Gå til innhold
Arkivverket

[#53338] Maria Sivertsdatter (Nesset, Kvernes, Stangvik, Hitra)


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

HeiDenne har jeg jobbet med lenge og sliter med å komme videre. I påvente av de siste skannede kirkebøkene for Stangvik lurte jeg på om noen hadde anledning til å slå opp i bygdeboka for å se om det står noe om Maria og hennes familie.Den tilknytning jeg vet at Maria har til Stangvik er at hun kom derfra til Kvernes i 1829. Hun fikk en sønn i 1830 og giftet seg i 1843 med Hans Jonsen Kloppen fra Lesja. De flytter til Stangvik 29 aug 1845 og etter hva jeg vet bosetter seg på Todalshaug.Marias sønn Hans blir konfirmert i Halsa i 1846 og bor på Skaalvik til han våren 1849 flytter til Hitra. Hans mor og stefar er losjerende hos ham på Hitra i 1865.Maria oppgis å være født på Nesset ca 1809 og hennes far er Sivers Olsen Rød, Nesset.Er disse menneskene nevnt under Todalshaug i Stangvik rundt denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei,Har sjekket i Hyldbakks 'Heimar og ætter i Stangvik' bind 2 og i Leif Halses bygdebok 'Todalen', men finner ingenting hverken på Todalshaugen eller plassene under garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Averøy Bygdebok, b. IV, s. 422: Verksarbeidere på Dyrset: Hans Jonsen Kloppen, f. 1819 i Folldal, gift 1843 med Maria Sivertsdatter Røe fra Rød i Nesset, 34 år gammel. Maria tjente på Søbstad, og hadde en sønn med Hans Bendiksen fra Kristiansund, Hans Hansen, f. 28/10. 1830. Disse tre flytta til Stangvik 1845. (Det var da slutt på gruvedrifta på Dyrset)-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for at du tok deg tid til å sjekke boka for Stangvik Erling.Takk for opplysningene fra Averøy boka også Endre. Det ser ut til at forfatteren ikke har gått grundig nok til verks med Hans Johnsen Kloppen. Etter mine notater er han født 25 aug 1817 på Kloppen under Tofte på Dovre og døpt 14 sept 1817 i Dovre kirke.Synd at jeg ikke klarer å finne ut av Maria verken før hun kom til Kvernes eller etter at hun dro derfra igjen. Dvs ikke før i 1865 da hun er på Hitra hos sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Charlotte! Du bør se på innlegg nr. 53289 og 53241. Der har vi samme problem med Ole Sivertsen fra Stangvik som du nå har med Maria Sivertsdatter fra Stangvik. Kan de være søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Til innlegg 4: Sorry! I kirkeboka for Kvernes står det oppført Lesja som fødested. Storparten av gruvearbeiderene kom fra Folldal, der smeltehytta var brent ned noen år tidligere. Folldal lå da under Lesja prestegjeld, det er nok blitt et feil resonnement her. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.