Gå til innhold
Arkivverket

[#53304] Estensen i Tynset


Gjest Arnfinn Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Skogli

Hei! Har noen kjennskap til om Andreas og Hans Estensen var brødre, og hva hette foreldrene deres? Andreas var født 1805 og Hans i 1818. mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I flg. FS VRI så ble en Andreas dpt. 2/6 1805 Tynset og foreldrene het Esten Toresen og Anne Tollefsdt.Fant ingen Hans dpt. i Tynset, men 2 i Rendalen med andre foreldre. Men dette er jo usikre opplysninger så muligheten er jo fremdeles der.Tok et foreldresøk med Esten T og Anne T, og det siste barnet deres iflg. FS var født i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

I følge bygdeboka for Tynset var Anderas Estensen født 1805 en en av åtte søsken på Tveråen. Ingen av søsknene het Hans. Andreas ryddet seg en plass som ble kalt Gjelten eller Myrvanggjelten. Han fikk i følge bygdeboka 11 barn hvorav Esten, Morten, Andreas, Marit og Ingebrigt reiste til Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Skogli

Takk for gode svar. Jeg leter ennå etter Hans Estensen som skal være fra Tynset. Forstår av innleggene til Berit og Øystein at Andreas og Hans ikke var brødre. Men hvem var da foreldre til Hans Estensen??mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Skogli

Ja han flyttet først til Målselv pr gj, Tromns. Giftet seg og fikk to barn Ole Hansen f. 1857 og Maren Hansdtr. f. 1848, begge i Målselv. FT 1865 bor han i Evenes. Hans Estensen er født ca 1818/19 i Tynset.mvh Arnfinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tror også at Hans Estensen og Karen Olsdatter fikk en datter til. Mariane dpt. 30/12 1854 Bardu-Målselv. Da de 2døtrene ble døpt bodde de vel på Brandvold, men da Ole ble døpt står det Lund.Når de skanna kirkebøkene kommer vil du se hvem som er faren hans, og evt. når han ble født og hvor.Jeg må vel ha blitt blind for jeg finner ingen Hans Estensen i Nordland eller Troms i 1865. Jeg finner kun denne i Finnmark Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke helt glemme den Hans som ble f.30/7 dpt.13/9 1818 Y.Rendal for foreldrene het Esten Hansen og Maren Jonsdt. Det kan jo se ut som oppkalling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.