Gå til innhold
Arkivverket

[#53401] HO: hjelp til å tyde/forstå dato i 1876


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette gjelder min tippoldefar som het Ola Larsson Robberstad - nederst på venstre side: Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Finnås, Ministerialbok nr. A 9 (1873-1881), Døde og begravede 1876, side 226. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6992&idx_id=6992&uid=ny&idx_side=-124>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Mener det står 9 de Juni, men det er fortsatt lang tid siden han døde.Jeg tror datoen forteller når jordfestelsen fant sted. Han kan altså ha blitt gravlagt tidligere, uten kirkelig sermoni eller prest til stede. Dette har vært vanlig i områder der det kun var prest til stede for å utføre kirkelige handlinger noen få ganger i året. Hva forklaringen kan være her, er ikke godt å si da jeg ikke er lokalkjent.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, nå ser jeg og at han ikke er den eneste, Arnfrid. Så Geir er vel inne på det rette, det må ha vært et problem med prest der i akkurat dette tidsrommet. Ellers var det jo ikke noe problem med prest på Bömlo, heller ikke problemer med sne og denslags som det kunne være andre steder i landet. Takk til dere begge-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror gravferdsdagen er 9. juli 1876, de fortsetter på neste side.Jeg tror vi kan finne forklaringen i dagsregisteret Lenkelitt vanskelig å tyde, men datoene før og etter din tipp ser ut til å være 25. juni og 20. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er nok 9. juli, ser det nå. Men jeg fant ikke ut av dette dagsregisteret. Det dreier seg jo om 6-7 mnd her.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Samme datoene i databasen.Det ser ut for at det kun var en prest i Finnås prestegjeld, såvel i 1865, Berner, som i 1900, Thormodsæter. Men var der en Neumann mellom disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, Arnfrid. men det er likevel rart at han ikke greidde med hele soknet i timelig tid. Men det er vel en forklaring, han var kanskje allerede syk.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.