Gå til innhold
Arkivverket

[#53329] Oldefars svoger Didrik Olaves Ellefsen (f. 1862), Tromøy-Vegårdhei-Holt-Arendal


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg prøver å spore opp skjebnen til alle min oldefars, Jens Olaves Johnsens, søsken. Nå har jeg relativt god oversikt over søstrene Grethe Helene, Gunhild Karine og Hanna Serine, samt broren John Andreas (jf. debatter på alle disse i dette forum og DIS-forumet).Hans yngste søster, Johanne Gundine Johnsdtr. (f. i Holt 27/2 1863) giftet seg 15/1 1886 i Holt med arbeider (tømmermann) Didrik Olaus Ellefsen, f. 4/11 1862 - angivelig på Tromøya (Omdal). Jeg kan imidlertid ikke finne ham døpt der. Han ble konfirmert i Vegårshei 4/10 1877, og foreldrene var matros Ellef Andreas Didriksen og Berthe Marie Olsdtr.Etter vielsen bodde Johanne Gundine og Didrik Olaus en stund på Løvøya i Holt, senere på plassen Slåttekjær u/Bjelland. 3/6 1902 er de meldt flyttet til Arendal. I Holtsboka (tilleggsbindet, utk. 1955) opplyses det at Johanne Gundine da bodde på Arendal Pleiehjem. Hun må altså ha blitt over 90 år gammel.Paret fikk kun ett barn:Marie Elevine Didriksdtr., f. 12/11 1886, hjemmedøpt 25/11. Dåpen stadfestet i kirken 29/5 1887. Vitner ved hjemmedåpen: Gro Johnsen (min tippoldemor) og Grethe Johnsen, begge Bjelland. Faddere: John (Jørgen) Halvorsen Bjelland (min oldefar), Ole Martin Ellefsen (formodentlig barnets farbror) og Faderen.Hva spør jeg om? Jo, følgende:1. Hvor er Didrik Olaus' Ellefsens dåp ført? Jeg finner den ikke i kirkeboka for Tromøy.2. Hvor er hans foreldre (Ellef Andreas Didriksen og Berthe Marie Olsdtr.) gift?3. Hvor i all verden har Didrik Olaus og foreldrene gjort av seg i ft. 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, nå fant jeg Didrik Olaves Ellefsen med foreldre, søsken og besteforeldre på Omdal, Tromøy! Stavemåten av navnene har nok her spilt meg et lite puss ved tidligere leting:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og Berthe (Birthe) Marie ser ut til å være datter til matros Ole Torjusen Alve og (Gesine?) Martine Svendsdatter. Døpt i Tromøy kirke 21/9 1828 (f. 7/9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå fant jeg også vielsen til Berthe Maries foreldre, og da ser jeg at morens navn ved datterens dåp nok skal være Bergitte Marie:15. juni 1828: Ungkarl Ole Torjusen Alve, 28 og Pigen Martine Bergitte Svensdatter do., 22. Brudgommens far: Torjus Olsen. Brudens far: Sven Mortensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at Didrik Olaves Tellefsens oldeforeldre bodde på Omdal:1801-telling for 0918 Østre Moeland Amt Prestegjeld Sokn Gard - 64 Nedenæs Østre Moeland Tromøe Omdahl2494 Niels Jacobsen_skalle Huusbonde 40 I 2det egteskab Skipper, gastgiver, og jordbruger af en liden gaardepart M2495 Kirsten Dideriksdtr Hans kone 24 I 1te egteskab K2496 Jacob Nielsen Hans børn 12 Ugift Hos forældrene M2497 Ingeborg Nielsdtr Hans børn 8 Hos forældrene K2498 Diderik Nielsen Deres søn 2 Hos forældrene M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten oppsummering: I denne Omdals-slekta fra Tromøy ser det da ut til at vi forsøksvis kan føre opp følgende linje:A. Niels Jacobsen Skalle, f. ca. 1761. Skipper, gjestgiver og jordbruker. Gift 2) med Kirsten Didriksdtr., f. ca. 1677.B. Didrik Nielsen, f. ca. 1800. Gårdbruker. Gift med Ingeborg Ellefsdtr., f. ca. 1800.C. Ellef Andreas Didriksen, f. 1836. Matros. Gift med Berthe Marie Olsdtr. Alve, f. 1828.E. Didrik Olaves Ellefsen, f. 1862. Arbeider/tømmermann. Gift 1886 med Johanne Gundine Johnsdtr. Bjelland, f. 1863.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sjekket hva som står om Didrik Olaves Ellefsens slekt i Gunnar Moldens gårds- og slektshistorie for Tromøy (østre del), TROMØYFOLK GJENNOM TIDENE, 1999.Der kommer det tydelig fram at Didrik Olaves tilhørte en maritim tradisjon, noe som passer godt inn i det øvrige slektsbildet. Faren, Ellef Andreas Dideriksen, var matros (i ft. 1875 'på vei til Amerika'). Farfaren, Diderich Nielsen Omdal, er omtalt både som gårdbruker, matros, båtfører og skipper. Oldefaren, Niels Jacobsen Skalle (f. 1762 på Skalle i Vestre Moland), var skute-eier og skipper - i tillegg til å være gjestgiver på Omdalsøyra. Han eide bl.a. malmskuta 'Haabet' på 7 cl. og var medeier i flere andre skuter. Malmfarten var antakelig knyttet til Neskil-gruvene, som leverte malm til flere av jernverkene på sørøst-landet. Desuten drev han skutefart på Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.