Gå til innhold
Arkivverket

[#53334] John G Johnson


Gjest Elling Drange
 Del

Recommended Posts

Gjest Elling Drange

Søker etter John G. Johnsons fødested i Norge. John G. Johnson er i følge amerikanske kilder født i Norge. 16.desember 1839 er oppgitt som fødselsdato i en gammel bibel , men ingen stedsangivelse eller foreldres navn. I følge obituaries kom Johnson til Evansville, Minnesota i 1865. Senere reiste han til Fergus Falls hvor han blant annet opprettet et hotell kalt 'Minnesota house' derfor ble han kalt Minnesota Johnson. Han døde i Fergus Falls 2. desember 1902. Jeg har ikke funnet ham i emigrantlister.Hans kone Sigri ' Sarah' Johnson født Torgersen var født 6. januar 1843 i Valle, Setesdal Aust- Agder. Men jeg klarer altså ikke å finne hvor John G kom fra. Er det noen som har hørt om denne mannen, eller kan finne hans fødsel i Norge.Mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På landsomfattende sök 1865 finner jeg 14 kandidater, men ingen med en G i mellomnavnet.Grue i Hedmark: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60423&gardpostnr=768&personpostnr=3875&merk=3875#ovre>LenkeLom i Oppland: LenkeBorre i Vestfold: LenkeFjære i Aust Agder: LenkeBergen (kan vel elimineres med en gang): LenkeVolda i M&R: LenkeVerdal i N-Tröndelag: LenkeFlakstad i Nordland: LenkeBö i Nordland: Lenke4 i Troms: Trondenes: LenkeIbestad: LenkeKarlsöy (men han heter Ole Johan): LenkeNordvaranger i Finmark: LenkeSkjervöy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei no tullar du fælt Kjellaug ;-)))LenkeEg kan ikkje finna at krk.boka der er scanna enno, då kunne me sett om f.datoen var rett.I FT1900 står det at han innvandra 1877, men i FT1880 er eldste sonen 12 år, og f.i MN, så han har nok kome før 1877.Venleg helsing Mariann.

bilete3626.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elling Drange

Takk for innspill. Man må jo hele tiden tenke på at John G. Johnson var det amerikanske navnet. Han kunne jo forsåvidt hete noe annet i Norge. Det er vel flere norske navn som kunne bli til John i USA. Jeg har også tenkt meg at G`en kunne være første bokstav i farens navn altså patronym. Men jeg vet ikke. Kanskje barnas navn kan gi noen ledetråder. Slik var de skrevet i bibelen: Eldste sønn het Theodor Gustav, så kom Bertine Lovise, Geoline Søvrine, Johan Olai, Louis Oscar, Sella Mary, William Edward og Nellie Dora.Mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Elling Drange

Jeg er fremdeles interessert i opphavet til denne mannen. John G. Johnson født 16. desember 1839 i Norge, men hvor i Norge ?Mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sæter

Hei Elling!Jeg hadde en lignende problemstilling for noen år siden. Den gang handlet det om en som het Gullik Johnson. Svaret jeg lette etter fant jeg i emigrasjonsprotokollene som ligger ute på digitalarkivet. Hvis du ikke alt har gjort det, kan det kanskje være nyttig å prøve der?Jeg tror ellers på din teori om at han hadde et annet navn i Norge, og at G'en er første bokstav i farens navn. Altså het faren G. Johnson, for å dra det litt lengre.Lykke til videreMvh Olav S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elling Drange

Takk for innspill.De fleste av emigrasjonsprotokollene begynnner etter 1865. John G. Johnson reiste antakelig omkring 1865. Kanskje noen har ideer til andre søkemuligheter ?Mvh Elling Drange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.