Gå til innhold
Arkivverket

[#53345] John Gregersen, Halsa i Meløy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heiPå Halsa i Meløy er det i 1750 og i 1763 en John Gregersen som jeg lurer på om er samme person.på nr 713-716Berit Hansdtr skifte 1750 John Gregersen ektefelle John Christophersen hennes sønn (er det han som senere er skifte etter på Soura?) Ingeborg Christophersdtr g. m. Anders Melchersen GlommenJohn Christophersen på Saura er gift med Margrethe Andersdtr (hun g. 2. m. Christopher Jakobsen) John på nr 720 er gift med Berit Gabrielsdtr Har to aleternativ for hans foreldreGregus Einarsen Wassdal og Gregus Gundersen d. på SkålsvikEr det noen som har noe om John Gregusen/Gregersen?Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisiden det tilsynelatende ike er noen som har vært borti de her familiene, legger jeg inn en 4 gen utgave av det foreløbige oppsettet.1. Generasjon1. Gregus Einarsen, d. 1739 i Vassdal, Meløy, NO, skifte 1739 i Vassdal, Meløy, NO. (2) Han giftet seg med Ingeborg Johnsdtr, d. i Vassdal, Meløy, NO.Barn med ukjent:i. Hans Gregersen, f. i Vassdal, Meløy, NO.ii. Stephen Gregersen, d. 1775 i Dalen, Meløy, NO, skifte 1775 i Dalen, Meløy, NO. Han dør ugift og hans bror Einar og søsteren Annes barn er arvinger.Barn med Ingeborg Johnsdtr:2. iii. Einar Gregersen.iv. Synnøve Gregusdtr.v. Marit Gregusen.3. vi. Anne Gregusdtr.4. vii. John Gregursen. 2. Generasjon2. Einar Gregersen, d. 1777 i Bø, Rødøy, skifte 1777 i Bø, Rødøy. Gift 1774 i Rødøy Kirke, med Karen Danielsdtr, f. 1756 i Sundøya, Rødøy, d. i Bø, Rødøy.Barn:5. i. Riborg Kristina Einarsdtr f. 1769.3. Anne Gregusdtr, f. i Vassdal, Meløy, NO, d. i Tjong, Rødøy. Hun giftet seg med Nils Eriksen, d. i Tjong, Rødøy.Barn:i. Datter Nilsdtr.4. John Gregursen, f. i Vassdal, Meløy, NO, d. 1763 i Halsa, Meløy, NO, skifte 1763 i Halsa, Meløy, NO. (1) Han giftet seg med Berit Hansdtr. (2) Han giftet seg med Berit Gabrielsdtr, f. i Kunna, Meløy, NO, (datter av Gabriel Jensen og Margrethe Jakobsdtr) d. 1791 i Halsa, Meløy, NO, skifte 6 aug 1791 i Halsa, Meløy, NO.Barn med Berit Gabrielsdtr:6. i. Nils Johnsen f. 1753.ii. Gregus Johnsen, d. i Haugvik Nord, Meløy, NO. Bruger jord og driver fiskeri. Han giftet seg med Kirsten Nilsdtr, f. 1724 i Sandå, Meløy, NO, (datter av Nils Ellingsen og Else Melchersdtr) d. 1801 i Haugvik Nord, Meløy, NO, skifte 1801 i Haugvik Nord, Meløy, NO.7. iii. Kirsten Johnsdtr f. 1756.iv. Margrethe Johnsdtr.v. Berit Johnsdtr, f. 1762 i Halsa, Meløy, NO. 3. Generasjon5. Riborg Kristina Einarsdtr, f. 1769 i Bø, Rødøy, d. i Kvitnesvik, Rødøy. Hun giftet seg med Elias Olsen, f. 1760, d. 1824 i Kvitnesvik, Rødøy, skifte 1824 i Kvitnesvik, Rødøy.Barn:i. Erik Eliasen, f. 1796 i Kvitnesvik, Rødøy.ii. Einar Eliasen, f. 1798 i Kvitnesvik, Rødøy.iii. Martha Maria Eliasdtr, f. 1800 i Kvitnesvik, Rødøy.iv. Anne Eliasdtr, f. 1807 i Kvitnesvik, Rødøy.8. v. Maren Eliasdtr f. 1810.vi. Arnt Eliasen, f. 1815 i Kvitnesvik, Rødøy.6. Nils Johnsen, f. 1753, d. 1811 i Selstad, Meløy, NO, gravlagt 28 apr 1811 i Meløy, Helgeland, skifte 1811 i Selstad, Meløy, NO. (1) Han giftet seg med Karen Olsdtr, f. ca 1749 i Halsa, Meløy, NO, (datter av Ole Josefsen og Kirsti Jensdtr) d. 1783 i Selstad, Meløy, NO, skifte 1783 i Selstad, Meløy, NO. (2) Gift 9 nov 1783 i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Inger Marie Jakobsdtr, f. 1763 i Engevik, Meløy, NO, (datter av Jakob Nilsen og Else Christophersdtr) d. 1828 i Selstad, Meløy, NO, skifte 1828 i Selstad, Meløy, NO.Barn med Inger Marie Jakobsdtr:i. John Nilsen, f. 1784 i Selstad, Meløy, NO, døpt 12 des 1784 i Meløy Kirke, Meløy, NO.9. ii. Melcher Christian Nilsen f. 1793.iii. Jakob Nilsen, f. 1796 i Selstad, Meløy, NO.iv. Else Birgitte Nilsdtr, f. 1806 i Selstad, Meløy, NO.v. Anne Nilsdtr, f. 1810 i Selstad, Meløy, NO.7. Kirsten Johnsdtr, f. 1756, d. 1827 i Åmnes, Meløy, NO, skifte 1827 i Åmnes, Meløy, NO. Hun giftet seg med Morits Pedersen, f. 1751 i Åmnes, Meløy, NO, (sønn av Peder Moritsen og Berit Nilsdtr) d. 30 jul 1833 i Åmnes, Meløy, NO, skifte 1833 i Åmnes, Meløy, NO.Barn:10. i. Berit Catharina (Johanna) Moritsdtr f. 1783.ii. Peder Moritsen, f. 1786 i Åmnes, Meløy, NO, d. 16 jul 1867 i Åmnes, Meløy, NO, skifte 1870 i Åmnes, Meløy, NO. de hadde ikke barn. Han giftet seg med Anne Andersdtr, f. 1792 i Stor-Alteren, Rana, (datter av Anders Andersson og Anna Christophersdtr) d. 1870 i Åmnes, Meløy, NO, skifte 1870 i Åmnes, Meløy, NO. Anne: hun var på Nippelberget i 1805, var der trolig allerede i 1801 siden hun ikke er nevnt på Stor-Altern.11. iii. Johan Gabriel Moritsen f. 1787.iv. Jakob Moritsen, f. 1793 i Åmnes, Meløy, NO.v. Anne Martha Moritsdtr, f. 1797 i Åmnes, Meløy, NO, d. i Selstad, Meløy, NO. Hun giftet seg med Peder Olsen, d. i Selstad, Meløy, NO.12. vi. Karen Andrea Moritsdtr f. 1800. 4. Generasjon8. Maren Eliasdtr, f. 1810 i Nordfjordnes, Rødøy. Hun giftet seg med Nils Johansen, f. 1804 i Rødøy, Helgeland, d. 1867 i Nordfjordnes, Rødøy, skifte 1867 i Nordfjordnes, Rødøy.Barn:i. Johan Nilsen, f. 1828 i Nordfjordnes, Rødøy, d. i Nordfjordnes, Rødøy. Han giftet seg med Anne Birgitte Pedersdtr, f. 1819 i Våga, Rødøy, (datter av Petter Russ Larsen og Berit Kirstina Andersdtr) d. i Nordfjordnes, Rødøy.9. Melcher Christian Nilsen, f. 1793 i Selstad, Meløy, NO, døpt 17 mar 1793 i Meløy Kirke, Meløy, NO, d. før 1828 i Selstad, Meløy, NO. Gift 16 jul 1815 i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Ingeborg Christiansdtr, f. 1792, d. i Selstad, Meløy, NO.Barn:i. Karen Kristine Melchersdtr, f. 1815. Hun giftet seg med Nils M Hansen, f. 23 mar 1821 i Holandsfjord, Meløy, NO, (sønn av Hans Jensen og Martha Johanna Nilsdtr).10. Berit Catharina (Johanna) Moritsdtr, f. 1783 i Åmnes, Meløy, NO, d. 22 okt 1836 i Herstad, Meløy, NO. sønnen Ole døde før henne, ikke nevnt på hennes skifte. (1) Gift 1810 i Rødøy Kirke, med Hans Tollefsen, f. 1785 i Herstad, Meløy, NO, (sønn av Tollef Kristensen og Randine Hansdtr) d. 1813 i Herstad, Meløy, NO, skifte 1814 i Herstad, Meløy, NO. (2) Gift 1814 i Rødøy Kirke, med Christian Arntsen, d. i Herstad, Meløy, NO.Barn med Hans Tollefsen:i. Ole Christian Hansen, f. 1813 i Herstad, Meløy, NO, d. før 1837.Barn med Christian Arntsen:ii. Hanne Thomine Christiansen, f. 1814 i Herstad, Meløy, NO.iii. Morits Christiansen, f. 1819 i Herstad, Meløy, NO.iv. Lisbeth Christiansdtr, f. 1821 i Herstad, Meløy, NO.v. Anders Christiansen, f. 1824 i Herstad, Meløy, NO.vi. Morits Kristensen, f. i Åmnes, Meløy, NO, d. 1875 i Åmnes, Meløy, NO, skifte 1875 i Åmnes, Meløy, NO. Han giftet seg med Hanna Andreasdtr, d. i Åmnes, Meløy, NO.11. Johan Gabriel Moritsen, f. 1787 i Åmnes, Meløy, NO, d. 29 jan 1875 i Kildal, Meløy, NO, skifte 1875 i Kildal, Meløy, NO. Han giftet seg med Ellen Elisabeth Nilsdtr Bye, f. 1796 i Spildra Øvre, Meløy, NO, (datter av Nils Jakobsen Bye og Anna Hansdtr) d. 22 jan 1875 i Kildal, Meløy, NO, skifte 1875 i Kildal, Meløy, NO.Barn:i. Morten Hagen Johansen, f. ca 1828 i Kildal, Meløy, NO, d. 1859 i Kildal, Meløy, NO, skifte 1861 i Kildal, Meløy, NO. Han giftet seg med Jacobia Josefine Hagen, f. 1830 i Meløya, Meløy, NO, (datter av Daniel Josefsen Hagen og Alette Helene Gording Jakobsdtr) d. 1862 i Kildal, Meløy, NO, skifte 1862 i Kildal, Meløy, NO.ii. Anne Johanne Johansdtr, f. i Kildal, Meløy, NO. Hun giftet seg med Lars Nilsen, d. i Enga, Meløy, NO.iii. Kirsten Johansdtr, f. 1828 i Kildal, Meløy, NO, d. etter 1900 i Åmnes, Meløy, NO. Hun giftet seg med Hans Andreas Gabrielsen, f. 1823 i Åmnes, Meløy, NO, (sønn av Adriana Andersdtr) d. etter 1900 i Åmnes, Meløy, NO.iv. Karen Jacobia Johansdtr, f. 1831 i Kildal, Meløy, NO, d. 1875 i Osa, Meløy, NO, skifte 1875 i Osa, Meløy, NO. Gift i Meløy Kirke, Meløy, NO, med Lorents Jakobsen, f. 1822 i Osa, Meløy, NO, (sønn av Jakob Andersen og Andrea Olsdtr) d. 29 feb 1892 i Osa, Meløy, NO, skifte 1892 i Osa, Meløy, NO. Lorents: han hadde i tjeneste i 1865: Kristen Olsen f. 1849 på Osa. Ane Sørnsdtr ug Tjenestepige 1835 Rødø, Regina Pedersdtr ug Tjenestepige 1848 Rødø, Andrea Olsdtr e Føderaadsenke 1790 Rødø.v. Berit Elisabeth Johansen, f. 1833 i Kildal, Meløy, NO, d. i Halsosen, Meløy, NO. hun var i slekt med sin mann. (1) Hun giftet seg med Michael Angell, f. 1824 i Kildal, Meløy, NO, (sønn av Hans Christian Angell og Christine Dorthea Thomesen) d. 19 des 1892 i Halsosen, Meløy, NO. (2) Hun giftet seg med Lorents Jakobsen, f. 1822 i Osa, Meløy, NO, (sønn av Jakob Andersen og Andrea Olsdtr) d. 29 feb 1892 i Osa, Meløy, NO, skifte 1892 i Osa, Meløy, NO. Lorents: han hadde i tjeneste i 1865: Kristen Olsen f. 1849 på Osa. Ane Sørnsdtr ug Tjenestepige 1835 Rødø, Regina Pedersdtr ug Tjenestepige 1848 Rødø, Andrea Olsdtr e Føderaadsenke 1790 Rødø.vi. Nicoline Bye Johansen, f. 16 jun 1835 i Kildal, Meløy, NO, d. i Halsosen, Meløy, NO. Hun giftet seg med Kristen Mechlenborg, f. 1807 i Hestmona, Lurøy, NO, (sønn av Lars Hansen Mechlenborg og Elsebe Marie Pedersdtr Schjelderup) d. 1895 i Halsosen, Meløy, NO.12. Karen Andrea Moritsdtr, f. 1800 i Åmnes, Meløy, NO, d. 15 sep 1876 i Meløysund, Meløy, NO. Hun giftet seg med Per Andersen, f. 1798, d. 20 jan 1842 i Meløysund, Meløy, NO.Barn:i. Anne Pedersdtr, f. 17 jul 1836 i Arhaug, Meløy, NO, d. 24 jul 1912 i USA. Hun giftet seg med Benjamin Mathias Eriksen, f. 23 aug 1838 i Botteløren, Meløy, NO, (sønn av Erik Jensen og Randine Kierstina Tollefsdtr) d. 26 nov 1920.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

I Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy og Træna 1686/1780 ved Svein Edvardsener det nevnt et skifte fra Skaalsvik i Meløy i 1731 etter Kirsti Aanensdatter. Hennes ektefelle er Gregus Gundersen. deres barn er: Gunder Gregusen 32 år. Joen Gregusen 26 år. Hans Gregusen 21 år. Einer Gregusen 18 år. Eli Gregusdatter 30 år. Ingeborg Gregusdatter 28 år. Ane Gregusdatter 20 år.mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Du sliter nok med en geografisk feilplassering: Det er nok Vasdal i Rødøy kildene henviser til, ikke Vasdal i Meløy!Jon på Halsa kan ikke være den samme Jon som det henvises til i skiftet i 1739. Jon fikk bygselbrev på 1/2 våg i Halsa allerede i 1729 og nevnes stadig i kildene i eftertid. Jon fra skiftet i 1739 var da umyndig. 1729 er det året Berit Hansdatter blir enke på Halsa, og Jon overtar bygselen. Sannsynligvis er Jon som giftet seg med enken på Halsa, den Jon som er 26 år gammel ved skiftet i 1731 efter sin far Gregus Gundersen i Skålsvik i Meløy. Som sagt: Jeg tror du blander litt, men spørsmålet er godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Korreksjon: Skifet i 1731 var selvsagt efter lappekvinnen Kirsti Aanensdatter som var gift med Gregus Gundersen. Lunchpausen var for kort til å gjøre dette skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heisom du påpeker så må man ha opplysninger fra andre kilder i tilleg til skiftene hvis en skal få rett person plasert her.Har ikke helt oversikt over plaseringen av gårder i Meløy, Rødøøy så det kan jo bli litt feilplasering. Familie i Vassdal er i slekt med familiene i Sørvik i Bodin (Nær Valnesvatnet) (mine Aner er derfra)Ellers er det 4 skifter i fra 1767-1777 som er fra Vassdal som er plasert i Meløy. nr. 2339-2350 i Svein Edvardsens samling.Så til slektenDette betyr at det i mitt oppsett er en del feil,har noen oversikt over hva som er rett.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar fått rettet opp her så nå har jeg altså to av Gregus Gundersens sønner som mine aner. Men er det noen som har noe on Greger/Gregus Gundersens far? eller Kirstis foreldre?eller noe om etterkommere av de andre barna til Gregus og KirstiSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld Jon Gregussen på Halsa, så var han født i Skålsvika i følgje innrulleringsmanntalet 1755. Det inneber at han er son til Gregus Gundersen, ikkje Gregus som det vart skifta etter i Vassdal i 1739.Eg trur nok at Vassdal her viser til Vassdal i Meløy, ikkje Rødøy slik Terje Pedersen hevdar (4). Han grunngjev ikkje påstanden sin, men det er verdt å merke at Svein Edvardsen har plassert skiftestaden til Gregus Einarsen i Rødøy. Det trur eg er feil. Grunnen er følgjande: I 1755 er Einar, son til Gregus Einarsen, dreng i Haugvika i Meløy. Det er oppgitt at han er født 'her i gieldet paa Vasdalen'. På denne tida er ikkje Vassdal i Rødøy ein matrikkelgard, men vel ein plass under Nord-Værnes (sjå innrulleringsmanntalet 1769). Det finst ingen referanse i det heile til Vassdal i Rødøy i innrulleringsmanntalet for Rødøy 1755.Når det gjeld barna til Gregus Gundersen og Kirsti, så var Gunder (død 1767, ikkje skifte) gift med Ingeborg Thomasdtr og etterlet seg ikkje livsarvingar så vidt eg skjøner. Anne var gift med Nils Bårdsen på Øvre Spildra. Ho døydde truleg alt omlag 1745 (ikkje skifte). Dottera døydde som barn. Einar Gregussen (skifte 1768) var gift med Ingeborg Andersdtr frå Messøya. Dei hadde mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan legge til at den Ingeborg Thomasen som nevnes her er søster til Kristen Thomasen og Dorthe som var gift med Christopher Brynildsen og senere med Baruch Nilsen.Ingeborg er og min ane sammen med sin første mann Nils Olsen. skifte 31/5-1747 i Korsvik eter Nils Olsen. Opplysninger fra Engesvikslekten.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Olav (8): Jeg skal ikke her lage noen stor diskusjon om hvorvidt det menes Vasdal i Rødøy eller Vasdal i Meløy, kildene er uansett få. Dengang jeg gjennemgikk skiftene, og jeg var i tvil om den geografiske plassering av skiftestedet, var opplysningene om hvem som hadde foretatt registreringen av boet ofte avgjørende for plassering av skiftested. Desverre har jeg ikke notert hvem som foretok registreringen i dette tilfelle, men har noen tilgang til mikrofilmene vil svaret ligge der. Skiftet står i Skifteprotokoll for Helgeland, bok 12, side 231 b, mikrofilm HF 1920 - 22. oktober 1739.Fra tingboken har jeg kun registrert en Gregus Einersen tre ganger: 1) I 1717: Bor på Våga og er innstevnet av J T. Juel for gjeld. 2) I 1718 da en Gregus Einersen, uten oppgitt bosted, er vardevakt på Rødøya - altså ikke på Bolga eller Fore som ville vært naturlig hvis han bodde i Vasdal i Meløy. 3) Oversikten over husmenn i 1719, Gregus er da fraflyttet husene på Våga som nå står ubebodd. Registret viser kun de husmenn som bodde i egne hus.Vasdal i Rødøy var korrekt nok en husmannsplass: I følge fortegnelsen over endringer i husmannsregistret kom det en ny husmann dit som betalte skatt i 1740, Peder Albrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivil først takke for alle innspill, noe som førte til konklusjoner at John Gregusen er fra Skålsvik og bosatt på Halsa.Etter de opplysningene jeg har fått er Gregus Einarsen falt ut av min anerekke.Gregus Gundersen finnes ikke skifte etter og hvem hans far er har jeg heller ikke funnet. Har forstått det slik at han er samisk og kanskje ikke har bofaste foreldre, men det finnes kanskje noe om hans foreldre et sted. Han skal være f. ca 1664 og er kanskje et sted i 1666 mantallet. Er det noen som har noe om han?en liten pussighet kommer jeg tilbake til i ett annet spørsmålSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.