Gå til innhold
Arkivverket

[#53372] Peter Christophersen Lie, Trondheim ?


Gjest Klaus Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Klaus Johnsen

Jeg er interessert i nærmere opplysninger om nedenstående familie, bl a om foreldre til Peter Lie og Anne Pedersdatter.Har registrert følgende:Peter Christophersen Lie , født 17??, død i Trondheim ?.Han giftet seg med Anne Pedersdatter, født 17??, død i Trondheim ?.Barn:i. Marta Gurine Petersdatter, født 25 mai 1811 i Trondheimii. Johan Peter Petersen (Kroglund/Kvam/Qvam), født 21 apr 1816, dåp 23 mai 1816 i Domkirken, Trondheim. Døpt som nr 50.iii. Ole Andreas Petersen, født 8 feb 1819 i Trondheim, dåp 28 feb 1819 i Domkirken, Trondheim. Døpt som nr 19. Det som står om foreldrene klarer jeg ikke å tyde.iv. Elen Maria Petersdatter, født 16 sep 1824 i Trondheim, dåp 10 okt 1824 i Domkirken, Trondheim. Døpt som nr 168.Det er f.t. vansker med å få lagt inn link til kirkebok.Dette innlegget har sammenheng med tema 47013 [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exe>http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebattT.exeNår det gjelder Johan Peter Petersen ble han gift med Beret Marta Hansdatter i Frosta kirke den 19.6.1844. I kirkeboka står: Johan Peter Petersen KROGLUND, 28 år fra Trondheim og Beret Martha Hansdatter, 25 år, fra Frosta. Hans foreldre: Peter Lie. Hennes foreldre: Hans Jonsen, Nordtrøen Forlovere: JOHAN G. KROGLUND og Hans Jonsen Nordtrøen. Ifølge opplysninger jeg har fått, referanse Frostaboka, flyttet familien til Trondheim i 1863. I 1865 bor ekteparet i Bergsliens Grund i Trondheim. Her kalles han for Johan KVAM. Dette kommer av familien tidligere bodde på Kvamvold under Kvamman på Frosta (ifølge Frostaboka). I 1875 bor familien i Sandgade 67 i Trondheim, alle har etternavnet QVAM. Se LenkeLenkeI 1800 finner bare en Kroglund i Norge. Han bor i Trondheim. LenkeI 1865 finner jeg 8 Kroglund, født Frosta, Trondheim og Strinda. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webreg.exeI 1875 finner jeg 11 Kroglund i Trondheim, født Frosta og Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Jeg finner at Peter Christophersen og Ane Pedersdatter ble gift i Domkirken den 18. (28 ?) november 1812, side 131. Jeg klarer ikke å tyde hva som ellers står der. Kanskje noen kan hjelpe ? Viser til linken, håper at den virker. LenkeMvh Klaus Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hei.Her er ei lenle som virker: LenkeJeg går ikke god for at jeg kan gi en bokstavrett gjengivelse av innholdet.28. nov. Samme dag forlanged PottemagerSvend Peder Christophersen Lie, at der maae lyses til Ægteskab for ham og Pigen Ane Pedersdatter Meltum for Ægteskabets Herlighed, som og at .....??parret har haft de naturlige borne Kopper, indestaae Hendrich Hofstad, Simon Tejn. (Underskrevet av forloverne)Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk GeirLurer på om det kan være et gårdsdnavn som står ovenfor. Jeg leser det som 'Tochstad'. Kanskje Togstad i Orkdal ?Jeg nevner at datter Marta Gurine født 25. mai 1811, ble døpt i Domkirken 23.juni 1811 som nr 82. Så får jeg la være å hente opp link, ettersom jeg ikke får det til å virke med min kopiering. Også der står det noe tekst vedrørende foreldrene. Den kan kanskje være av interesse for å komme videre. Men heller ikke denne teksten kan jeg tyde. Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den 23 juni døbt uægte Pb Martha Gurina født d 25 Mai. Moder Ane Pedersdr hos Jonas Bratsberg, faderen Potemagersvend Peder Chrisophersen. Test (faddere): Gjertrue Simonsdr, Serina Larsdr, Margrethe Eriksdr, Jonas Bratsberg, Johan Montsen Thunde?,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaus Johnsen

Takk til Astrid.Jeg har sett litt på faddere ved Martha Gurine sin dåp i 1811.Har funnet noe under Ørlandet i 1801 som kunne være et spor.Gjertrud Simensdatter 46 årMargrethe Erichsdatter 50 årSiri Larsdatter 42 årJonas Sivertsen 22 årJohan Monsen 26 årKanskje bygdebok for Ørlandet har noen opplysninger om Peder og/eller Ane kom derfra ?Har noen tilgang på bygdeboka ?Mvh Klaus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant en Martha Gurine døpt i Domkirken 2/5-1813, født 12 april. Foreldrene Pottemagersvend Peter Christian Lie og Anne Pedersdatter. Faddere: foreldrene selv, kone Martha Johannesdatter, Lars Johnsen.Nr 66 1813: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Før i dag noterte jeg fadderne på Johan Peter 1816: Gurina Eriksdatter, Maren Tostensdatter, Andreas Johnsen, Peder Olsen.Videre Elen Maria 1824: foreldrene selv, Pigen Ane Pauline Jonsd. Myhr, Pottemagerdreng Erich Andreas Pedersen Lund. (I 1865 Trondheim finnes en Erik Andreas Lund 59 år og født i Molde, pottemagermester).Familien bodde i Sandgaden da Elen Maria ble døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.