Gå til innhold
Arkivverket

[#53370] Hjelp til oppslag i bygdebok for Tysnes , Hordaland bind I


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dersom noen har tilgang til nevnte bok, kunne jeg trengt litt hjelp til oppslag vedr. gårdene Nordbostad og Tveit søre.En Anders Olsen skal være født på Nordbostad ca. 1714. Sier boken noe om ham eller noe som kunne ligne på foreldrene hans? Eller sagt på en annen måte, var der en Ole på Nordbostad rundt 1714, og nevner i så fall boken noe om hans eventuelle familie?På gården Tveit søre skal det være født en Eli Elling/Ellendsdtr. rundt 1697. Sier bygdeboken noe om hvem som var foreldrene hennes? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Anders er son til Ola Jacobson Lutro, Ullensvang, (1665-1740) g.1699 m. Tyri (Turid) Ivarsdtr. Midnes, Kinsarvik. (f. ca. 1670, levde i 1744)Dei kom til Nordbost frå Y. Råæ (Råen) i Kinsarvik omlag 1715.Eli var dotter til Elling Gabrielson Tveit, (ca. 1668-d. 1736), g.m. Ingeborg Andersdtr. N.Holma, levde i 1736. Dei tok over halve Tveit etter far hans ca. 1693, sjølveigarar frå 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Eli for nye strålende opplysninger. Da fikk jeg forklaringen på navnet til min formoder Tyri Andersdtr.Hun var datter av Anders Olsen og Marthe Arnesdtr. Raunholmen på Fitjar. Denne familien flyttet rundt 1765 til Askøy og slo seg ned på Hanøy. Tyri ble gift i 1782 med Niels Hansen fra Davanger.Anders Olsen giftet seg i 1751 med Marthe Arnesdtr. Raunholmen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.