Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Barbara Lose

[#53376] Legdslem Holger Fabiansen Takvam

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Holger Fabiansen Takvam, f. 1728, er ikke med i databasene for Døde/Gravlagde i Haus. Jeg finner ham sist nevnt under Legdslemmer i Haus 1756-1797 som fattig gardmann i 1775 og 1777 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=fatthaus&gardpostnr=309&merk=309#ovre>Lenke og som Legds- og Almisselem i 1786 og 1787 LenkeI går leste jeg i tema 32994: 'Det finnes flere eksempler på at sønner og døtre av Fabian-er kalles Jenssønner eller Jensdøtre.' Nå tror jeg at Holger Fabiansen/Jensen og sin kone Kari Olsdatter døde i Korskirken sokn i Bergen Lenke og

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Legdslemmer skulle underholdes av fattigkassen på det stedet de hadde hjemstavnsrett, men det var ikke alltid mulig å kontrollere hvor de flyttet. Hadde en legdslem i Haus barn i Bergen vil det selvsagt være mulig vedkommende flyttet dit.'Fri jord' betyr at det ikke ble betalt for gravplassen. Det betyr i de fleste tilfeller at den økonomiske evnen var svært liten.Bergen ville nok så absolutt helst slippe å betale for fattige fra Haus!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Barbara Lose

Mange takk for forklaringen.Mvh. Barbara Lose

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.