Gå til innhold
Arkivverket

[#53318] Knud Johnsen Strand


Gjest Gitte Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte Johansen

Jeg har en fødselsdato på John Knudsen Strand, der er den 24. maj 1756. Der står også, at han er født i Halling Dahl, Norge. Han er blevet gift i Danmark og er også død her. Er der nogen, der ved, hvor jeg kan lede efter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Det er en Joen Knudsen Strand som er døpt i Ål i Hallingdal 27. mai 1756. Faren heter Knudt Joensen Strand.Joen er det andre dåpsbarnet som er ført inn på 27. mai.Her finner du innføringen i kirkeboken på venstre side:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Ål, Ministerialbok nr. I 1 (1744-1769), Fødte og døpte 1756, side 143-144. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Det var Knut og Jon på flere av Strandbrukene på Ål langt tilbake på 1600-tallet. Vet du noe mer Gitte?Thor Warberg kommer sannsynligvis med Åls slektshistorie i 11 bind til neste år.Vi gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det kan jo være Jons far Knut Jonsen som er nevnt under Strand-Larsgarden: Eivind Guttormsen Holo og Birgit Jonsdatter ble gift i 1754. I 1758 kjøpte Eivind dette av Knut Jonsen Strand for 52 riksdaler: Eggeåkeren, engeteigen 'Gialdane', Dunflekkteigen med omkringliggende teiger, en støl(seter) og 3 hustomter i Strand.Birgit kan jo være søster av Knut, og hennes foreldre var Jon Halvorsen Bjella Strand og Birgit Knutsdatter Rud Strand.Jeg gleder meg til bøkene av Tor Waraberg kommer ut neste år, og har tenkt å kjøpe minst 1-2 bøker. Jeg har jo ikke noe etter 1826 i Ål, men ganske mye før 1826 vil jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte Johansen

Tusind tak for jeres hjælp. Jeg har efterfølgende fundet ud af, at han var gift med Thuri Pedersdatter Sandager.Desuden har jeg fundet en anden gren af familien, Oppen, der også stammer fra Norge,Loe, Aurdal, Valdres. Ligger det i nærheden af hinanden? Knud Johnsen Strand (Joens søn)Og Mette Maria Oppen(Sivertsdatter) bliver gift med hinanden i Randers, Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.