Gå til innhold
Arkivverket

[#53336] Rana - Paret Anders Nilsen/Kirsten Nilsdatter


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Anders er født ca. 1760 og kan ha forbindelse til Rufsvold, jfr Edvardsen skifte 1813. Kirsten er født litt før 1760 og kan være fra Granheien, jfr Edvardsen skifte 1801.Anders og Kirsten kommer til Meløy ca. 1800. I FT-1801 omtales han som inderst og fisker på Halsa, men blir senere omtalt som løsgjenger - og flytter stadig. De hadde med seg 2 små barn, Rebecca og Nils. I Meløy fikk de tre til - alle ble sendt ut på bygden til oppfostring.Er det noen der ute som kjenner familien - når og hvor ble de født, når viet, og hvor og når ble de to barnene født som de hadde med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Kan det være disse? - Anders Nisen, 1761, oppr. fra ytteren. - Bruker en tid på Bjørnåga br. 2, senere på Bjørnforsmoen hvor han var rydn.mann fra 1789. - Han var g.m.Kirstine Nisdr., fra Skuggheia, f. 1759. - De hadde barna a) Nils, f. 91, d. liten. -- b) Beret, f. 1793. --c) Nils, f. 94, og Rebekka f. 97. - de var her til 97 og fl. så til Sneland i Meløy. -- Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Korreksjon. - Anders Johansen Ytteren br. 11., g. 1. 1722 m. Kari Persdr. - De hadde bl.a. sønnen Nils, f. 1735 som bos. seg på Bjørnå br. 2. - Han var g.m. Rebekka Gabrielsdr., f. 1739, fra Ytteren br. 13. - far til Rebekka er Gabriel Nilsen, oppr. fra Fjelddal i Hemnes, br. på br. 13 på Ytteren. - Nils var br. på Bjørnå fra 1759. Hna døde 1767. - Rebebka var g. 2. ggr. til. -- Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk, Alv. Det er riktig familie. Jeg kan ikke se at Berit, f. 1793, er blitt med til Meløy - døde hun også liten? Vet du når Anders og Kirsten ble viet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nei, det står ingenting annet i Garsdshist. om Berit, enn at hun var f. 17.01.93. -- Nils f. 23.02.94. -- Foreldrene g. 1789. -- Vedr. konen, Kirstine, så var hun dr. av Nils Amundsen, Skugghei, f. 1726 og g.1.m. Marit Gabrielsdr., fra Ytteren br. 13. (Altså søster av Rebekka som blev g. på Bjørnå, som var mor til Anders Nilsen på Bjørnforsmoen.)-- Kirstine hadde også en søster Marit, f. 1757, som var fl. til Sneland i Meløy. -- Foreldre til Nils Amundsen Skugghei, er Amund Nilsen Skugghei, g. 1723 m. Berte Davesdr. - Amund var medeier i Granhei-saga. -- Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har iallefall funnet barna til Anders Nilsen og Kirstine Nilsdatter her som døpt:1)Nils døpt 4.søndag etter trinit.1791 i Moe kirke.2)Berit Maria født 17.01.1793, og døpt 2.søndag etter Hellig 3-Kongersdag 1793.3)Nils født 23.02.1794, og døpt Maria Bebuelsesdag 1794. Kirke står ikke.4)Rebecha døpt 1.p.trinit.1797.Fant ikke Anders og Kirsten som gift i 1790-før dåpen av Nils i 1791, men skal se på årene før 1790 i en annen kirkebok. Skriver her igjen hvis jeg finner noe mer. Ja det er flott at Johan Solbakk har skrevet av kirkebøker for Moe og Hemnes som man kan dra nytte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Anders Nilsen og Kirsten Nilsdatter bodde begge i Lillegranheia da de ble trolovet 3.søndag etter påske 1789, og forloverne var Peder Jansen og Even Andersen Ytteren. Gift ble de løverdagen den 11.06.1789, og han var da ungkarl og hun P(sikkert pige). Skal se om det er mer jeg kan komme med i løpet av helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har fått kirkebøkene tilsendt privat. Jeg skulle gjerne ha videreformidlet, men jeg har ikke datakunnskaper til å kunne sende noe slikt. Tror ikke det går å sende på vanlig mail. Hvis du sender meg en privat mail, så kan du få mailadressen til han som sendte det til meg. Jeg vil ikke legge ut andres andres e-postadresse på internett. Min e-postadresse:anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har en Rebekka Gabrielsdatter, f. 1739 på Ytteren, gift med Hågen Olsen fra Plurheia i 1768. Min Rebekka døde i Bjørnåga i 1812. Er det samme damen det er snakk om? Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Ja det er samme damen. Rebekka Gabrielsdatter var gift 3 ganger.1 gang i St.Hans 1759 i Mo med Niels Andersen mannen d.1766 Bjørnaaen 30 år gammel.2 gang med i Mo 1768 med Haagen Olsen Biørnaaga. mannen d.1793 Biørnaaen 52 år gammel.3 gang i Mo kirke 1794 med Johannes Johannesen, hun og 3.mannen levde på samme sted ved FT 1801 .mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.