Gå til innhold
Arkivverket

[#53354] Hvem er foreldre til Ellef Ellendsen Wold f 1775-1855 på Røros ?


Gjest Rolf Magne Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

lurer på hvem som er foreldre til Ellef Ellendsen Wold 1775-1855 gm Karen Pedersdatter Aune (fra Tydalen) Han hadde disse søsken 2.Marit Ellendsdatter ( 1778 g 1803 med Hans Pedersen Skancke 1748-1824 3.Anne Sophie Ellendsdatter 1783-1855 g Clement Clementsen 4.Ragnhild Ellendsdatter 1772-1846 gm Peder Pedersen KjeldsbergDette står på side 246 bind 5 i Rørosboka Lurer på hvem Disse er: Ellend Ellefsen (56 år )1745-1830 gift med Lisbet Rasmusdatter 53 år i flg folketelling 1801Er dette foreldrene til Ellef Ellendsen ? Hvem er så foreldre til ham og kona ?RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS har noen lagt ut Ragnhild med foreldre, Ellend Ellefsen og Lisbeth Rasmusdtr: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=500223915834&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeDet kan jo være en pekepinn.Her er ihvertfall dette ekteparet i ft 1801 med de tre barna du har oppgidt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Så langt er det greit. Lurer da på om denne Ellend har noe forbindelse med Ellend Ellendsen Wold født i 1698 på Vintervollen Gnr 62/7-10-12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Vil vise til dit innlegg nr 6 denne Ellend her var født i 1745 så jeg vil si at han er far til Ellef født i 1775-1855 Marit født i 1778 Anne født i 1783 Raghild født i 1772.Det vil da si at Ellef Clementsen Vigen var gift med Marit Ellendsdatter Wold (1710-1777)paret gift i 1740 Marit her var vel egentlig av Belgmager slekt da Da heter jo hun egenlig ikke Wold men Belgmager? Når hun skal være datter av Ellend Svendsen Belgmager og Anne Sophia Olsdatter. Håper noen kan bekrefte eller avkrefte dette. Jeg vil tro at det skal være slik. RMK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Du har selvsagt rett, jeg satt og tenkte at han var födt i 1754 og ikke ca 1745!!Dette paret gift i 1740: ' Efter Kongl. bevilgning uden foregaaende trolovelse og lysning copulerede hiemme udi huset.' - det kan jo bety at de var i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ellend Ellefsen 56 år i 1801, må etter min mening være den Ellend som ble døpt 29/5-1745 med far Ellef Clementsen (gift med Maritte Ellendsdatter).Lisbet Rasmusdatter 53 år i 1801 kunne være den Elisabet som ble døpt i 17/3-1748 med far Rasmus Rasmussen. En Rasmus Rasmussen ble i 1747 gift med Ragnhild Andersdatter. En ting som støtter dette, er at Ellend Ellefsens og Lisbeth Rasmusdatters eldste datter ble døpt Ragnild i 1772.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Det er det jeg vil tro Astrid at det må være slik som du sier.Det stemmer også med Rørosboka bind 5 på side 246.Jeg hadde jo et annet spm (Tema 53253)på gjeldende side om Marit ( Maritte )) om hun og brødrene er riktig å kalle dem Belgmager eller om dem tok etternavnet Wold.Når deres far var Ellend Svendsen Belgmager.Jeg takker så langt for hjelpa fra Kjellaug og Astrid Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf  Magne Kirkbakk

Maritte Ellendsdatter og Ellef Clementsen Viken hadde vel en sønn Clement Ellefsen Klementvoll gm Marit Larsdatter ? Så er vel også denne Ellend Ellefsen (1745-1830)en bror til Clement Ellefsen Klementvoll ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, disse er brødre.Marit Ellendsdatter er av slekten Belgmager.Jeg går tilbake til Ragnhilds dåp 19/1-1772 for å se på fadderne. De er for en stor del av Ellend Ellefsens slekt. Hans foreldre Ellef Clementsen og Maritte (Ellendsdatter) Ellef Clementsens hustru, videre hans søster Anne Sophia Ellefsdatter. Peder Ellendsen (Maritte Ellendsdatter bror) er også fadder. En annen fadder er Ole Larsen Rise, som etter hva jeg tror, skulle være Lisbet Rasmusdatters fetter.De jeg mener er Lisbet Rasmusdatters foreldre, Rasmus Rasmussen og Ragnild Andersdatter ble gift i 1747. De hadde kun to barn: Elisabet (Lisbet) som ble gift med Ellend Ellefsen og Ingeborg som døde vel to år gammel.Ragnild Andersdatter døde i 1766 47 1/2 år. Henne vet jeg ingenting om.Rasmus Rasmussen gift med Ragnhild Andersdatter hadde muligens følgende søsken:Ingeborg Rasmusdatter, død 1751 38 1/2 år, gift 1739 med Lars Olsen Rise. I skifte etter henne er hennes to brødre Ole og Rasmus nevnt (kilde: Jan Erik Aas). Deres sønn Ole Larsen Rise må være ham som er fadder på Ragnhild.Ole Rasmussen, død 1766 45 år, gift 1743 med Laurentia Larsdatter.Maritte Rasmusdatter gift 1755 med Peder Fastesen (Kjelsberg).Hvem er så foreldre til disse? Det er jeg usikker på, og det kan være et spørsmål til folk som kjenner til dette bedre enn meg!Er det Rasmus Rasmussen (også Rasmus Smelter som fadder) og Malene Olsdatter (død 1758 73 år)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Jeg har som foreldre til ei Maritte Rasmusdatter ( 1723- 1810) gift 22 jun 1755 med Peder Fastesen Kjelsberg. De jeg har som foreldre til Maritte er Rasmus Rasmussen f ca 1687 Malene Olsdatter f ca 1687 død 1757 Røros min kilde er: Norsk Slekthistorisk Tidskrift nr 25 side 27 Er det muligens flere med navnet Rasmus her? Jeg vil vente med å plassere Elisabet ( Lisbet ) sammen med Maritte som er gift med Peder Fastesen Kjelsberg som søsken. forklaringen her er vel at Rasmus Rasmussen og Malene Olsdatter er Foreldre til Rasmus Rasmussen gift med Ragnhild Andersdatter? Håper på svar angående dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Blant fadderne på Lisbet født 1748 var altså Rasmus Smelter, Laurentia Ole Rasmussens hustru og Maritte Rasmusdatter. Blant fadderne på hennes søster Ingeborg er Ole Rasmussen og Lars Olsen Rise som da var enkemann etter Ingeborg Rasmusdatter.Rasmus Rasmussen gift med Malene Olsdatter er da sannsynligvis her i manntallet 1701:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant i kirkeboka Rasmus Rasmussens barn Maritte døpt i 1723:LenkeFaddere: Maren Giordt, Karen Zachariasdatter, Maria Mathiasdatter, Hr Directeur Bredal og Christen? Rasmussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Blir da Maritte en søster av Rasmus som ble gift med Ragnhild Andersdatter.Kan en bli enig om det da. dvs at: Rasmus Rasmussen og Malene er disses aner da? Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.