2 ble inngått, og at det eldste barnet, Cecilia, er oppkalt etter hans første kone…??Her ser du trolovelsen mellom ungkar og matros Tønnes Osmundsen Leire og Sidsel Nilsdatter Stray 1. mars 1796 (nest nederste par på venstre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den som Grete har funnet ser mere logisk ut. Om du finner vielsen til Tønnes og Caroline, vil det vel stå der om han var enkemand?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tillater meg å blande meg inn i debatten, da jeg selv har fått mye god hjelp av både Gunn Huglen og og Grethe Flood.Tror jeg har funnet Caroline i 1801 tellingen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=55&filnamn=f11001&gardpostnr=582&personpostnr=4569&merk=4569#ovre>Lenke.Mulig dette er vielsen til paret i Holum, 1/12 1808 Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra at du fant vielsen , Cathrin. Dessverre framgår det ikke om han var enkemann, det jeg kan tyde av dette.Da spørs det om det er mulig å finne når den Sidsel Nilsdatter døde , og om det er samme Tønnes det er snakk om.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hvis årstallet er galt i det første innlegget og det er den rette Tønnes Leire, så tyder mye på at det er skipper Tønnes fra FT i 1801 som gifter seg om igjen i Holum. Fant Sidsel Nielsdtr. død den 3/8 1802 Permanent sidelenke: Lenke .Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, Cathrin! Jeg lette for nær 1808 i tid, bakover til 1804. Da tror jeg på at det er rett mann du har funnet både med 1. og 2. ekteskap.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Mange takk, Grethe, Gunn og Cathrin! Det var et godt teamarbeid som ga resultater, og som jeg setter stor pris på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Oooops, der dummet jeg meg skikkelig ut. Noen få linjer nedenfor står det jo Sidsel Nilsdatter, Tønnes Leires hustru... Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

HOLUM bygdebok, Greipsland, side 400: Karoline, f. 1790, g.m. skipper Tønnes O Leire, Kr.sand.Navnet Leire kjem kanskje fra Leire i Søgne, ved Lunde rett vest for Søgne kirke.Noen forfedre til Karoline:2. Kasper Hansen Greipsland (1755-1807) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11020&gardpostnr=15&personpostnr=382&merk=382#ovre>Lenke 3. Anne Marie Tomasdatter, Kanten, Halse (1755-1812)4. Hans Kristiansen Sandnes (1713-1771) (HOLUM s. 394) 5. Bodil Villumsdatter fra Malmø 6. Tomas Olsen Stusvik (Langeland)(1729-1814)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har sett litt nærmere på barna som Tønnes fikk i første ekteskap, om mulig å finne familiemedlemmer blant fadderne.Gunhild Kristine, døpt 10.12.1796 [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607320194.jpg>Lenke. Blant fadderne her er en madam Marthe Tønnesen.Abigael, døpt 28.9.1798 (se til høyre) Lenke. Her finner jeg Apolone Carspersdatter, Hans Caspersen og Tønnes Nilsen Stray blant fadderne. Sidsel Nilsdatter het Stray – jf. trolovelsen.Abraham, døpt 15.8.1800. Her står Tønnes Leire med farsnavnet Tostensen! Blant fadderne er nok en gang Tønnes Nilsen Stray LenkeMulig Abraham er død som liten, for 3.9.1802 er det en ny Abraham til dåpen. Han er hjemmedøpt av presten står det; kanskje moren døde i barselseng LenkeI 1801 finner jeg en Tønnes Nilsen i Kristiansand. Han har også en datter som heter Gunhild Kirstine. Lenke. Hun ble døpt 17.9.1797 og blant fadderne finner vi Sidsel, Tønnes Leires hustru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Osmund Nilsen Leire, gift i Kr.sand 1765 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=vi10011734&gardpostnr=1090&personpostnr=2178&merk=2178#ovre>Lenke, og født der 1743 LenkeMora Anna Jensdatter var fra Try (i Søgne), så det er ganske sikkert Leire i Søgne som gamle Osmund er i fra.Men: Eg finner ingen Tønes Osmundsen, bare Nils Lenke Ingeborg Lenke og Barbro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Søgne bygdebok ser ikke ut til å inneholde gårsd-og slektshistorie.Tønnes Osmundsen Leire var 32 år i 1801, f.ca. 1769. Hvis han er født i Søgne, er kirkebok 1759-1770 gått tapt. Men det jo mulig å sjekke konfirmasjoner. Hvis nå ikke Tønnes er født i Kristiansand, da…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Tønnes døpt i Kristiansand i 1769. Men faren hans heter Aanen Aanensen. Moren heter Todne Tostensdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070607310566.jpg>LenkeI 1801 finner jeg en Christen T. Leire i Kristiansand. Han er skipper og 40 år gammel. Gift med Petronelle Roe og har sønnen Tønnes på 4 år. Regner med at Christen derfor har farsnavn Tønnesen LenkeSå er det Hans Aarhus som er gift med Inger Christine Leyre, 28 år gammel. De har barna Rasmus, Abraham og Johannes Lenke.Rasmus, døpt 7.11.1795 (se til venstre) Lenke Her finner vi igjen madam Marthe Tønnesen som fadder og Tønnes Leire(!). Moren til Rasmus har dessuten farsnavnet Osmundsdatter, og i 1801 er hun 28 år. Lurer på om hun kan være en yngre søster av Tønnes Osmundsen.Abraham, døpt 6.2.1798 Lenke. Tønnes Leire er også her fadder. Tønnes hadde forresten selv to sønner til dåpen som het Abraham.Johannes, døpt 30.7.1800 LenkeI Family Search / VRI finner jeg også at Hans og Inger Kirstine hadde datteren Anne, døpt 1810 Lenke.Fadderne til disse barna kan du jo sjekke mot fadderne til barna til Tønnes. Denne madam Marthe er jeg litt nysgjerrig på, siden hun går igjen i to barnedåper like etter 1795. Men kan ikke se at hun dukker opp seinere, så kanskje hun er død før 1800.For øvrig finnes det også en enke Birthe Catrine Leyre på 65 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Inger Kirstine Osmundsdatter Leire ble trolovet 13.11.1794 med matros Hans Rasmussen Aarhus i Kristiansand, og gift der 30.12.1794 Lenke.Siden de er matroser og skippere, er det kanskje mulig å finne opplysninger i sjøinnrulleringen som finnes i statsarkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.