Gå til innhold
Arkivverket

[#53298] Grethe Helene Johnsdtr. (f. 1842) - fra Holt til Fjære (A-A)


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Morfars tante ble født 3/12 1842 (foreldre: John Jørgen Halvorsen Bjelland og Gro Johnsdtr.). Foreldrene hadde samme år giftet seg i Holt, men bodde så et par år i Kilsund. Grethe helene ble derfor døpt i Flosta kirke. Alle søsknene hennes ble døpt i Holt.Grethe Helene Johnsdtr. var søster til min oldefar, som det er en debatt om her: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=52848&sok=&startnr=&antall=&spraak=n&nr=42&antinnlegg=33#anker>LenkeEn annen bror (John Andreas Johnsen): LenkeTo yngre søstre, Gunhild Karine og Hanna Serine, dro til Amerika:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er selvsagt også interessant å prøve å finne ut av hva slags 'Falknerie' Knud Jensen hadde begått - og hvor lenge han satt på tukthuset. Dessuten er det en liten 'gåte' hvordan han og Grethe Helene Johnsdtr. Bjelland traff hverandre. Det ser nemlig ikke ut til at han har bodd i Holt. Kan hun ha oppholdt seg i Grimstad en periode (må i så fall ha vært i 1880-årene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, dokumentasjonen finnes nok - så jeg skal undersøke på Statsarkivet her i Kristiansand når jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gerhard Syvmand Jensen - 'en flink og brav Gut' - ble konfirmert i Kristiansand 4/10 1874 (se nr. 20): LenkeDa vet vi i hvert fall helt sikkert at familien ikke kan ha flyttet til Grimstad før ca. 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tar også med ei lenke til Grethe Helene og ektemannen Knud Jensen på østre Hesnesøy i 1900: LenkeI 1886-matrikkelen var en Johan Helle eier av gnr. 33, bnr. 4. ---------------------Jeg har ellers saumfart den skannede kirkeboka for Fjære t.o.m. 1925 på nytt, uten å finne Grethe Helene begravet. Samtidig har jeg snakket med min onkel, som da jeg forela ham de siste opplysningene, husket at ei 'tante Grethe på Hesnesøy' hadde vært nevnt noen ganger i hans barndom. Siden han er født i 1925, kan jo det muligens tyde på at hun levde etter det - og at hun dermed oppnådde en høy alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.