Gå til innhold
Arkivverket

[#53376] Legdslem Holger Fabiansen Takvam


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Holger Fabiansen Takvam, f. 1728, er ikke med i databasene for Døde/Gravlagde i Haus. Jeg finner ham sist nevnt under Legdslemmer i Haus 1756-1797 som fattig gardmann i 1775 og 1777 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=fatthaus&gardpostnr=309&merk=309#ovre>Lenke og som Legds- og Almisselem i 1786 og 1787 LenkeI går leste jeg i tema 32994: 'Det finnes flere eksempler på at sønner og døtre av Fabian-er kalles Jenssønner eller Jensdøtre.' Nå tror jeg at Holger Fabiansen/Jensen og sin kone Kari Olsdatter døde i Korskirken sokn i Bergen Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Legdslemmer skulle underholdes av fattigkassen på det stedet de hadde hjemstavnsrett, men det var ikke alltid mulig å kontrollere hvor de flyttet. Hadde en legdslem i Haus barn i Bergen vil det selvsagt være mulig vedkommende flyttet dit.'Fri jord' betyr at det ikke ble betalt for gravplassen. Det betyr i de fleste tilfeller at den økonomiske evnen var svært liten.Bergen ville nok så absolutt helst slippe å betale for fattige fra Haus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.