Gå til innhold
Arkivverket

[#53398] Henriethe Margrethe Wildenrath


Gjest Linda Antonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Antonsen

Hei.Er det noen der ute som kan hjelpe meg og finne Henriethe Margrethe sine forelder?Det jeg har om henne er at hun er født i 1775 i Schleswig- Holstein, Pruessen, hun døde i Trondheim (Thomas Angells hus) i 1840. Hun var førstegang i 1798 gift med Albert Angell Welding f:ca. 1773, hun giftet seg andre gang 15 januar 1805 i Vår Frues Kirke med Mathias Buck f: mars 1775 og døde i 1821 i Overhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Hei,Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med selve spørsmålet ditt, men har noe informasjon som kanskje kan være relatert.Min 4xtippoldemor Vibeke Katharina Berg giftet seg 2. gang i Trondheim 30.7.1810 med en Paul Moth Wildenrath. Disse fikk sønnen Peter Carl Jessen Wildenrath i København ca. 1815. (Data i fra FS). Aldersmessig kan godt Paul Moth Wildenrath tenkes å være en bror av din Henriethe Margrethe.Kan selvfølgelig være en long shot uansett da - siden det bare er to fellesnevnere Trondheim og Wildenrath - men noe sier meg at det navnet ikke akkurat er vanlig.Denne Paul Moth Wildenrath må uansett vært populær da han fikk et ste-barnebarn oppkalt etter seg (Paul Moth Wildenrath Møller - barn av AC Møller og BM Holst)anyway - det er det jeg kan 'bidra' med.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Ser forøvrig at i henhold til www.wildenradt.dk så er Henriette Margrethe gitt navnet Henriette Margrethe von Leben Buch (fra sitt 2. ekteskap) og jaggu finnes det ikke her hele hennes anetavle bakover på farssiden (Wenzel Rotkier von Wildenrath)Kilder og slikt er fraværende så her får du bare kontakte web-sted-eieren...Men det kan iallefall se lovende ut ;-)Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Opplysningen om fødselsåret / fødestedet må være ''grumsete'' siden Schleswig-Holstein først ble del av Preussen 1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Jeg tror hjemmesiden «von Wildenrath» blander sammen alle Wildenrathene. Den Hollandske grenen som kom til Norge fra Deventer med Casten Johansen som fikk borgerskap i Bergen 1620 Lenke er godt dokumentert på Digitalarkivets sider, men jeg har ikke sett noe som viser til en kobling til Tyskland. Hvor familienavnet på denne Bergenske grenen kom ifra er imidlertid litt usikkert. Casten brukte det ikke, men alle barna bruker tydligvis navnet. Castens hustru er angitt uten kilder til å være Marie Sambsdtr.Håper ikke dette rører til det for deg.MvhNiels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Antonsen

Hei alle sammen og tusen takk for all hjelp. Jeg ble noe klokere men også noe forvirret , men slik er det vel når vi roter i gamle ting. Jeg er hvertfall kommet lenger enn jeg hadde håpet og komme.Igjen Tusen takk for hjelpen.Mvh. Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Ved søk på Catharina von Wildenrath får jeg en del treffer. Den eneste med litt engelsk tekst denne http://home.wanadoo.nl/f.e.brandenburg/aqwg34.htm . De andre gir samme informasjon. Catharine gift med Petrus Bushman i 1610. Området vi befinner oss i er grensetraktene mellom Tyskland, Holland, Belgia og Frankrike. I og for seg ikke langt ifra Deventer som den Bergenske familien kom ifra.Jeg ser selvfølgelig ikke bort ifra at det kan være en kobling mellom disse familiene, men skulle gjerne vist mer om Chatarinas familie. Jeg har søkt videre på von Wildenrath i Tyskland, men ikke funnet noe mer. Familienavnet er gammelt, så det er sikkert noe gjemt et eller annet sted.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørnulf Schømer

Niels, du sier 'Casten Johansen som fikk borgerskap i Bergen 1620 Lenke er godt dokumentert på Digitalarkivets sider' - er denne grenen tilgjengelig på digitalarkivet så finner jeg den ikke - du har ikke en link til siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Ørnulf, et er ikke så enkelt, det er litt informasjon her og der på de forskjellige databasene på DA. Den viktigste informasjonen mener jeg du kan finne i skiftet etter Jon/Johan Carstensen Wildenraths søster, Sophie [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1947&storleik=>Lenke På neste side er de nærmeste levende slektninger listet både de som var tilsted og de som ikke var der ikke. Maren som døde før skiftet eller hennes barn er ikke med i skiftet, kanskje på grund av tvisten melom Marens mann Michael Coch og hennes far (Johan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Ørnulf, det er ikke så enkelt, det er litt informasjon her og der på de forskjellige databasene på DA. Den viktigste informasjonen mener jeg du kan finne i skiftet etter Jon/Johan Carstensen Wildenraths søster, Sophie [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=1947&storleik=>Lenke På neste side er de nærmeste levende slektninger listet både de som var tilsted og de som ikke var der. Maren som døde før skiftet eller hennes barn er ikke med i skiftet, kanskje på grund av tvisten melom Marens mann Michael Coch og hennes far (Johan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Linda, jeg har søkt litt videre på de tidligere Wildenrathene. Om du kan dokumentere koblingen til Christian Wildenrath i Danmark, så har du sikrere dokumentasjon også til de Bergenske.Den 18 juli 1710 begravdes Zendt Wildenrath i Danmark. På samme siden [url="http://www.rost-nielsen.dk/slaegtsforskning/kirkeboeger/hoejby_sogn/1700_1799/hojby_1710.htm>Lenke er det også informasjon om Christians sønn, Christian som først ble hjemmedøpt, deretter døpt i kirken 14 mars. På tidlig 1700 tall bodde tydeligvis Christian på Annebjeg gård og Zendt også på gården eller i det minste i området. Brødrene og Christians kone, Vibeke Margrethe Weldingh står som faddere flere ganger i kirkebøkene fra området LenkeNår det gjeller Christians første ekteskap med Dorthea Skov, så har jeg ikke sett informasjon med kilder på det. På Wildenrath siden står det at hun var enke etter Steen Bille, På andre sider er det Lave Bille som oppgis som hennes første mann. LenkeDet er fortsatt en del spørsmål om når og hvorfor han kom til Danmark, eventuell kopling til von Wildenrath i Nederland også videre, men jeg tror de kildene vi har funnet så langt sikkert viser familiebåndene mellom den Danke og Norske familien.En annen mulig linje fra Bergen er selvfølgelig fra de andre barna. 1724 er det skifte etter Richert W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Antonsen

Hei alle sammen. Tusen takk for all hjelp.Jeg har hvert inne på hjemmesiden «von Wildenrath» og der var det jammen mye :-). Men jeg er ikke sikker enda om det er riktig , har sendt en mail til web-sted-eieren angående kildene til disse opplysningene, så jeg må nok fortsette og lete :-)Igjen tusen takk for hjelpen.Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.