Gå til innhold
Arkivverket

[#53380] Hungier Ahall og andre løse tråder i Hedmark


Gjest Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Hansen

Mesteparten av slekten min er lokalisert i Østfold, men jeg har klart å spore én gren til Hedmark, nærmere bestemt til (i første omgang) Grue. Derfra har jeg kommet noen generasjoner tilbake i tid, blant annet ved hjelp av søkeverktøyer på ancestry.com. Så stopper det etterhvert opp, og jeg lurer derfor på om noen her kanskje kjenner til noen av disse:- Det mest uvanlige navnet er Hungier Ahall (antakelig et gårdsnavn?), som skal være født rundt 1600. Han er gift med Torgunn Gunnarsdatter, og hennes far heter Gunnar Borgesen, men jeg vet ikke hva moren heter. Hungier og Torgunn har en datter ved navn Rønnaug Hungiersdatter, født 1640. Hvis noen vet noe om denne Hungier eller hans kone hadde det vært fint.- Rønnaug er gift med Tore Gunnersen, født 1634. Tore har en far ved navn Gunnar Holstad (gårdsnavn), født 1611. Jeg aner ikke hva moren heter, og kunne gjerne tenke meg å komme litt videre også her.- Tore Gunnersen og Rønnaug Hungiersdatter har sønnen Gunner Toresen, født 1670, som er gift med Sissel Toresen (ektemannens etternavn, antar jeg). Jeg vet ingenting om hennes forfedre heller. Sammen har de datteren Kari Gunnersdatter.- På en litt annen gren har jeg ekteparet Berger Gundersen og Marte Tostensdatter, født hhv. 1649 og 1651, begge så vidt jeg kan forstå i Gjølstad i Hedmark. Jeg vet ingen om noen av deres foreldre, men sammen har de sønnen Arne Bergersen, født 1695.Det ble mye på en gang, men hvis noen har noen ledetråder på noen av disse så er jeg meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Flott, takk skal du ha. Det virker jo sannsynlig at det kan være samme karen siden Hungier er et navn jeg i hvert fall ikke har støtt på tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Hungier var ikke noe vanlig navn, men det var heller ikke noe skjeldent navn i Solør på den tida. Så navnet alene er et tynt grunnlag for å trekke slutninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lyngstad

Hungjer, Rønnaug og Tore er nevnt i Gruebøkene 2; bind 1 og 2 (Gardene). Disse ble utgitt av Grue Kommune 1949, skrevet at Harald Hveberg. Jeg lånte dem på biblioteket. Så vidt jeg husker er det ikke oppgitt mye informasjon om disse der og jeg vet ikke hvor jeg kan finne mer opplysninger. Kanskje noen med lokalkunnskap kan bidra?Vi har Rønnaug og Tores datter Torgunn Toresdatter Holstad i slektstreet vårt.(Kilde: Gruebøkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Takk for hjelpen alle sammen, men det ser ut til at en feil jeg har gjort tidligere på slektstreet gjør at denne Hedmarksgrenen ikke er i min familie likevel. Så ikke anstreng dere videre for min del.Takk uansett. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.