Gå til innhold
Arkivverket

[#53299] Hjelp til tyding av dødsårsak - Kråkstad, Akershus, nr. 3 1904


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg håper noen kan hjelpe meg å tyde dødsårsaken til gårdbruker Michael Halvorsen f. 1837 på Østby i Eidsberg, som døde 23. januar 1904 i Kråkstad. Han var eier av Jørgenrud fra 1880. Sønnen, Hans Emil Michelsen (1886-1960), overtok gården i 1917.Det står, såvidt jeg kan tyde, i første kolonne at han døde ved et ulykkestilfelde. Men det som står ovenfor kan jeg ikke tyde. I den neste kolonnen kan jeg skimte ordene ...'Rigshospitalet'.. og 'Falde af'... 'hjerneskallen'.. Kildeinformasjon: Akershus fylke, Kråkstad i Kråkstad, Ministerialbok nr. Fa 0010 (1893-1931), Døde og begravede 1904, side 284. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=525&idx_id=525&uid=ny&idx_side=-281>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg greier ikkje å lese alt, men 'Død paa Rigshospitalet. Faldt af Hølæsset paa Rejse til Kristiania........ og Hesten slog Hul paa hans Hjerneskalle.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Tusen takk for hjelpen! Jeg tror du har rett i at ordlyden må være noe slikt. Det var et stykke å kjøre fra Kråkstad inn til Oslo med et høylass da, men kanskje ikke uvanlig den gangen?!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Høykjøring fra Kråkstad var noke ikke uvanlig den gang. Så sent som i 1920-åra kjørte min far og andre kråkstinger med hest de 33 km fra Kråkstad til Oslo for å selge et lass høy til vognmenn i Oslo. Turen startet om kvelden for å være på plass når vognmennene kom til torget. Men kjøperene hadde det sjelden travelt. De regnet med at jo lenger de ventet jo billigere ble høyet. En hjemtur med hele høylasset fristet ikke. Når så handelen var gjort skulle høyet leveres hos vognmannen. Far fortalte at ofte var høyluka høyt oppe på veggen og vanskelig å komme til for en kortvokst gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Øystein! Dette var interessant å vite, og tenk for et slit å reise den lange veien i vinterkulda i januar måned! Min oldefar var stasvognmann og bodde på Frogner. Hans kone var niese av Michael Halvorsen - så kanskje det var dit de skulle med høylasset? Ellers var vel Kristiania full av vognmenn i 1904, så omsetningen på torget gikk sikkert strykende, selv om de ventet til prisen gikk ned utpå ettermiddagen!Klarer du forresten å tyde det som står etter 'Faldt af Hølæsset paa Rejse til Kristiania...'? Jeg mener det står 'udi .....' og et navn??Igjen takk for opplysningene!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.