Gå til innhold
Arkivverket

[#53374] Aleth Olsdatter f ca 1666 -75g.m 1: Lars. Gm.2: Joen Olsen Østbø i Alstahaug


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Aleth Olsdatter som er oppgitt å være 75 år da hun ble gravlagt 20.08.1741, men må ha fått noe for høy alder ved dødsfallet siden hun fikk siste barn i 1716(som 50-åring hvis alderen ved dødsfallet stemmer- det er jo mulig da). Hun var gift 1 med Lars som må være død mellom 1695 og 1701. Hun hadde en sønn i dette ekteskapet:1)Ole Larsen som nevnes ved skiftet etter Aleth i 1741. Ved manntallet 1701 var Ole oppgitt å være 5 år(altså født ca 1696) og bodde da i Østbø sammen med moren og hennes nye ektemann. Ole fikk sønnen Lars med Brynille Larsdatter i 1716 utenforekteskap.Han var gift 1 med Ragnille Hansdatter som det var skifte på i Tenna i Herøy i 1743. Ole ble trolovet 2 med Maren Christophersdatter 01.01.1745, og gift 13.01.1745 i Herøy kirke. Maren var født ca 1707, og ble gravlagt allerede 14.05.1745. Han ble trolovet 3 i Herøy kirke 12 p.trinit(28.08)1746 med Christine Hansdatter.Ole var bruker i Tenna i Herøy.Aleth ble gift 2 med Jon Olsen Østbø. Jon var født ca 1673, og 28 år i 1701 da han var oppsitter i Østbø. Jon ble gravlagt på Alstahaug kirkegård 20.p.trinit(08.10)1758, og det var skifte på han i 1759. Ved dødsfallet er han oppgitt å være holdsmann. Jon var oppsitter i Austbø eller Østbø ved matrikkelen i 1723. Barn:2)Nils Joensen født ca 1702, og gravlagt på Alstahaug kirkegård Dom.Cantate(03.05)1744. Han ble trolovet med Ane Nilsdatter i Herøy kirke Dom.3.p.trinit(25.06)1730, og de ble gift i Herøy kirke Dom.6.p.trinit(16.07)1730. Disse er blant mine aner gjennom datteren Alhed Nilsdatter døpt 21.10.1731. Ane Nilsdatter var født ca 1703, og ble gravlagt 11.05.1783. Nils var bruker i Knapsodden i Herøy til noe etter 1740, og flyttet så til Østbø med sin familie.3)Ole Joensen har jeg kun fra skiftet etter hans mor Aleth i 1741, og han må være død før 1759 siden han ikke nevnes i farens skifte da.4)Alhed Joensdatter ble døpt i Alstahaug kirke dom 3.p.epiphan(26.01)1716, og må være død før foreldrenes skifter siden hun ikke er nevnt der.Kirkeboka for Herøy i Alstahaug starter på 1714, og det første jeg finner der på mikrofilmen er dette: Daniel Olsen Maasvæhrs drengebarn Ole døpt Festo Annunt Maria(01.01??) 1714, og fadderne var blant annet: Aleth Olsdatter Østbø, Jens Olsen Inderodden, Lars Olsen Gaasvær og Kirsten Olsdatter Inderodden.Dette virker da til å være Aleth Olsdatter og noen av hennes søsken? Noen fra denne fadderflokken har jeg funnet i andre kilder:-Lars Olsen var 38 år i 1701 da han var oppsitter i Gaasvær(altså født ca 1663).Han var fremdeles oppsitter ved matrikkelen 1723 i Gaasvær-Jens Olsen var 48 år i 1701 da han var oppsitter i Innerodden(altså født ca 1653). Kan også nevne at i 1701 er det en Jon Olsen på 20 år i Innerodden som er nevnt under tjenestefolk. Ved matrikkelen 1723 var Jens fremdeles oppsitter i Inderodden.Jeg har ikke greid å finne igjen Daniel Olsen i 1701 eller 1723. Er det noen som vet noe om dem jeg nevner her? Var de søsken av Aleth Olsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På manntallet 1666 her på Digitalarkivet finner jeg i Inderodden i Herøy: Oluf Jensen var oppsitter på 47 år, og hadde disse sønnene: Jens 5 år og Lars 4 år(født ca 1662). Det stemmer jo noenlunde angående alderen til Lars da som ifølge manntallet 1701 skulle være født ca 1663. Var disse to min ane Aleths brødre, og var Oluf Jensen i Inderodden født ca 1619 Alehts far? Noen som vet noe annet eller har andre teorier?Det kan kanskje være en teori at Ole Nilsen i Østbø kan være Alehts far. Ole ble født ca 1617, men jeg har vel egentlig han som en noe usikker far til Alehts ektemann Joen Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rølvåg

Hei Anne Lise !Jeg vet ikke om dette er til hjelp, men jeg fant Oluf Jenssøn på Frode Holthes slektssider: Lenke Her er det bare nevnt Jens og Lars, men han har jo selvsagt gått etter manntallet. Det er jo ikke så mye annet å gå etter i denne tidsperioden.Med vennlig hilsen Terje Rølvåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Terje. Nå fikk jeg iallefall noen navn å prøve å følge opp videre, men som du sier er det ikke mange kilder å gå på. Det eneste jeg kan gjøre er vel å se om jeg finner navnene fra Frode Holthes hjemmeside i kirkebøkene, og se om noen mine her har vært faddere, forlovere osv. på disse. Jeg vet jeg har vært borti den Ole Jensen som ble født ca 1698 som far, og antageligvis var det hans dødsfall i Inderodden jeg fant i 1768 da jeg så etter min ane på en annen gren sitt dødsfall Ole Joensen som før 1762 var i Lovøen(som viste seg å være gravlagt 23.07.1769 og var da i Hiertøen).Dessverre er fadderne til Aleth Joensdatter som ble døpt i 1716 fra Alteren og Østbø, og her er det ikke mulig å for meg iallefall å finne forbindelse til Innerodden.Skriver opp fadderne her: Ola Pedersen Alteren, Barbro Pedersdatter Østbø, Johan Johannesen Alteren, NN(uleselig)Olsdatter Alteren og Lisbeth Olsdatter Østbø(mulig søster av Jon?). Kan noen av disse være slektninger av Aleth Olsdatter?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

FLytter denne opp igjen så det blir mulig å legge ut lenke til den. Har heller ikke funnet ut mer angående det jeg spurte om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.