Gå til innhold
Arkivverket

[#53321] Dødsårsak til Anton Løvstad?


Gjest Arne Ljones
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Er det noen leger til stede???Jeg skimter ordet gangren (Gangræn), som er koldbrann. Resten ser ut som forkortelser og medisinske uttrykk på latin.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvild Hansen

Jeg tror det står Diab. Mell. Gangræn per? uterque, det tyder jeg som Koldbrand pga. diabetes mellitus - sukkersyke -, 'per?' kan jeg ikke tyde, uterque betyr 'hver især' eller 'begge'. Jeg er ikke læge, så jeg søkte på Netdoktor.dk, og på diabetesforeningens hjemmeside. Latinske uttrykk fra Medicinsk Ordbog. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Ljones

Tusen takk for hjelpen så langt. Dette stemmer nok. Anton hadde sukkersyke. På den tiden ble man vanligvis ikke særlig gamle med den sykdommen og selv idag er vel koldbrann ganske vanlig i forbindelse med diabetes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingvild hansen

Jeg har grublet og sett litt mer på linket om Løvstad, når det står koldbrand, så må resten av teksten handle om i hvilken kroppsdel det er koldbrann. Jeg leste at diabetikere kan få problem med føttene, som på latin heter pedes. Så Anton fikk koldbrann i begge føtter. Netdoktor.dk har en side med gode råd om behandling av diabetesfoten, for nettopp å unngå koldbrann. Tror ikke koldbrann er så vanlig i dag, hvis sukkersyken er velbehandlet. Hilsen Ingvild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Ljones