Gå til innhold
Arkivverket

[#53384] Anne Laurentze f. 1774 i Skodje. Var faren Johan Mago eller en ukjent Jørgen?


Gjest Kjell Fredly
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Fredly

Hei! Anne Laurentze var døpt i Skodje kirke den 13. febr. 1774. Moren var Ragnhild Larsdatter fra Sjurgarden i Skodje, 'som lot seg besvangre medens hun tiente paa gaarden Solnør', og faren er oppgitt å være en Johan Jacobsen Mago. Ragnhild ble gift og bosatt i Drønnesund i Vatne og Anne ble med mora dit. Hun brukte patronymikonet 'Johansdatter' helt til hun ble voksen, men da hun ble gift med Torger Christensen Sandøy skiftet hun til 'Jørgensdatter', og dette patronymikonet ble brukt helt til hun døde (hun druknet den 29. sept 1808). Så spørsmålet blir vel da om det virkelig var Johan Jacobsen Mago (trolig fra Lesja) som var faren, eller en ukjent Jørgen? Kan det hende at moren fortalte henne at det var en Jørgen som var hennes riktige far da hun ble voksen, og ikke Johan Mago. Fantes det en tjener på Solnør med navnet Jørgen i denne tiden som kan ha vært faren? Fant at Jacob Johansen Mago og kona Marit bodde på Lesja, og at Johan skal ha hatt broren Anders som ble boende i Romsdalen (Grytten?). Etternavnet Mago er vel fra Nittedal? Er det noen som kan hjelpe meg her?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eigaren og brukaren av Solnør i 1774 var borgaren og proprietæren Jørgen Povelsen Abelset (1726-86) som var gift med Ragnhild Jørgensdatter Høgh (1711-1802). Dei hadde to barn. Det er vel ikkje utenkelig at herren til Solnør hadde eit eventyr med ei tenestetaus i 1773, då kona hans var 62 år gammal men han sjølv 'bare' 47...Om sammenhengen var slik er det likevel umulig å dokumentere han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Bjørn! Tusen takk for opplysningen! Nei, det finnes vel ikke så mye 'beviser' igjen på det. Etter det du skrev kom jeg på at jeg hadde noen kopier av skriv som ei Beate Berg har skrevet angående Torger og Anne, og som jeg for mange år siden fikk tilsendt fra Anne Huse. Der fant jeg at hun skriver at Torger var gift med 'Anne Jørgensdtr. Solem, står det, men bestemor i Husøy, som var sonedottera, sa at ho var frå Solnør.' Dette sier vel heller ikke så mye annet enn at hun ble unnfanget mens moren Ragnhild var tjenestejente på Solnør. Søkte på FS og fant at Johan Jacobsen Mago var født ca. 1717 på Lesja, så han var vel da ca. 57 år gammel da han ble oppgitt som far til Anne Laurentze. Alt hadde jo vært så mye enklere hadde ikke Anne i voksen alder skiftet fra 'Johansdatter' til 'Jørgensdatter', noe som kan tyde på at Johan feilaktig ble oppgitt som far til Anne. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro? Hadde vært kjekt å finne den rette faren, for Anne Laurentze er min tipp-tippoldemor.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Solnør blei ofte skreve 'Solner', og dette kan lett oppfattast som 'Solem'.Ellers er jo farsnamnskiftet eit tydelig signal om at Anne ikkje ville vedkjenne seg ein Johan som far, men ein Jørgen. Eg har sett at Jørgen Abelset blei kalt 'Jørgen Solner' somme stadar. Lenger kjem vi vel ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Takk igjen Bjørn! Dette var også veldig interessant, og kan altså igjen tyde på en Jørgen Solnør som far til Anne. Mens Anne Laurentze bodde i Drønnesund fikk hun og Torger sitt første barn som ble kalt Katrine Jørgine f. 1800, trolig oppkalt etter Torgers far Christen og Annes far Jørgen. Katrine Jørgine, eller Trine Jørgine som hun senere kalte seg, er min tippoldemor og ble gift og bosatt på Skomakerneset, Stavik i Fræna. Vet du om Jørgen Abelseth på Solnør har etterslekt etter seg ellers, Bjørn?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Maren Jørgensdt Abelset (1757-1838) var først gift 1781 med prokurator Christen Wallin (1748-1816) og sidan med Mathias Danholm (1793-1819) fra Drynesund. Dei budde på Solnør. Inga etterslekt.Elisabet Marie Jørgensdt Abelset (1758-1810) var først, 1781, gift med sunnmørsfuten Christian Henrik Ramshart (c1746-1786) og 1797 med kaptein Johan Arent von Halle (-1812). Dei budde på Langskipsøya, like ved Solnør. Fire barn i første ekteskapet, alle døydde spede. Å sjå til ingen barn i andre ekteskapet.Dermed var det ute med denne greina av den mektige Abelsetætta på Sunnmøre, i vissa på papiret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei Bjørn og KjellOm de skulle finne ut kven som er far til Anne Laurentze, ønskjer eg gjerne å få vite det.Elles må eg få seie at Ponta Delgada og Sao Miguel var ei flott oppleving !Med helsing Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Hei, Anne! Synd møtet blei så kortvarig, men det er bare å ta ein tur tilbake... Her regnar litt no, men temperaturen er 22-24 grader.Eg skulle gjerne ha visst kva for farsnamn Anne Laurentze var utstyrt med då ho blei konfirmert, men eg finn ho ikkje konfirmert i Skodje 1787-99.Ellers er det interessant at mor hennar først ved dåpen ga opp den gifte mannen Johan Jacobsen Mago (Jacobsen kan sjå ut til å vere overstroke) som barnefar. Om Johan Mago heiter det ellers: ' er Bergminer og har sit Tilhold paa Gaarden Lied i Ørschougs sogn'. Det var gruvedrift på Lid (like ovafor Sjøholt) på den tida.Neste uekteinnførte i Skodje (1775) etter Anne Laurentze var ein daudfødd gut, der mora var prestedatter fra Haram, Maren Henningsdatter Abelset, og barnefaren personellkapellanen der, Erik Hind. Han fikk ellers barn med fleire, Hind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Bjørn og Anne! Konfirmasjon i 1791 (Aukra): Ane Jørgensdatter Hogset (Høgset?), 16 år. Ved barnedåpen til Katrine Jørgine (Katrina Jørgina som det står i kirkeboken) lørdag den 4. okt. 1800 i Vatne står Anne som 'Johansdatter' igjen, stedatter til Peder Drønnesund. Barnefaren Torger Christensen 'tiente i brød med hende paa Sandø i Aggerø Sogn' skriver presten, så hun har tydeligvis vært på Sandøy før Katrine Jørgine ble født. Det som jeg synes er så rart er at når hun står nevnt i kirkeboken for Vatne så er hun en 'Johansdatter', mens hun konsekvent er en 'Jørgensdatter' i Aukra kirkebok. Hva kan det komme av?Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Ho var vel heilag overtydd om at rette faren henner heitte Jørgen. Jf den vedvarande insisteringa, også reflektert i valget av namn til datra.Namnet Anne Laurentze var ellers brukt i Abelsetætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Og lenger kommer vi vel ikke...... Men interessant at navnet Anne Laurentze var brukt i Abelsetætta. Ved giftermålet til 'Ungkarl Torger Kristens. Racknes med pigen Ane Jørgensd. Solem' (Solnør?) den 3. nov. 1801 i Aukra (Vågøy) er forloverne Torsten Knudsen Sundsbø og Iver Iversen Remkall.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.