Gå til innhold
Arkivverket

[#53305] Pernille Larsdatter(?) Messelt. f ca 1810. Opphav?


Gjest Kirsti Rye
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Sæming Svendsen og Pernille gifter seg 19 januar 1835 i Øyer Permanent sidelenke: Lenke nr 24. Her står det at hun er 25 år, fra Messelt i Aamodt prestegjeld, og at hennes far heter Lars. Dersom dette er riktig, burde hun finnes i konfirmantlistene ca 1825 i Åmot, men der er ingen Pernille Larsdatter.Jeg finner heller ingen som passer i utflytterlisten.Sæming og Pernille får 9 barn i Øyer, og hun er oppført som Larsdatter ved 5 av barnas dåp, og Pernille Pedersdatter ved 4.Ved begravelsen 14 desember 1865 står det Larsdatter.I konfirmerte i Åmot er der flere Perniller i ca riktig alder, men bare en fra Messelt. Pernille Bergersdatter f 1810. Jeg tenkte kanskje det var henne siden den eldste sønnen kalles Berger, men så enkelt er det nok sikkert ikke.I 1801 er der ingen Lars på Messelt, men flere i passende alder i Åmot.Er det noen som vet noe om denne Pernille som flytter til Øyer og ble gift med Sæming Svendsen? Alle tips er av interesse.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Pernille Larsdatter kan ikke etter en rask gjennomblading sees omtalt på Messelt i bygdeboka for Stor-Elvdal. Om Pernille Bergersdatter står det at hun ble gift md lensmann Halvorsen i Nordland. På Nordstu Messelt het åtte brukere etter hverandre Berger Bergersen - kanskje ikke så rart at navnet blir tatt i bruk av noen med tilknytning til garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det ser ut som om dette er en dame det er vanskelig å finne. Jeg har gått ut fra at alderen er rett(født i 1810), fordi hun er oppgitt til 25 år ved vigselen i 1835 og 55 år ved dødsfallet i 1865. Det eldste barnet, Berger er født i 1836, og den yngste, Pauline i 1853. Men Pernille kan jo godt være noen år yngre eller eldre.Det som gjør det ekstra vanskelig er at hun kalles Pedersdatter ved 4 av barnas dåp, så hva som er riktig gjenstår å finne ut av.Det finnes i alle fall ingen Pernille Larsdatter f 1810 verken døpt eller konfirmert i Åmot. Heller ikke om jeg utvider perioden til 1808 - 1812 finner jeg noen. Pernille Pedersdatter finner jeg en f i 1810, men har funnet henne igjen i 65-tellingen, så hun er det ikke.Så når det står ved vigselen at hun er født på Messelt, ser ikke det ut til å stemme.Kan hende er faren Lars en fiktiv person? Eller hun kan ha vært tjener på Messelt før hun flyttet til Øyer? At Messelt er oppgitt som fødested kan vel ikke være tatt ut av luften?Jeg har gått gjennom innflytterlistene til Øyer og utflytterlistene til Åmot uten treff.Noen som har noen tips til hvordan denne floken kan løses?mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiÅmodt er nabokommune til Rendalen. Der har jeg funnet en Pernille døpt 9 august 1810 med far Lars Pedersen Long fra Folldal, og mor tjenestepike Kari Pedersdatter Prestegård fra Øyer. Hun var uekte og det var deres første leiermål.Kan dette vær riktige Pernille har jeg bilde av kirkebokenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Dette kan være riktig Pernille. Semming og Pernille bosetter seg på Prestegardshaugen i Øyer, og de kaller den eldste datteren Kari.Absolutt verd å undersøke. Tusen takk!Mvh Kirsti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Du er på rett spor. Faren til Pernille er Lars Pedersen Lohn fra Øvre Lohn i Folldal. Mora er Kari Pedersdatter født sept. 1780 på Tretten Prestegard. Kari ble senere gift med enkemann Tarald Taraldsen Messelt.mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Der var det Messelt kom inn i bildet! Takk for den opplysningen.Pernille er min 2tippoldemor, og jeg har lett lenge etter henne, så jeg er veldig glad for den hjelpen jeg har fått her.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.