Gå til innhold
Arkivverket

[#53328] Hans Olsen og Magdalena Christophersdtr. i Berg - ca 1860


Gjest Kjell H Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell H Myhre

Dette paret gjenfinnes 1865 på 'Søretten' u. Jellestad i Berg. Tidligere får de barn på bl.a. Vik i samme herred (Henrik, f. 29.04.1864) Magdalena opplyses å være født i Berg; Hans er svenskfødt. Det er forøvrig opplyst meg at på et (betydelig) senere tidspunkt flyttet Hans og Magdalena inn til Fredrikshald, der Hans skal ha etablert skomakerpraksis og skoforretning. Ovennevnte Henrik flyttet dessuten til Aremark, hvor han ble gardbruker og skogbestyrer på Holmgill. (kfr. bl.a. f.t. 1900)Er det noen som har oversikt over den komplette barneflokken til Hans og Magdalena, og eventuelt etterkommere av disse ? Videre søkes likeledes opplysninger knyttet til såvel Hans' som Magdalenas aner. Alle tilbakemeldinger mottas med takk !Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er dåpen til eldste barn døpt i Berg, Olaves i 1859: LenkeDåp nr. 2 venstre side. Paret får hele 8 barn døpt i Berg mellom 1859-1875.Jeg søkte foreldresøk på Fam.s og fant følgene barn døpt.1. Olaves dpt 31 jul2 Mathilde dpt 20 apr 1861 ( muligens død før en søster ble oppkalt neste år)3. Mathilde dpt 20 apr 18624. Henrik dpt 26 jun 18645. Anne Kristine dpt 8 jul 18666. Ole dpt 4 jul 18697. Martine dpt 16 jun 18728. Hanna dpt 23 may 1875( Med forbehold om rett avskrift.)Du finner sikkert disse barndåpene i digitale kirkebøker for Berg.Mulig det også finnes 1875-tellinger, for berg, men finner ikke tellingene under digitale kilder. ( lokalbibliotekene har ofte slike tellinger på film , og på papirkopier)Kan hende du finner utflytterlister i kirkebøkene også. Håper det finnes bygdebøker og folk som kan hjelpe deg lokalt med flere opplysninger.Lykke til. Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Gunn - du er i sannhet en ''flittig bi'', som tilsynelatende har (minst) hele Østfold som ditt arbeidsområde .. .. :-)) Tusen takk så langt !Jeg har strengt tatt ingen grunn til å betvile at 1875-tellinga for Berg foreligger, bl.a. i mikrofilmet utgave, men den er altså ikke digitalisert. For ''lettvinthets skyld'' velger jeg derfor altså å henvende meg til lokalbefolkningen i Berg, eller til øvrige som måtte ha arbeidet spesielt med slekter fra herredet. I motsetning til hva jeg nesten forventet, var jeg forøvrig ikke i stand til å finne Hans' og Magdalenas vielse i Berg-kirkebøkene. I tilgangslistene fra Berg har jeg heller ikke kunnet påvise Hans Olsen som innflyttet til herredet. Flere med dette navnet har tilflyttet Østfold fra Sverige i det aktuelle tidsrommet.For så vidt angår ekteparets sønn Henrik f. 1864, (se innlegg 1) kan opplyses at denne ble gift i Berg med Helene Anette Norsted, og senere altså ble bofaste på Holmgill i Aremark, og antok dette som sitt familienavn. Slekten Nordsted (Helene Anettes gren inklusive) er jo fyldig omtalt i ''Skjebergslekter gjennom 300 år'' (Halden, 1943) Jeg nevner dette kun for om mulig å anspore de som måtte ha særskilt kjennskap til dette verket, eller ha arbeidet spesielt med slekten Nordsted, til vennligst å kunne bistå meg .. .. :-))Jeg ser frem til nye innlegg .. ..Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Bare hyggelig om det jeg fant var til litt nytte. her fant jeg vielsen mellom Hans Olsen og Magdalene Christophersdatter i digitale kirkebøker for Berg.V. s. vielse nr. 2o: LenkeUnkarl Hans Olsen og piga Magdalens Chr...Håper at lokale slektsforskere hjelper deg med flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, jeg gir meg ikke i kveld likevel. Tenkte at jeg skulle finne ut om det kunne være flere opplysninger å finne om fødested til Hans Olsen ved en lysning.Her fant jeg lysninger i Berg , v. s. i kirkeboka.Nr. 2. Her er flere lesbare navn, men jeg greier ikke helt å tyde hvor han er født. Se i 150% forstørrelse, Navnet begynner med No ..men de neste greier jeg ikke.LenkeKan hende du kan få hjelp av Anne Lene Hagen som hjelper med oppslag i svenske kilder her i Brukarforum.Flere her kan sikkert hjelpe med å tolke skriften i kirkeboka:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved nøyere studier av stedsnavnet kom jeg på at det kan være Nøssermark? Det er jo ikke langt fra grensen til Halden. Kjørte senest forbi et skilt til området i dag. Lurer også på om ikke hans alder er oppgitt til 28 år. dvs. f. ca 1830?Om det er herfra mannen kommer, vet jeg at det er flinke slektsrorskere i Ed, ikke langt fra Nøssemarksområdet. ( Egen slektforskeravdeling ved biblioteket i Ed)Det hadde nesten vært morsomt om det var her mannen kom fra. Vi reiser ofte den veien til vårt feriehus,Bengtsfors.( Dette er bare et forslag , men Aremark som var nevnt i 1. innlegg, er heller ikke langt fra dette området.)Ha en fortsatt god kveld.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved nøyere studier av stedsnavnet kom jeg på at det kan være Nøssermark? Det er jo ikke langt fra grensen til Halden. Kjørte senest forbi et skilt til området i dag. Lurer også på om ikke hans alder er oppgitt til 28 år. dvs. f. ca 1830?Om det er herfra mannen kommer, vet jeg at det er flinke slektsrorskere i Ed, ikke langt fra Nøssemarksområdet. ( Egen slektforskeravdeling ved biblioteket i Ed)Det hadde nesten vært morsomt om det var her mannen kom fra. Vi reiser ofte den veien til vårt feriehus,Bengtsfors.( Dette er bare et forslag , men Aremark som var nevnt i 1. innlegg, er heller ikke langt fra dette området.)Ha en fortsatt god kveld.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det står temmelig sikkert Nøssemark i Bergboka.Jeg fant en Hans Olufsson (dette etternavnet ble som regel til Olsen i Norge) født i Nössemark 25.6. døpt 27.6.1830 med foreldre Olof Johansson og Lena Andersdtr. De bodde på Vikaneskär eller Vikansjö under Sund. Sund ligger på 'den andre sia av Stora Lee' om en kommer fra Halden og skal ta ferja over. Nössemark beliggenhet er på begge sider av den store sjøen.Jeg finner familien i hf. på samme sted 1836-40, så er de vekk for meg (?). I den kjempestore Nössemarkboka finner jeg familien notert som boende på Vikansjö under Sund. Der er barna Hans f 1826 død, Jonas 1828, Hans 1830 og Johan født 1833. Det står ikke mer der.Aremark grenser til Nössemark. Holmgild Gård (i familien Ankers eie siden 1831) ligger ikke langt unna grensa.Det fantes 3 plasser med navnet Sjøretten på samme område i Berg. Under Gjellestad, Huseby og Vik. Navnet har nok noe å gjøre med adkomsten til sjøen å gjøre. Plassene ble etterhvert utskilt fra gårdene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Gunn - jeg er mektig imponert - dette er jo sågar feil side av ”folden” for ditt vedkommede !! Igjen, tusen takk - så langt !! Jeg skylder deg minimum to ”pints” på ”Kokeriet” neste gang jeg kommer til byen .. :-))Liv i Rakkestad - jeg skal aldri mer undervurdere en ”denesinger” - dette var storartet – ”ja takk” til mer girlpower i genealogien .. .. :-)) Jeg er etter forholdene godt kjent i Aremark; min oldefar Henrik Holmgill var gårdbruker der, og skogbestyrer for Anker(-Rasch). Han og hustruen Helene Anette er stedt til hvile ved Holmgill Kirkegård. På svensk side er jeg imidlertid helt ”ute av stand” til å orientere meg; i geografien såvel som blandt det tilgjengelige kildematerialet. Så om dere eller andre enda har ytterligere å bidra med; jeg kan ikke annet enn å takke ja til hver og en (!!)Det synes forøvrig å fremgå med all ønsket tydelighet av f.t. 1865 at det var på Sjøretten under vestre Gjellestad familien residerte, og dit må de altså ha kommet i perioden 1859 - '65. Trolig er det mulig å tidfeste dette enda mer eksakt ved å gjøre oppslag i forbindelse med døtrene Mathildes dåp hhv. 1862 og '64.Plassnavnet Sjøretten er unektelig relativt eiendommelig, men det kan herske liten tvil om at den tolkning du gir av det er korrekt, Liv. Du opplyser også at plassene etterhvert ble utskilt; er det tilfellet også med den jeg her refererer til ?Stor klem til jentene fra Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var artige saker. Vi har flere ganger tatt kabelfergen fra Sund over Stora Lee, som Liv nevnte her. En vakker tur som sterkt kan anbefales. Det er den korteste vei fra Bengtsfors til Halden , og vi bruker nettopp den veien om vi ikke velger Strømstadfergen. I vår var jeg med på kurs med DIS Vestfold i Dalsland. Da besøkte vi også biblioteket i ED. Der var utrolig bra samling av lokalhistorie, bøker med husforhørslängder osv. Pluss dyktige slektsforskere som hjalp oss med å finne kildene. Kan også sterkt anbefales. Morsom at man kan hjelpe andre og selv få hjelp til å løse slektsgåter her. Lykke til med din søking.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn dåpen til Mathilde døpt 1862 her også, legg merke til faddernavn. En heter Olof Vig,så her finner du vel svar på dine spørsmål? LenkeDåp nr 23 venste s.kirkebok Berg.Har forresten noen bilder av nyere dato fra fergeleiet ved Sund. Kan sende som vedlegg til e-post om jeg får din e-mail-adresse. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du liker å lese lokalhistorie finner du et referat fra DIS Vestfoldseminaret i vår. Her holdt slektforsker Rolad Olsson et interessant foredrag om nettopp Nøssemarken og Stora Lee og forbindelsen til Halden.Jeg legger en lenke hit , ellers finner du dette på DIS Vestfolds hjemmeside. Bladene DIZ er digitaliserte, og her er mye slektstoff å lese.http://vf.disnorge.no/diz/DIZ_2007-05.pdfHa en god søndag! Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen
LenkeFungerer linken så er det vel Magdalena Christophersdtr vi finner døpt helt nederst -nr 33. Døpt 18.5.1834, født 31.3.s.å. Dette er klokkerboka, jeg har også tittet i Mini. Foreldrene bodde i Bjørndalen, tidligere under Vestgård. Foreldre: Christopher Andersen og Maria Larsdtr fra Mosen. Mosen er også utskilt fra Jellestad.Fadderne kom fra Huset, Topum, Totorp og Mosen. Nå rekker jeg ikke mer, søndagsmiddagen skal foregå et annet sted enn hjemme.LivDet heter nok Jellestad i dag, jeg lever visst i en annen tid.. Men Gjellestad blir fremdeles brukt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fant Magdalenas dåp også, Liv! Jeg legger inn dette bare for å se om det kommer inn på nytt , riktig denne gangen. Det ble noe merkelig med lenken til dåpen? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lenken virket den, men innlegget ble det noe rart med i innlegg 2. Nå ser det ut til at alt ordnet seg ved nytt innlegg.Jeg prøver med et bilde fra Stora Lee og Sund her:

bilete3648.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kjell H Myhre

På nytt hjertelig takk til mine gode hjelpere, Gunn og Liv (!!) Jeg er jo kjent med at du Gunn, er en sentral skikkelse i DiS Vestfold. Og for alt jeg vet er kanskje Liv engasjert i foreningens Østfold-lag. Også jeg er mangeårig DiS medlem, og i organisatorisk forstand altså tilsluttet Dis Oppland. Dette uten at jeg er noen flittig bruker av Dis' ressurser, og uten altfor god oversikt over hvor omfattende aktiviteten i de enkelte fylkeslag strengt tatt er.Slumper noen av dere (eller for den del andre) til å ha forbindelse med engasjerte aktører innad i DiS Østfold, som eventuelt kan tenkes å ha kjennskap til hvorvidt (deler av) den slekt jeg etterspør opplysninger om har vært gjenstand for undersøkelser av andre enn undertegnede (?) Er det sannsynlig at en henvendelse rettet direkte til DiS Østfolds styre kan avklare hvorvidt dette er tilfellet (?) Kanskje kan det forefinnes lokale aktører som innehar adekvat informasjon, uten nødvendigvis å være brukere av Digitalarkivets Brukerforum.For såvidt angår ovennevnte Hans Olsen (opprinnelig kanskje mest sannsynlig Olufsen; jfr. oppkallingsmønsteret) har jeg nå rettet en forespørsel til Anne Lene Hagen, for om mulig å få bistand til å kaste lys over ”sakens svenske side.”Nok en gang på forhånd takk (!!)Beste hilsener Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg svarer deg like gjerne her jeg Kjell, som under min egen debatt.Det kan absolutt virke som den Hans Olufsson som Liv fant i innlegg nr 10 er din.Denne Hans Olufsson flyttet fra Dals-ed i 1856 utfl nr 1. Har litt problemer med å tyde flyttedato. Han flyttet da til Norge, men det står ikke hvor.Som Liv skrev er han født 25/6 og døpt 27/6-30 på vikanskär under sund i Nössemark, älvsborg.Har funnet familien slik:Olof Johansson f 1795 Walsebo, NøssemarkLena Andersdotter f 1792 Näs, NøssemarkBarn: Ingeborg 28/6-1822Andreas 30/8-1824Jonas 28/2-26Hans 23/6-30Barna er født i Nøssemark.Dette er fra husforhøret 1836-1840 som liv ref til i innlegg 10.I det neste husforhør 1840-1845, gid nr 100.13.78400 er de også på Sund - inhyses (er ikke sikker på om de da også er på Wikanskär). Om Olof og Lena står det at de er fattige. Av barna så er det Jonas og Hans som bor hos foreldrene. Om jonas står det at han hører ej. I et senere husforhør står det at han hører ganska illa. Lena dør 27/11-1844. Så i 1841 flytter Olof og sønnen Hans til Näs, Nössemark.På Näs bor olof til han igjen går i gifteplanser. Han flytter så med sønnen Hans til Dals-ed i 1849. Lysning med pigan Maria Nilsdotter i Bengtsviken den 13/4-1849. De 2 blir i Bengtsviken og er der i forhøret 1846-50, gid nr 592.22.55400. De ble viet 27/10-49.I 1850 flytter Hans ut, og tar seg tjenerjobber for det meste på Bengtsviken, frem til han i 1856 altså flytter til NOrge.Når det gjelder Hans sine foreldre Oluf Johansson og Lena Andersdotter, har jeg små muligheter for å finne noe om dem. Fødelsesbøkene for årene de er født er ikke tilgjengelig på genline, det er heller ikke husforhørene som starter først i 1811. Det kan sikkert lånes fra Svar om du ønsker å finne mer om dem.Så håper jeg at dette er rett familie.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Fint at du fant disse videre Anne Lene. Bengtsviken ligger mellom Sund i Nössemark og tettstedet Dals-Ed. Et pent sted, men i dag uten noen gårder. Her ligger det bare rød stugor (hytter) langs sjøen og innover.Nössemark kirkebøkene er ikke bra, og jeg tror det som mangler er tapt. På biblioteket på Ed har ivrige sjeler registrert alle fødsler i hele dette området, mulig de har greid å få med Oluf og Lena også. Da gjennom dødsprotokoller eller annet. I Dals-Ed boka står det ingenting om disse under Bengtsviken. Boken har heller ingen slektshistorie under gårdene. Det er stort sett eiere som er nevnt.Jeg kan dessverre ikke hjelpe til som jeg vil med leting i kirkebøker. Her jeg bor i Østfold har vi ennå ikke fått bredbånd. Vi er 'bare' 119 husstander som hører til denne sentralen som ligger et par kilometer herfra jeg bor, vi må ifølge utsagn fra Telenor være minst 128!? Dette gjelder også reparasjoner i helgene. Derfor må jeg begrense nettbruken. Triste greier.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Anne Lene og Liv - tusen takk til dere begge (!!) Jeg er imponert over den raske responsen .. og omfanget av opplysninger, og over hvor mye informasjon disse husforhør strengt tatt gir (!!) Jeg er selv ingenlunde fortrolig med de svenske kildene .. men legger til grunn at husforhør m.m. inngår i et konsept av betalingstjenester .. (?) Hvorledes oppnås enklest aksess til dette materialet .. og er det scannet eller transkribert .. .. (?) Er det mulig å tilegne seg (om mulig digitale) kopier fra deler av originalmaterialet, (eksempelvis av Hans Olofssons flytteattest av 1856) (??)Liv - jeg har stor forståelse for problemene knyttet til din litt tungvinte, seine og relativt kostbare internettilgang; jeg ”led” selv under samme forhold i en årrekke (!!) Tror du det har noen hensikt å rette en form for henvendelse til ”miljøet” rundt biblioteket på Ed .. (??) Jeg kjenner ikke stedsnavnene du refererer til på svensk side annet enn eventuelt i form av kartmateriale .. .. mens mye tyder på at du med utgangspunkt i din hjemstavn i søndre Østfold er bortimot ”lommekjent.” (Det gjelder forresten også for Gunns vedkommede; jfr. over.) Jeg tror jeg blir nødt for å innhyre deg som cicerone i forbindelse med en rundtur i disse svenske landskapene .. .. :-))Igjen - tusen takk til dere begge, jenter (!!)Beste hilsener Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Genline er en betalingstjeneste. Du finner tilbudet på sidene til Rötter. Dette er ikke det jeg vil kalle rimelig, men de har enkelte ganger på året nedsatte priser. Du må laste ned et lite program før du tar disse digitale kirkebøkene i bruk.En må lete seg frem slik en gjør i norske kirkebøker. Men presten skrev jo inn husforhör, noe som vel ble gjort ca annenhvert år. Der står ofte fødselsdatoer (ivertfall år), dødsfall, hvor den enkelte i familien flyttet, eventuelle sykdommer som familiemedlemmer led av, om de hadde bibel er tatt med, om de kunne lese og forstå osv. Det viktigste her er at presten noterte hvor de flyttet. Det gjør det lett å følge personene. Fødselsdatoene er ikke alltid korrekte, det spørs på den enkelte prest.Kopiere fra de digitaliserte kirkebøkene og husforhöra på Genline er det flere som gjør, men jeg har ikke lært meg dette. Det er ikke noe som en kan gjøre på den 'vanlige' måten. Dette skulle jeg selv gjerne ha visst hvordan en gjorde.Om du leser debatt 53640 vil du finne mailadresse til biblioteket og til foreningen 'Gränsbygdens släktsforskare i Dalsland, Bohuslän og Østfold'. Det er de siste som har transkribert lister over fødte, utflytta, emigrerte osv. Damene på biblioteket på Ed er usedvanlig hjelpsomme. Prøv en mail dit.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.