Gå til innhold
Arkivverket

[#53317] Auksjonsskjøte for gården Skjøl Øvre Eiker etterlyses(15. januar 1720)


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

I et 'supplement'(fra Dansk Personalhistorisk Tidsskrift 14.rekke bind 3 1961)sakser jeg følgende fra s. 63:'Fundet av dette Skøde,der skyldes Kontorchef Joh.Elster(1888-1962)i Oslo,har givet mange interessante og hidtil ukendte Oplysninger om Kornet Hans(Rasmussen)Fyhn,hvilke forhen var meget sparsomme og usikre'.Mannen bak disse linjene er fabrikant Hans(Peter Wessel)Fyhn i København,en meget fjern slektning av min oldefar.Artikkelen 'En oversikt over slægter ved navn Fyhn forekommende i Danmark og Norge'kom på trykk i samme tidsskrift i 1944!Elster har vel funnet dette skjøte en gang på 1950-tallet,MEN HVOR??.Kan det tenkes at det ble funnet på Riksarkivet?.Min kilde i Drammen har søkt etter det på Kongsberg uten hell.Forøvrig kan opplyses at kornetten fikk tilslaget på 850 rdl.,og salget ble tinglyst den 21.mars.Han hadde allerede fått bykselseddel av segneur Jens Olufsen Bruun(+1707),proviandør på Sølvverket,datert 1.mai1704,tinglyst fra Spæren tingstue den 26.juni.Selger var oberstløytnant Fredrik Christian von Richelieu(ca.1689-1720),som på dette tidspunktet eide 'Semb Gods'og (ene-eier av?)Hassel jernverk.Er det noen der ute som kjenner til dette dokuments oppbevarelse??.Mvh en etterkommer av kornetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.