Gå til innhold
Arkivverket

[#53342] Hvor ble det av denne fam.etter Morten Ottersen fra Åmot ?


Gjest Britt Ringstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Ringstad

Morten Ottersen kom fra Skavhaugen i Elverum F.30.3.1811. Gift 30.11 1841 m.Anne Marthea Olsdtr.attest Aamot. Morten flyttet til Åmot. De barna jeg finner er Berthe F.22.11.1841 Serine F.6.1.1848 Othea F.5.9.1852 Hun er min Oldemor. Marthea F.10.6.1854 Petra F.10.1.1857 Otter F.20.5.1859. De eneste av disse barne jeg vet hvor ble av er min oldemor Othea som flyttet til Elverum og giftet seg der. Anne Marthea er trolig død før 1865 for jeg kan ikke finne henne i denne telling. Morten er i denne telling og står som enkemann. Så noen av barna ble tydelig morløse tidlig.Hvor tok da disse barna veien ?? Er takknemelig for svar. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

I folketellingen for 1865 ser det ut som et par av barna er 'satt bort': Otter Mortensen Lægdsbarn, gården navns er Bersveen. Petra (evt. Petronille) er lægdsbarn i Nysveen øvre.Berthe Regine Mortensdatter er i 1901 gift med Peder Olsen Hovind og de er bosatt i Elverum (Høgden)Jeg har også funnet Mortens foreldre hvis du er int. i flere opplysninger om dem.Anne Marthea's dødsfall har jeg lett etter men kan ikke finne noe. Prestens opplysninger i kirkeboken er meget mangelfulle og det nærmeste jeg finner er en Marthe Olsd. som døde i 1860.Mortens eldre bror Otter bosatte seg også i Åmot, han kjøpte gården Mørstad. Familien hadde denne gården helt til 1926.Jeg har bygdebøkene for Åmot og kan lete der etter flere opplysninger. Jeg reiser til Italia om noen få timer, men kan lete videre så snart jeg er tilbake.Vennlig hilsen Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei Else ! Tusen tusen takk for hjelp. Er forsatt takknemmelig for mer hjelp når det gjeder hvor det har blitt av denn familien min. Hvor finner du at Marthe er død i 1860 ?Ønsker deg en riktig GOD tur til ItaliaMvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deg Anne !Tusen tusen takk for hjelp. Jeg hadde kun at Berte og Peder bodde på Høgden i Hernes i 1900. Er takknemmelig for all hjelp. Ønsker deg så riktig god helg.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J. Engmo

Hei. (Helga blir brukt foran pc-en,he,he) Tror jeg har funnet nårtid Anne Marthea døde (sjekk nesten helt nede på siden) :[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8899&idx_id=8899&uid=ny&idx_side=-145>Lenke Så dåpen til siste barnet,Otter, at de bodde på en plass som het 'Mørstadeje?',og tror det er Mørstad som står bak Anne M. sitt navn. :) Legger inn lenke på dåpen til Otter med det samme så kan du sammenligne uten å må bla opp i kirkebøkene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deg Anne !Tusen takk for kjempeflott jobb. Godt å ha så flinke ettersøkere som deg !Det er synd at 'disse' prestene skrev så utydelig. Det står noe forann Anne Marthea som jeg ikke forstår. Alt tyder på at Morten hadde mye kontakt med sin bror Otter på Mørstad.Så det er nesten rart at ingen av barne ble der etter morens død. Det kan jo være at noen reiste ut. Har prøvd og lett her i nærområdet, men kan ikke finne fler enn Othea og Berthe.Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen . Har nå funnet Serine, men i 1865 Kaller hun seg Sirine og bor i Åmot på en plass som heter Neby. Jeg regener med og håper at dette er riktig person.Er det noe der ut som vet noe mer om disse barna ? Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei! Nå er jeg tilbake fra Italia. I kirkeboken for Åmot 1844 finner jeg at Morten og Anne Marthea fikk en datter Oline, født 05.09.1844, konf. 1861.Familien bodde på Berger når Oline ble konf. i 1861 og det er derfor nærliggende og tro at den Otter som bodde i Bergersveen i FT 1865 er sønn av Morten og Anne Marthea.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deg Else !Håper du hadde en fin til tur i Italia. Koselig og komme seg til andre steder en gang iblant.Tusen takk !! Dette var nytt for meg. Synes nok at det var langt melleom de to første Barna som var funnet, Berthe F.1841 og Serine i 1848.Det er nok heller ikke umulig at det finnes flere søsken i denne barneflokken.Lurer også veldig på hva Anne Marthea døde av, hun var jo ikke mer enn 42 årnår hun døde. Mvh Britt Har prøvd og lett mange steder hvor den barneflokken tok sin vei, men det ser vanskelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei igjen.Det er nok ingen flere barn. Jeg har navneregister over alle døpte i Åmot fra 1842 til 1873. Da må disse evt. være født før 01.01.1842. Hvis du vil kan jeg scanne inn sidene i bygdeboka som omhandler Mørstad og Otter Ottersens familie, men da må du evt. sende meg en mail-adr. Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei på deg !Tusen takk for din hjelpsomhet Else !Jeg takker ja til det. Min meil adr.britt@ringstad-caravan.no.Maser litt til : Har du noe om hvor denne barneflokken tok veien ? Det er rart om ikke noen ble igjen i Åmot.Ønsker deg så en riktig god helg. Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.