Gå til innhold
Arkivverket

[#53369] Hanna Bergitte Zakariasdotter, f. Stamnes/Alstahaug 1845 - opphav og lagnad?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1900 for Dronningebns gate 391 i Vardø syner m.a. denne huslyden:~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Iver Ellingsen hf g Lods 1838 BergenHanna Ellingsen hm g 1845 Stamnes Hgland NordlandJohan Johansen s ug Handelsbetjent 1881 Øksnes NorMorten Ellingsen s ug Arbeider 1885 Øksnes Nor~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Dei budde hjå ein bror av Hanna, Johan Sakariasen, jekteskipper, fødd i Alstahaug 1849.Hanna Bergitte Zakariasdotter var fødd i Alstahaug (Stamnes?) 14.3.1845, dotter av ''holdfolk'' Zakarias Jensson og Elen Hansdotter på Breimo i Alstahaug (Lenke).Ho budde i 1875 i Øksnes der ho skal ha vore gift ein gong før ho 22.7.1889 gifte seg att i Malnes, Bø med Iver Ellingson, som før hadde vore jekteskipper på Nyke i Bø. Han var fødd i Bergen 2.10.1838.Eg har to hovudproblem når det gjeld denne huslyden:* Er det nokon med lokal kunnskap i Alstahaug (Stamnes) som kan fortelja meg frå kva gardar i Alstahaug Zakarias Jensson og Elen Hansdotter hadde opphavi deira ifrå?* Er det mogeleg å finna dato og stad for dødsfalli til Iver og Hanna?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg bor i Alstahaug, og ikke mange kilometer fra Breimo. Lokalkunnskapen til presten som skrev her må ha vært mildest talt dårlig. Det er ca 10 mil herfra til Rana. I mitt slektsprogram har jeg en Jens Østensen Skonseng som er døpt 1.p.paascat 1752, med foreldre og noen aner bakover. Tar Jens som nr. 1 med aner dobbelt bakover.1)Jens Østensen døpt 1.p.paascat 1752 Foreldre2)Østen Jensen Skonseng som var døpt i Moe kirke 07.10.1725, og han døde ca 1785. Østen var bror av min ane David Jensen Skonseng. Trolovet 26.04.1750 med Kirsten Henriksdatter i Moe kirke, og de ble gift 27.06.1750. Østen var lensmann i hele Rana fra 1754 til 1768 og senere i Nord-Rana. Det går en historie om at han gikk igjen etter at han døde, til presten manet han ned i jorda.3)Kirsten Henriksdatter Besteforeldre:4)Jens Davidsen Plurheia født ca 1678-81, og gravlagt 29.09.1739. Han var oppgitt å være 20 år ved manntallet 1701, og 61 år da han døde i 1739.Gift 30.04.1713 med Eli Østensdatter.5)Eli Østensdatter født ca 1682, og død 30.11.1765. Gravlagt 15.12.1765 på Moe kirkegård.Hun var fra Granheia, og det kommer frem i skiftet etter hennes første ektemann Ola Israelsen i 1711. Gift med Ola Israelsen. Gift 2 med Jens Davidsen og gift 3 med Lars Iversen Skonseng 01.01.1741. De ble trolovet 30.10.1740.8)David Persen født ca 1651 og 50 år i 1701 da han var oppsitter i Plurheia i Rana. Det er mulig han var gift med Kirsten Joensdatter.9)Kirsten Joensdatter som er en usikker ane her. En Kirsten Joensdatter Pruglhede ble gravlagt trefoldighetssøndag 31.05.1733, og var 87 år. Ut fra navneoppkalling blant etterkommerne(navnet Kirsten går igjen) og diskusjon med andre på Digitarkivet har hun fremkommet som en mulig ane. Jeg kom over henne en gang jeg så etter noe annet i kirkeboka for Rana.10)Østen Eriksen Granheia født ca 1645-47, og er oppgitt å være 19 år i 1666 og 56 åt ved manntallet 1701. Etter skattemanntallene var han bruker i Granheia 1700-1709, men må ifølge bygdeboka for Rana ha vært bruker der allerede i 1684.11)Ane Jensdatter20)Erik som var bruker i Granheia i Rana fra 1661 til 1690.Hvis det skulle være av interesse så kan jeg legge ut mer om søsken til disse mine aner, og også noe mer om de enkelte aner.Nå skal vel kirkebøkene for Alstahaug være utlagt for de årene som Hanna Ellingsdatter skal være født i Alstahaug(27 år i 1843 blir født ca 1816), men jeg kan gå på biblioteket her i Sandnessjøen i neste uke for å se etter henne og hennes aner hvis det skulle være problemer med å finne noe videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Anenr. 1 her var også født i Mo i Rana, som absolutt ikke tilhører Alstahaug(det ble det slutt på allerede i 1738 da Rana ble utskilt fra Alstahaug).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Rune, Eva og Anne Lise for fleire flotte og spennande innlegg.Etter dette skulle opphavet til Hanna Bergitte vera vel dokumentert, og me sit att med spørsmålet om lagnaden til Hanna og Iver Ellingsen etter 1900...!?Nok ein gong ein stor takk for hjelpi so langt!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Dete er 2 skifter på Husmoe, Alstahaug i 1840, et fra faren Hans Jonsen, og et fra broren Anders. Mor var Else Andersdtr. Husmoe, Søsken: Anders Gregori, 13 år, Elen Chatarina, 24 år og Maren Susanna, 8 år. (skifter 1811-1845, Svein Edvardsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Riise

Eva Willenburg: Vi får feilmelding på epost-adressa di. Kan du sende ein epost til digitalarkivet@arkivverket.no, slik at vi får sjekka den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei !Fant dåpen på Hanna sin sønn, Morten Emanuel, i kirkebok for Øksnes, Ministerialbok nr. 893A09 (1885-1893), s.7;Lenke'f.19 aug. 1885, Hjemmedøpt 19. aug. 1885, dpt. 31. feb. 1886. Morten Emanuel, uægte. For.: Enke Hanna Bergithe Zakariasdtr., Thunstad, 1856. Ungk. murer Morten Johnsen, Stø, 1845. Anm.: Hjd. af Oline Hansen. Vidner: Pauline Amundsen og moderen. opg. af bægge forældre. 2 leiermaal.'Hun må ha giftet seg etter dette med Iver Ellingsen. Han er jo ikke far til Morten.Hanna (Hana) blir 3. menning med min tipp-tipp oldemor, så det er spennende å følge med i debatten her. Jeg har endel opplysninger om slekten, men ser at du har fått mye fra bl.a. Anne Lise.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Hanna Zachariasdtr. var tjener på lensmannsgården på Tunstad da Morten ble født. Martin Jansen (ca 1858-1927)var fra Manger, Ho. Hanna flyttet til Bø etter barnet ble født. (Øksnesboken ll, Johan Borgos)Vitnet ved dåpen, Pauline Amundsen, var søster til lensmann Hernes. Konen til lensmann Hernes, Anna Johanna Jensdtr. kom fra Brasøy, Herøy, kanskje Hanna var en bekjent av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.