Gå til innhold
Arkivverket

[#53303] Ane Rasmusdatter, Grytten, første halvdell av 1700-tallet.


Gjest Gro V. Strand
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro V. Strand

Anders Knudsen f. 1749, uekte sønn av Knud Andersen Havem og Ane Rasmusdatter, Grytten i Romsdalen synes å være en av mine aner. Jeg har tydet essensen av Anes meritter som er beskrevet i kirkeboka når det gjelder tukthus og barnefødsler og lurer på om noen vet noe mer om henne og familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

På jakt etter opplysninger i den eldste kirkeboken for Grytten som nylig er scannet har jeg notert Ane Rasmusdatter og hennes eskapader. Jeg hadde funnet det 2. og 3. leyermaalet, men var ikke kommet så langt at jeg hadde sett det 4. Og her får en litt av en historie og henvisning til pag 134 og der står det bl.a : at hun selv oppgir at hun er født i Waage prestgjeld. Videre oppgir hun at hun kom til Grytten som barn sammen med sine foreldre. Hennes 1 leyermaal var på Kvam i Froen med en sergiant Hans Wegge. Kirkbøkene for aktuelle steder er ikke scannet enda, men kanskje det finnes noen bygdebøker som inneholder noe om fam.Hennes 2 leyermaal er med soldaten Nils Nore, se 16 Trin 1735 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16027&idx_id=16027&uid=ny&idx_side=-32>Lenke Sønnen Nils blir døpt 31 des - se nederst på neste side 59 (samme lenke som over) En av fadderne heter Ole Rasmussen Weblungsnes, broren? Har også funnet en som heter Boje Rasmussen Weblungsnes, kanskje det også er en bror.Anna Rasmusdatter 3 leyermaal med Ole Amundsen Hole i 1742 Lenke se rett over 3 feb langt ned på siden. Datter Anna blir døpt Dom Misericord – se nederst på neste side(samme lenke som over)Når det gjelder Knud Andersøn heter han Stavem og hans fam finnes i Raumadalsfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gro V Starnd

Hei Britt Iren! Jeg beklager at det har tatt litt tid å svare, men jeg har ikke hatt anledning til å holde på med slekta de siste par ukene. Tusen takk for fint innspill. Nå har jeg mye å jobbe videre med. Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.